مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

زندگي مستقل

زندگي مستقل
مقدمهدر اين مقاله زندگي مستقل را مورد بررسي قرار مي دهيم، هر چه بزرگتر مي شويم، مسئوليت هاي اجتماعي ما بيشتر مي شود.
دغدغه هاي فكري مان هم بيشتر خواهد شد و دنبال آرامش مي گرديم و دوست داريم در محيطي زندگي كنيم كه خودمان رئيسش باشيم و هر شكلي كه دلمان مي خواهد آن را ديزاين كنيم، كسي به كارمان كاري نداشته باشد و مزاحمان نشود و هر كاري مي خواهيم انجام دهيم.
چند ماه پيش تصميم گرفتم از خانواده جدا شوم و مستقل زندگي كنم اما غافل از عواملي بودم كه براي شروع مستقل شدن لازم بود و در زندگي مستقل بايد به آن توجه مي كردم.
در حقيقت زماني كه تصميم قطعي براي مستقل شدن را گرفتم مسئوليت همه چيز با خودم بود حتي خورد و خوراكم!
با كمي بررسي و تحقيق متوجه شدم كه بايد خودم را براي زندگي مستقل آماده كنم و قدم گذاشتن در زندگي مستقل آن هم در اين بازه زماني چيزي جز يك كار بيهوده نمي باشد.
در اين صورت تصميم گرفتم تا تجربيات و مطالعاتي كه در اين خصوص به دست آورده ام در اختيار شما قرار دهم تا در صورتي كه تصميم به شروع زندگي مستقل هستيد، به اين نكات توجه داشته باشيد و آن ها را در نظر بگيريد.
چرا زندگي مستقل؟با گذشت زمان ديگر جدا زندگي كردن و زندگي مستقل يك تابوي اجتماعي نمي باشد، و امروزه بسياري از خانم ها به خاطر دلايل مختلف مانند كار، تحصيل و غيره در يك شهر ديگر زندگي مستقل خود را شروع مي كنند.
در واقع هر چه انسان بزرگتر مي شود نياز به استقلال بيشتري دارد و نياز است تا براي خودش يك زندگي مستقل به پا كند در اين صورت اعتماد به نفس او افزايش مي يابد.
اگر چه در برخي از خانواده ها اين موضوع تابو باقي مانده است و نمي توانند دل از فرزندشان بكنند و راضي به زندگي مستقل آن ها نيستند. اگر تصميم شما براي جدايي جدي باشد آن ها هم در نهايت مجبور مي شوند كه با شما كنار بيايند و راضي به اين جدايي شوند.


قبل از آن كه تصميم خود را به ديگران اعلام كنيد بايد صددرصد از خودتان مطمئن شويد كه آيا مي توانيد به صورت مستقل زندگي كنيد؟ اين توانايي مستقل شدن در شما وجود دارد؟
ما انسان ها وقتي به دنبال يك حس بهتر و آرامش هستيم به نكات منفي آن توجهي نداريم، به طور مثال زماني كه با سوال “تو مي تواني از پس خودت بر بيايي؟” رو به رو مي شدم مي گفتم كاري ندارد! يك غذا پختن كه چيزي نيست از پس آن به راحتي بر مي آيم و تنها موضوع سخت از نظر من تنها مسئله غذا پختن بود.
مشكلات زندگي مستقلاما بايد به مشكلاتي كه در زندگي مستقل براي شما پيش مي آيد توجه داشته باشيد، درست است كه زندگي مستقل مزاياي زيادي دارد.
اما مسائلي وجود دارد كه شما بايد قبل از مستقل شدن خودتان را آماده كنيد وگرنه در زندگي مستقل شكست خواهيد خورد و اين شكست عواقبي به همراه دارد كه در زير نمونه هايي از آن را بيان مي كنيم.
اعتماد به نفس شما كاهش مي يابد زيرا در انجام تصميم تان موفق نبوده ايد.ممكن است خانواده تصميم هاي ديگرتان را جدي نگيرند.ممكن است دوستاني داشته باشيد كه تنها به خاطر شرايطتان در كنار شما هستند.گرفتار مسائلي مانند سوء تغذيه و كم شدن ايمني بدن خواهيد شد.همه اين مسائل واقعي هستند و افرادي بسياري ديده ام كه به خاطر عدم آمادگي براي زندگي مستقل درگير اين موضوعات شده اند، به همين دليل بايد به اين مسائل توجه داشته باشيد و آگاهي لازم را كسب كنيد تا با اطلاعات كافي براي مستقل شدن قدم برداريد.

منبع:كانون مشاوران ايران-زندگي مستقل


برچسب: زندگي مستقل,استقلال مالي در زندگي مستقل,مزيت هاي زندگي مستقل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۰۷:۵۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

هفت راه رسيدن به آرامش فكري و تقويت ذهني

هفت راه رسيدن به آرامش فكري و تقويت ذهني شامل موارد زير مي شود:
آرامش فكري و تقويت ذهنيقانون اول: ذهن خود را پر از انديشه هاي اميدواري و خوشبختي كنيد.در حقيقت زندگي ما نتيجه افكار ما است و بسياري از رخدادها ناشي از ضمير ناخوداگاه ماست.
در يك برنامه راديويي از من سوال شد كه بزرگ ترين درسي كه تا كنون آموخته ام چيست؟ 
پاسخ اين سوال براي من آسان است چون به خوبي مي دانم بهترين درسي كه از زندگي آموخته ام اهميت دادن به تفكرات و انديشه هايم است.
به نظر من ساده ترين راه شناخت افراد، آشنا شدن با طرز تفكرشان است.
ويليام جيمز پدر روانشناسي علمي، مي گويد: ظاهراً، عمل نتيجه ي تدوام احساس است، اما در حقيقت عمل و احساس هر دو يك راه را طي مي كنند. 
با نظم دادن به رفتار هاي ارادي مي توان به طور غيم مستقيم بر احساسات و عواطف تأثير گذاشت و رفتارهايي كه ارادي نيستند را نظم بخشيد. 
نتيجه گفته هاي ويليام جيمز به صورت زير مطرح مي شود:وقتي شادي از ما مي گريزد تنها كاري كه مارا به سوي خوشبختي هدايت مي كند اين است كه شاد و گشاده روي باشيم و از اندوه دوري كنيم.


قانون دوم رسيدن به آرامش فكري سعي كنيد در زندگي به دنبال تلافي و انتقام گرفتن از دشمنانتان نباشيد چون در صورت بروز هر نوع اقدام تلافي جويانه بيش از دشمنان، خودتان آزار مي بينيد.
بياييد از روش آيزنهاور بهره ببريم در اين روش، فرد حاضر نيست حتي دقيقه اي از فكرش را به كساني اختصاص دهد كه او را دوست ندارند.
دقت داشته باشيد كه انسان جز آنچه كاشته است درو نخواهد كرد.
قانون سوم دستيابي به آرامش فكري و تقويت ذهنيبه جاي آنكه از ناسپاسي ديگران رنجببريد از كسي توقع خاصي نداشته باشيد و منتظر نباشيد تا بقيه به شما خوبي كنند.
دقت كنيد كه تنها راه رسيدن به خوشبختي و شاد زيستن اين است كه توقعاتمان را از ديگران كم كنيم، اين كار علاوه بر افزايش كمك به ديگران سبب مي شود تا ما بياموزيم كه براي آنچه دريافت مي كنيم همواره سپاس گذار باشيم.
شكرگذاري از خداوند سبب مي شود تا رضايت خاطر بيش تري نسبت به آنچه به دست آورده ايم، پيدا كنيم و براي آنچه كه مي خواهيم بيش تر تلاش كنيم.
از نظر روانشناسان مذهبي سپاس گذاري رفتاري تربيتي است و از نظر روانشناسان علوم تربيتي قدر شناسي و سپاس گذاري از ديگران يك خصوصيت مفيد براي كودكان تلقي مي شود.

منبع:كانون مشاوران ايران-هفت راه رسيدن به آرامش فكري و تقويت ذهني


برچسب: تقويت ذهني,راه هاي رسيدن به آرامش فكري,آرامش فكري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۲:۰۷ توسط:دكتر جلالي موضوع:

چگونه با والدين مستبد و سمي كنار بياييم؟

پدر و مادر و نحوه فرزند پروري آنان تاثير بسيار زيادي در شكل گيري شخصيت فرزندان دارد. بنابراين بد رفتاري پدر و مادر مي تواند باعث آسيب به شخصيت فرزندان مي شود، اين مقاله به بررسي رفتار والدين مي پردازد، بنابراين اين مقاله را از دست ندهيد.
دسته بندي هاي متنوعي از شيوه هاي فرزند پروري ارائه شده كه شيوه فرزند پروري سهل گيرانه، مقتدرانه و مستبدانه، سه سبك رايج فرزند پروري است كه توسط باومريند (1971) ارائه شده اند.
اين دسته بندي ها بر اساس پاسخگو بودن والدين و قانونمندي آن ها رائه شده است.
پاسخگو بودن به اين معني است كه آن ها به تفاوت هاي بين فردي بچه ها و نيازهاي رشدي متفاوت آن ها، حساس هستند.
قانونمندي هم به اين معني است كه والدين محدوديت و قوانيني براي رفتار فرزندانشان ايجاد كنند و در صورت تخلف از اين قوانين، با آن ها قاطعانه برخورد كنند.
سبك هاي فرزند پرورياين ويژگي سه سبك فرزند پروري را ايجاد نموده است:
والدين مقتدر كه داراي بالاترين سطح از پاسخگو بودن و سطوح بالايي از قانونمندي و انضباط هستند. سبك فرزند پروري مقتدرانه، ايده آل ترين شيوه فرزند پروري است. والدين مقتدر داراي ويژگي هايي از جمله: انتظارات واضح، محدوديت منطقي و سطوح بالايي از گرمي و حمايت از نيازهاي رشدي كودكان، هستند.
والدين سهل گير كه تركيبي از پاسخگو بودن بالا و قانونمندي پايين را به كار مي برند.اين والدين روابط عاطفي بسيار شديدي با فرزندان خود دارند و در عين حال كنترل كمي بر رفتار آن ها اعمال مي كنند. اين والدين اگرچه در اغلب اوقات روابط بدي با فرزندانشان ندارند، ولي نظم و قانوني هم براي فرزندانشان ايجاد نمي كنند. بنابراين مي توان گفت كه اين والدين نقش جدي و پررنگي در تعليم و تربيت فرزندانشان ندارند.
والدين مستبد كه داراي سطوح پاييني از پاسخگو بودن هستند و در مقابل  قانونمندي بالايي را ارائه مي دهند.چنين والديني، قوانين سخت و غير منطقي براي رفتار فرزندان خود فراهم مي كنند. آن ها انتظار دارند فرزندانشان بدون چون و چرا دستوراتشان را اجرا كنند و در صورت عدم اطاعت، تنبيه سختي براي آن ها فراهم مي كنند. به طور كلي اين والدين روابط ضعيفي با فرزندانشان دارند و روابط عاطفي كمي با آن ها برقرار مي كنند.


سبك فرزند پروري مستبدانه مي تواند آسيب هاي زيادي را به فرزندان وارد كند. در واقع بيشتر مشكلات كودكان ناشي از سبك فرزند پروري ناكارآمد والدين است. 
انعطاف ناپذير بودن والدين و سفت و سخت بودن آن ها و طرد دائمي فرزندان و بي تفاوت بودن نسبت به نيازهاي عاطفي و رواني آن ها مي تواند منجر به مشكلات رواني مختلف در كودكان شود و سبب شود كه كودكان در زندگي آينده خود با مشكلات بسياري مواجه شوند. اينگونه والدين كه به عنوان والدين سمي شناخته مي شوند با ايجاد فضاي سمي در خانواده، باعث صدمات بلند مدت عاطفي، رواني و ذهني بر كودكانشان مي شوند.
مشكلاتي مثل افسردگي، از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس، احساس بي ارزش بودن، تكانشي و پرخاشگري، اضطراب و استرس مداوم، افت تحصيلي و غيره از جمله پيامدهاي شيوه فرزند پروري مستبدانه مي باشد.
خصوصيات والدين مستبد و سميكنترل گري بيش از حدوالدين سمي كنترل بسيار زيادي روي فرزندانشان اعمال مي كنند و تلاش مي كنند كه از ريز جزئيات فعاليت هاي او آگاه باشند، اينگونه والدين هيچ گونه آزادي عملي به فرزندانشان نمي دهند و به دليل اينكه مبادا فرزندشان دست از پا خطا كند مدام او را تحت نظر قرار دارند، فعاليت هاي فرزندشان را بسيار محدود مي كنند و در هر زمينه اي براي او تعيين تكليف مي كنند.

منبع:كانون مشاوران ايران-چگونه با والدين مستبد و سمي كنار بياييم؟


برچسب: رفتار با والدين مستبد,والدين سمي,والدين مستبد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۸:۴۹ توسط:دكتر جلالي موضوع:

ترك هروئين | بهترين روش هاي ترك اعتياد به هروئين

بهترين روش هاي تترك هروئين چيست و آيا مي توانم رها شم؟
يكي از سخت ترين نوع ترك در ميان مواد مخدر، ترك هروئين مي باشد زماني كه فرد به هروئين اعتياد پيدا مي كند سموم بسياري وارد بدنش مي شود كه به كبد و كليه هاي او آسيب مي رساند، اين دو اندام به دليل اين كه سموم ناشي از مصرف هروئين را دفع مي كنند دچار آسيب شديدي مي شوند.
هم چنين اعتياد به هروئين باعث بالا رفتن چربي  و فشار خون مي شود و عوارض جسماني و رواني بسياري براي فرد مصرف كننده دارد به همين دليل بايد هر چه زودتر درمان آن آغاز شود، براي اين كه در مورد بهترين روش هاي ترك هروئين آگاهي كسب كنيد بايد اين مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهيد.
روش هاي ترك اعتياد به هروئينهروئين از ماده خشخاش توليد مي شود و رنگ آن سفيد يا قهوه اي مي باشد اين ماده اعتيادآوري شديدي دارد و به سرعت در چربي حل شده و به مغز آسيب مي رساند، هم چنين مصرف هروئين عوارض و آسيب هاي جسماني و رواني بسياري دارد و به روش هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد كه عبارت اند از روش تدخيني، تزريقي و از راه بيني.
برخي از مشاغل و امور پزشكي از هروئين به عنوان ماده ضد درد استفاده مي كنند البته توجه داشته باشيد كه خريد و فروش اين ماده غيرقانوني و حكم كيفري دارد، هم چنين اين ماده مي تواند باعث گسترش بيماري هايي مانند HIV يا هپاتيت شود.
تنها كافي است كه يك بار هروئين را مورد استفاده قرار دهيد به خاطر اثرات خوشايندي كه دارد فرد به صورتي غيرارادي تمايل دارد تا دوباره آن را مورد استفاده قرار دهد اين جاست كه وابستگي اتفاق مي افتد و ترك را دشوار مي كند.
چهار روش متداول براي ترك اعتياد به هروئين وجود دارد كه شامل موارد زير مي شود:
روش ترك اعتياد به هروئين با استفاده از داروترك سنتي به روش ناگهاني يا سقوط آزادترك اعتياد به هروئين به صورت نيمه سريعترك اعيتاد به هروئين به صورت ترك تدريجيروش ترك اعتياد به هروئين با استفاده از دارومهم ترين دارويي كه براي ترك اعتياد به مواد مخدر از جمله هروئين استفاده مي شود متادون نام دارد كه براي ترك مواد مخدري مانند ترياك و شيره ، مورفين استفاده مي شود، مصرف متادون براي ترك اعتياد به هروئين ارزشمند تر مي باشد.


زيرا طول عمر بيش تري در بدن دارد يعني ديگري نيازي نيست كه براي مخفي كردن نشانه هاي خماري هر چند ساعت دارو يا هروئين استفاده كنيد، به همين خاطر از متادون به عنوان جايگزين استفاده مي شود تا فرد بتواند بدون نياز به مواد مخدر به زندگي خود بپردازد.
يكي از سختي هاي كه ترك اعتياد به هروئين دارد، علائم جسماني آن مي باشد در اين شرايط براي كاهش علائم جسماني ترك هروئين، متادون نقش بسيار مهمي دارد، ترك هروئين به وسيله ي متادون به اين صورت است كه فرد تحت نظر متخصص و درمانگر شروع به مصرف متادون به جاي هروئين مي كند.
در ابتدا دوز دارو به صورت افزايشي مورد استفاده قرار مي گيرد و به مرور زمان مصرف هروئين در مدت زمان شش ماه كاهش مي يابد تا به طور تدريجي فرد اين ماده را كنار بگذارد.
تذكر: از مصرف خودسرانه متادون خودداري كنيد زيرا اين دارو اعتياد آور مي باشد و به جاي اين كه ترك را براي شما آسان تر كنند دردسرهاي جديدتري را ايجاد مي كنند.

منبع:كانون مشاوران ايران-ترك هروئين | بهترين روش هاي ترك اعتياد به هروئين


برچسب: ترك هروئين,اعتياد به هروئين,هروئين،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۸:۱۶ توسط:دكتر جلالي موضوع:

آمادگي براي طلاق | چه عواملي نشان دهنده آمادگي افراد براي طلاق است؟

آمادگي براي طلاق، چه عواملي نشان دهنده آمادگي افراد براي طلاق است؟
افراد جامعه و كساني كه درخواست طلاق دارند بايد آمادگي لازم براي طلاق و جدايي را داشته باشند تا بتواند براي زندگي شان تصميم درستي بگيرند و از تصميم خود پشيمان نشوند، طلاق به خاطر دلايل بسياري به وجود مي آيد كه برخي از آن ها عبارت اند از: عدم تفاهم، خيانت، مسائل مالي، فقدان باورهاي مذهبي، ناسازگاري، اعتياد، مشكلات روحي و رواني و غيره.
هم چنين طلاق پيامدهاي ناگواري دارد كه باعث آسيب زوجين و فرزندان مي شود البته برخي از زوجين در زندگي ممكن است با چالش ها و مشكلاتي رو به رو شوند كه ماندن در زندگي مشترك مي تواند آسيب هاي بيشتري براي آن ها به همراه داشته باشد.


طلاق پيامدهاي ناگواري دارد كه باعث آسيب زوجين و فرزندان مي شوددر ادامه اين مقاله عواملي كه باعث طلاق مي شود و راهكارهايي كه باعث آمادگي براي طلاق مي شود را بيان مي كنيم هم چنين در اين شرايط براي كسب آگاهي بيشتر مي توانيد به مشاور طلاق مراجعه كنيد تا در اين خصوص شما را راهنمايي كند.
عواملي كه زمينه ساز طلاق هستند چيست؟مشكلات و كمبودهاي بسياري وجود دارد كه ممكن است منجر به طلاق و جدايي شود، البته اين دلايل صرفا نمي توانند علت اصلي و عوامل طلاق باشند. برخي از علل طلاق عبارت اند از:
ازدواج زود هنگاماعتيادخيانتانواع اختلالات جنسيناسازگاريمسائل روحي و روانيازدواج قبلياختلاف فرهنگي در ازدواجمشكلات ماليتفاوت سني زيادآمادگي براي طلاقبرخي از زوجين زماني كه در روابط عاطفي يا جنبه هاي ديگر از زندگي با مشكلاتي رو به رو مي شوند نمي توانند تصميم درستي در مورد آن مشكلات بگيرند و فورا براي طلاق اقداماتي را انجام مي دهند در صورتي كه آن ها آمادگي لازم براي طلاق را نداشته باشند ممكن است بعد از مدتي از تصميم خود پشيمان شوند.
در ادامه اين مقاله سوالاتي بيان شده است كه پاسخ دادن به آن ها تا حدودي نقش تان را در زندگي مشخص مي كند  و شما را از سردرگمي در مي آورد ، هم چنين در اين شرايط بايد توجه داشته باشيد كه براي طلاق و جدايي آمادگي كاملي داريد يا خير.
البته توجه داشته باشيد كه به اين سوالات به تنهايي به اين سوالات نبايد اكتفا كنيد و بر اساس آن براي زندگي تان تصميم بگيريد، بلكه در اين شرايط توصيه مي شود از مشاور كمك بگيريد تا در اين زمينه شما را راهنمايي كند تا با بهره بردن از مهارت تصميم گيري درست، تصميمات صحيح بگيريد و در آينده از تصميمي كه گرفته ايد پشيمان نشويد.

منبع:كانون مشاوران ايران-آمادگي براي طلاق | چه عواملي نشان دهنده آمادگي افراد براي طلاق است؟


برچسب: طلاق,طلاق گرفتن,آمادگي براي طلاق،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۱:۳۱ توسط:دكتر جلالي موضوع:

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر | واكنش در برابر انتقاد همسر

نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر، واكنش در برابر انتقاد همسر
در طول زندگي نحوه پاسخ دادن به انتقادات همسر براي بسياري از خانم ها و آقايان به چالش هاي بزرگي تبديل مي شود. بعضي از انتقاد ها به جاي اين كه براي بهبود رابطه استفاده شود براي تخريب طرف مقابل مورد استفاده قرار مي گيرد و در كنار آن برخي افراد نيز ظرفيت كمتري در برابر پذيرش انتقاد اطرافيان از خود نشان مي دهند.
اين موضوع به ويژه در ميان زوجين حساسيت بيشتري پيدا خواهد كرد.
بسيار اهميت دارد كه چطور به انتقادات همسرتان پاسخ دهيد زيرا پاسخ شما مي تواند تاثيرات بسياري در بهبود و يا تضعيف ارتباط شما داشته باشد و ميزاني كه همسرتان احساس كند شما به خواسته هاي او اهميت مي دهيد او به نياز هاي شما توجه بيشتري خواهد كرد.
اما در صورتي كه احساس كرديد همسرتان صرفا با هدف تخريب شخصيت و بي توجهي به ارزش هاي شما انتقاد مي كند در اين صورت بهتر است براي حل مشكلتان از يك مشاور خانواده كمك بگيريد.
انتقاد كردن و اهميت آنانتقاد كردن به معني بيان كردن نقاط قوت و ضعف طرف مقابل مي باشد به طوري كه هدف آن از انتقاد بهبود عملكرد فرد است. با توجه به اين كه زوجين معمولا نزديك ترين رابطه را با يكديگر دارند در اين شرايط مي توان گفت كه همسر شما بهترين فردي مي باشد كه مي تواند شما را مورد قضاوت قرار دهد و از شما انتقاد كند.
در صورتي كه شما و طرف مقابلتان با اصول انتقاد كردن آشنا باشيد و به طور درست بتوانيد به انتقاد همسرتان پاسخ دهيد در اين صورت انتقاد ها مي تواند تاثير مطلوبي بر روي عملكرد هر دوي شما داشته باشد و همچنين به طرف مقابلتان نشان مي دهد كه شما براي گفته هاي او ارزش و احترام قائل هستيد.
در صورتي كه نسبت به انتقادهاي طرف مقابلتان بي توجه باشيد در اين هنگام باعث ناراحتي و دلخوري او مي شويد و مشكلاتي براي هر دو شما به وجود مي آيد.
نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسردر بسياري از اوقات اين سوال براي ما پيش مي آيد كه به انتقاد هاي همسرم چطور بايد پاسخ دهم كه رابطه ما دچار مشكل نشود؟ در بسياري از اوقات ما براي تغيير رفتار خود دليل موجهي نداريم و مي ترسيم اگر اين موضوع را با همسرمان در ميان بگذاريم باعث ناراحتي او شويم.
بسياري از افراد در برخورد با انتقاد همسرشان ناراحت شده و در مقابل سخنان طرف مقابل جبهه مي گيرند. اين در حالي است كه احتمال دارد در اعماق قلبشان انتقاد ها را باور داشته باشند. به همين دليل ما در اين بخش با راهكارهايي رو به رو مي شويم كه بتوانيم به صورت صحيح با انتقاد هاي همسر برخورد كنيم و پاسخ درستي به آن ها بدهيم.
احساسات خود را كنترل كنيدمعمولا روانشناسان خانواده توصيه مي كنند كه براي صحبت كردن با همسرتان به شرايط زمان و مكاني او توجه كنيد تا بتوانيد با تمركز بيشتري به صحبت هاي يكديگر گوش دهيد، در نتيجه نخستين شرط براي بيان و همين طور شنيدن انتقادها اين است كه موقعيت مناسب و با آرامشي را انتخاب كنيد تا بتوانيد به دور از هيجانات با يكديگر صحبت كنيد.


اگر احساس مي كنيد زماني كه با طرف مقابل تان صحبت مي كنيد دچار احساسات منفي مانند خشم و ناراحتي مي شويد در اين حالت بايد با استفاده از چند نفس عميق آرامش خود را حفظ كنيد و به مدتي كوتاه بحث را متوقف كنيد تا به شرايط روحي مطلوبي دست يابيد.
نخستين اصل در نحوه پاسخ گويي به انتقادات همسرتان اين است كه خودتان را در شرايط روحي مناسبي قرار دهيد زيرا عصبانيت و غمگين بودن شما مي تواند يك واكنش نامناسب و اشتباه به انتقادات طرف مقابل داشته باشد.
يكي از راهكارهايي كه در اين زمينه مي تواند براي شما مفيد باشد و از آن استفاده كنيد.
اين است كه باور داشته باشيد كه انتقادات صرفا به برخي از رفتار شما مربوط مي شود و شامل تمامي شخصيت شما نيست، افرادي كه معمولا در برابر انتقادات به سرعت ناراحت مي شوند به طور معمول آن ها را به معناي بد يا ضعيف بودن خود مي پندارند و به همين خاطر به سرعت نسبت به انتقادها واكنش نشان مي دهند.

منبع:كانون مشاوران ايران-نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر | واكنش در برابر انتقاد همسر


برچسب: انتقاد همسر,انتقاد,انتقاد كردن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۴۴:۰۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

15 ويژگي دختر مناسب براي ازدواج

بسياري از مردها در مورد ويژگي هاي همسر آينده خود رويابافي مي كنند. مثلا درباره اينكه دوست دارند، همسرشان از نظر اخلاقي و ظاهري چه خصوصياتي داشته باشد. داشتن معيار و ويژگي در انتخاب همسر بسيار مهم است اما نكته ي مهم اين است كه بايد براي انتخاب همسر علاوه بر معيارهاي مد نظر خود، از خصوصيات دختر خوب و مناسب براي ازدواج نيز آگاه باشيد تا بتوانيد بهترين انتخاب را انجام دهيد.
توجه كنيد كه اين موضوع اهميت بسيار زيادي دارد، زيرا انتخاب همسر يكي از مهم ترين انتخاب هاي زندگي شما است. اين انتخاب مي تواند شما را خوشبخت و يا بدبخت كند. پس بايد دقت زيادي در اين مورد داشته باشيد.
در اين مقاله قصد داريم مهم ترين خصوصياتي كه بايد يك دختر داشته باشد تا او را به گزينه اي ايده آل براي ازدواج تبديل كند را بيان كنيم.
1- مستقل استيك زن ايده آل، يك زن مستقل است. از ويژگي هاي مهمي كه يك زن مستقل دارد مي توان به موارد زير اشاره كرد.
او مي تواند شما را با انواع فعاليت ها و تجربيات جديد آشنا كند.او به شما وابسته نيست.زنان مستقل كمتر مستعد حسادت هستند.آن ها صادق ترند.با شما و احساساتتان بازي نمي كنند.آن ها كمتر نگران كارهايي هستند كه در اوقات فراغت خود انجام مي دهيد و شما را مدام چك نمي كنند.
15 ويژگي ِ يك دختر مناسب ازدواج2-  صادق استبدون وجود اعتماد شما نمي توانيد عشق را تجربه كنيد. يكي از مهم ترين اساس ايجاد اعتماد، صداقت است. پس لازم است كسي كه با او در ارتباط هستيد، صادق باشد. دختر ايده آل و اصيل يك دختر صادق است.


3- باهوش است.مهم است دختري كه با او قرار مي گذاريد فردي باهوش باشد؛ وقتي با يك زن باهوش قرار مي گذاريد، متوجه مي شويد كه مي توانيد گفتگوهاي عميق تر و هيجان انگيزتري با او داشته باشيد. به علاوه، يك زن باهوش مي تواند مسائل را به خوبي مديريت كند و در صورت لزوم تكيه گاه و ياور شما باشد.
4- مهربان است.مهرباني در هر رابطه اي مهم است. اگر دختري كه با او در ارتباط هستيد، فردي بدجنس و فاقد همدلي است پس در رابطه اي درستي قرار نداريد.
وقتي به دنبال يك همسر ايده آل هستيد، روي زناني تمركز كنيد كه براي ديگران دوست خوبي هستند و با مردم با همدلي رفتار مي كنند.
حتي در بهترين روابط بالا و پايين وجود دارد؛ شما بايد زني را پيدا كنيد كه بتواند در لحظات نه چندان دلچسب با شما مهربان باشد و با شما همدردي كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-15 ويژگي دختر مناسب براي ازدواج


برچسب: دختر مناسب,دختر مناسب براي ازدواج,ويژگي دختر مناسب،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۱۴:۰۵ توسط:دكتر جلالي موضوع:

افسردگي، انواع افسردگي را بشناسيد

افسردگي، انواع افسردگي را بشناسيدافسردگي يك نوع اختلال خلقي است و غم و ناراحتي ايجاد مي كند كه باعث آزار و اذيت فرد مي شود.
افرادي كه به بيماري افسردگي دچار مي شوند معمولا انرژي آن ها كاهش مي يابد و لذت و علاقه خود را از دست مي دهند، تمركز آن ها بر روي مسائل كاهش يافته و بيشتر احساس گناه مي كنند و به مرگ و خودكشي فكر مي كنند.
افسردگي بايد در مراحل اوليه تشخيص داده شود تا با استفاده از دارو و جلسات روان درماني و مشاوره روانشناسي و يا با تغيير سبك زندگي اثرات افسردگي كاهش يابد و درمان شود.
اما اگر به علائم افسردگي توجه نشود ممكن است فرد به خودكشي فكر كند و عملكرد فردي او دچار اختلال شود.

انواع افسردگي انواع افسردگيافسردگي شامل اختلالات گوناگوني مي شود و توجه به نشانه ها و درمان آن بسيار اهميت دارد.
     در اين مقاله انواع افسردگي و اثرات آن را مورد بررسي قرار مي دهيم.
اختلالات افسردگيافسردگي يك نوع اختلال خلقي مي باشد كه در بين افراد جامعه بسيار شايع است، افسردگي باعث مي شود كه فكر و نگرش فرد در مورد خودش، ديگران و دنيا دچار تغييراتي شود.
اتفاقات ناگوار و اشتباهاتي كه در گذشته انجام داده است ذهن او را درگير مي كند و به صورت نشخوار هاي فكري به سراغ ذهنش مي آيد و فرد نسبت به زندگي احساس نااميدي كرده و بدبين مي شود.
نشخوارهاي فكري باعث مي شوند كه فرد افسرده در زندگي خود احساس شادي نكند و نسبت به چيزهايي كه قبلا برايش هيجان انگيز بوده است حسي ندارد و براي او لذتي نخواهد داشت.
انواع افسردگيافسردگي اساسي يا عمدهيكي از شايع ترين اختلالات رواني اختلال افسردگي اساسي مي باشد كه به آن ماژور نيز مي گويند، اين افسردگي با علائم زيادي همراه است كه در زير به آن ها اشاره شده است.


احساس نااميدي و پوچي و غم در اكثر روزهاكم شدن انگيزه و كاهش علاقه و لذت از انجام كارهاي روزانهباعث كاهش يا افزايش اشتها مي شود و ممكن است كاهش و يا افزايش وزن را در پي داشته باشد.كم خوابي يا خواب زيادخستگي و كسالت و كاهش انرژياحساس گناه و بي ارزش بودن و كاهش اعتماد به نفسكم شدن قدرت تمركز و كاهش توانايي تصميم گرفتنفكر كردن زياد در مورد مرگ و خودكشيكاهش برقراري روابط با ديگرانافت تحصيلي و شغلينگاه منفي به آيندهاين اختلال ناتوان كننده است و بر روي زندگي فرد تاثير منفي مي گذارد و باعث مي شود فرد فعاليت هاي عادي اش را نتواند انجام دهد.
افسردگي ماليخوليايي نشانه هايش مانند افسردگي اساسي مي باشد و روش هاي تشخيص آن ها يكي است.

منبع:كانون مشاوران ايران-افسردگي، انواع افسردگي را بشناسيد


برچسب: افسردگي,انواع افسردگي,اختلالات افسردگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۳:۱۶ توسط:دكتر جلالي موضوع:

قهوه و افسردگي

قهوه و افسردگي:براي اكثر مردم عجيب نيست كه قهوه بر روي خلق و خو تاثير مي گذارد.
خيلي از ما قبل از اين كه صبح ها بيرون برويم و در طول روز سر كار بر اين نوشيدني تكيه مي كنيم.
تاثير قهوه در كاهش افسردگي اما ممكن است قهوه خواص خلق و خويي ديگري داشته باشد.
كه به راحتي در زمان كوتاهي پس از مصرف قهوه خلق و خو را بهبود بخشد.
مطالعات كوچك متعددي نشان دادند كه قهوه مي تواند.
اندكي به جلوگيري از افسردگي- اختلالي كه روي ۱۵% از مردم در كشور هاي با درآمد بالا تاثير مي گذارد- كمك كند.
اخيرا محققان در دانشكده ي پزشكي دانشگاه چينگ دائو در چين فرا تحليلي از نتايج ۱۵مورد از مطالعات اخير انجام داده اند.
كه رابطه ي بين مصرف قهوه و افسردگي را بررسي مي كند.
نتايج فراتحليل، كه در مارس ۲۰۱۶ در مجله ي روانپزشكي استراليا و نيوزلند منتشر شده است.
اظهارمي كند در هر فنجان متوسط قهوه ي داراي كافئين كه هر روز مصرف مي شود، ۸ درصد كاهش خطر ابتلا به افسردگي وجود دارد.
ما هنوز نمي دانيم قهوه چگونه به كاهش اختلال افسردگي كمك مي كند، اما محققان دو ساز و كار اصلي را پيشنهاد مي دهند.
با وجود اينكه افسردگي معمولا نتيجه ي كمبود مقدار سروتونين در مغز قلمداد مي شود، فرضيه ي جديدي نمايان مي شود.


طبق اين فرضيه، افسردگي نتيجه ي واكنش ايمني ناقص است كه باعث تحريك در مغز مي شود.
تاثيرات مصرف قهوهمحققان چيني گمان مي كنند كه قهوه ممكن است به خاطرتركيب خاص آنتي اكسيدان هايش-كه شامل :
موادشيميايي همچون اسيدكلروژنيك، اسيدنيكوتين، تيريگونلين، اسيدكينولينيك.
اسيدتانيك، اسيدپيروكوليك است- به كاهش اين نوع تحريك كمك كند.
فرضيه ي ديگر اين است كه تاثيرات ضد افسرد گي قهوه  كافئين دار نتيجه ي مستقيم كافئين است.
كافئين محركي است كه مي تواند بيداري و انگيزه را افزايش دهد.
وقتي كه پس از يك خواب خوب شبانه بيدار و هشيار هستيم، مقدار  كمي ادنوسين در سيستم اعصاب مركزي وجود دارد.
در طول ساعت ها بي خوابي، ادنوسين به آرامي انباشته مي شود.
ادنوسين گيرنده هاي ادنوسين را فعال مي كند، كه باعث گيجي و كمبود تحرك و انگيزه مي شوند.

منبع:كانون مشاوران ايران-قهوه و افسردگي


برچسب: افسردگي,تاثير قهوه در افسردگي,قهوه و افسردگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۵:۳۵ توسط:دكتر جلالي موضوع:

سنجش استرس | چرا بايد استرس را اندازه گيري كرد؟

سنجش استرس، چرا بايد استرس را اندازه گيري كرد؟
همه انسان ها در طول زندگي شان استرس و اضطراب هاي زيادي را تجربه مي كنند، به همين دليل بررسي و سنجش استرس از اهميت بالايي برخوردار است، تا افراد بتوانند استرس خودشان را كنترل كنند و با كاهش استرس سلامت و بهداشت جسمي و رواني شان را ارتقا دهند.
افراد با استفاده از محرك هايي مانند زنگ تلفن، امتحان هاي مدرسه و دانشگاه، فشارهاي كاري و تحصيلي، مرگ عزيزان و غيره دچار استرس مي شوند.
در صورتي كه استرس افراد بيشتر از ظرفيت آن ها باشد تحمل اين شرايط براي آن ها سخت خواهد بود اما در برخي از اوقات بدن فرد به طور ناخودآگاه با استفاده از روش هاي نادرست به دنبال راهي براي فرار مي گردد تا از استرس دور شود.
اين همان موقعيت هايي است كه شما نسبت به استرس آگاهي نداريد و يا آن را در غالب رفتارهاي ديگري بروز مي دهيد. در صورتي كه استرس را مورد سنجش قرار دهيد خواهيد توانست علت اصلي ناراحتي تان را درك كنيد و با كمك گرفتن از مشاوره و شركت در جلسات مشاوره استرس تان را كنترل كنيد.
اهميت سنجش استرستوانايي انسان براي سازگاري با نيازهايش با تجربه استرس ارتباط دارد به طور مثال ممكن است فرد يك كار جديد را در زندگي اش شروع كند كه بسيار براي او جذاب و هيجان انگيز است اما در صورتي در اين راه موفق خواهد بود كه همه چيز در زندگي پايدار و مثبت باشد.
اگر همزمان با كار جديد تصميم به نقل مكان بگيريد يا همسرتان بيمار شود شرايط سخت خواهد شود و ممكن است فشارهاي رواني بسياري بر روي شما وارد شود كه باعث بروز علائم و نشانه هاي استرس مي شود.
در اين شرايط بايد از روش هاي درماني كمك بگيريد تا بتوانيد اضطراب و استرس خود را به تعادل برسانيد و آن را كاهش دهيد.
در بسياري از موارد استرس به بيش ترين حدش مي رسد و اختلالات رواني را به وجود مي آورد در اين جا اهميت سنجش استرس مشخص مي شود و بايد اندازه بگيريد كه استرسي كه در زندگي چه اندازه است و چه ميزان از آستانه تحمل شما بالاتر مي باشد.
هم چنين توجه داشته باشيد كه آستانه كنار آمدن با اتفاقات ناگوار متفاوت مي باشد به طور مثال استرسي كه به خاطر طلاق به وجود مي آيد با استرس ناشي از تغيير مسئوليت ها و محل كار تفاوت مي كند به همين دليل افراد بايد بتوانند به درستي ميزان استرس را بسنجند تا براي كنترل آن بتوانند تصميمات درستي بگيرند.


مقياس هاي سنجش استرسبراي سنجش ميزان و نوع استري ( استرس لحظه اي، مكرر و مزمن) ابزارها و تست هاي زيادي براي كودكان و بزرگسالان وجود دارد، به عنوان مثال يكي از ابزار ها مقياس استرس كودرون است.
هم چنين يكي از كاربردي ترين ابزارها، مقياس رتبه تعديل يافته اجتماعي مي باشد كه به عنوان مقياس هلمز و راهه شناخته مي شود.
با كمك اين مقياس مي توانيد استرس سالانه خود را مورد سنجش قرار دهيد و به درستي آن را مديريت كنيد.
در اين خصوص مركز ستاره ايرانيان امكاناتي را براي شما فراهم كرده است كه مي توانيد استرس تان را مورد سنجش قرار دهيد و با ارائه خدمات درماني به شما كمك مي كند تا به آرامش روحي و جسمي برسيد و استرس تان را كاهش دهيد.
سنجش استرس با مقياس هلمز و راههآزمون هلمز و راهه چهل و يك موقعيت را در اختيار فرد قرار مي دهد و اين مقياس ها به صورت پرسش نامه اي هستند.

منبع:كانون مشاوران ايران-سنجش استرس | چرا بايد استرس را اندازه گيري كرد؟


برچسب: استرس,كنترل استرس,سنجش استرس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۸:۰۲ توسط:دكتر جلالي موضوع: