مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

تفاوت جالب صداقت و راستگويي كه كسي نميداند

چه تفاوتي ميان صداقت و راستگويي وجود دارد و هر كدام به چه معنا هستند؟
راست گويي يكي از اعمال پسنديده نزد پروردگار است. در واقع مي توانيم بگوييم يك فرد سالم زبان و دل هماهنگي دارد.
راست گويي يعني فرد ظاهر و باطن يكساني داشته باشد و باور قلبي خود را بر زبان نيز بياورد. راستگويي يكي از مهم ترين خصايص انسان با خدا و مومن است كه در روايات و آيات متعدد نيز به آن اشاره شده است.
تفاوت ميان صداقت و راستگويي
صداقت و راستگويي از ديدگاه دين مبين اسلام:امير المومنين علي ( ع ) در اين باره مي فرمايند: راست گويي قوي ترين پايه ايمان ملاك دين  الهام از سوي خداوند است. ( الصدق اقوي دعائم الايمان)
راستي قوي ترين ركن ايمان است ( شيئان هما ملاك الدين الصدق و اليقين) وقتي خداوند بنده اي را دوست داشته باشد راستي را به او الهام مي كند.
امام صادق (ع) مي فرمايند:( ان الله لم يبعث الا بصدق الحديث و ادا الامه الي البر و الفاخر)
خداوند هيچ پيامبري را بر نينگيخت جز با راستي و امانت داري نسبت به نيكوكار و بد كار
با توجه به احاديث ارزشمندي كه با هم مرور كرديم متوجه شديم يكي از اركان اصلي دين و ايمان داري اشخاص راستي و درستي در گفتار و عمل است.
امام صادق (ع) مي فرمايند: ( لا تنظروا الي طول ركوع الرجل و سجوده فان ذلك شي قد اعتاده و لو تركه استوحش لذلك ولكن انظروا الي صدق حديثه و ادا امانته ) به طولاني بودن ركوع و سجود افراد نگاه نكنيد, زيرا به اين اعمال عادت كرده و اگر اين اعمال را ترك كند وحشت زده خواهد شد. پس بنابر اين به راست گويي و امانت داري افراد نگاه كنيد.
صداقتهمه چيز درباره صداقتآثار راست گويي:آثار راست گويي
۱) امير المومنين علي (ع) مي فرمايند: (عليك به بالصدق فمن صدق في اقواله جل قدره) بر تو باد به راست گويي زيرا كسي كه در گفتارش صادق باشد مقام و منزلتش بزرگ مي شود.
۲) پاكي كردار: امام كاظم (ع) مي فرمايند: (من صدق لسانه زكي عمله ) كسي كه  زبانش راست بگويد كردارش نيز پاك مي شود.
۳) همراهي خدا: امام باقر (ع) مي فرمايند: ( الا فاصدقوا فان الله مع الصدق) هان! راست بگوييد كه خدا با راستي است.


راستگويي در رفتار و گفت و گو باعث محبوبيت بين مردم مي شود و موجب مي شود  افراد اعتماد بيشتري نسبت به فرد راست گو داشته باشند. در مقابل دروغ و رياكاري افراد را نزد جامعه بي اعتبار مي كند و اعتماد را نزد اطرافيان از بين مي برد.
صداقت و راست گويي
كساني كه به راحتي دروغ مي گويند بعد از فاش شدن دروغشان دچار مبتلا به اضطراب وجدان مي شوند و از نظر رواني دچار تنش و نا آرامي مي شوند. در مقابل افراد راستگو كه شخصيتي يگانه دارند رواني آرام و بي تلاطم خواهند داشت.
صداقت چيست؟صداقت بيشترين سطح كيفيت در شخصيت انسان است و براي داشتن يك زندگي سالم و با نشاط داراي اهميت است. اين اهميت به اين دليل است كه فرد با صداقت مبتلا به اضطراب و تنش نمي شود و اگر تنشي در زندگي نداشته باشد زندگي بهتر و پر آرامشي خواهد داشت.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-تفاوت جالب صداقت و راستگويي كه كسي نميداند


برچسب: صداقت و راستگويي,راست گويي,صداقت در جامعه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۶:۱۵ توسط:دكتر جلالي موضوع:

تنفر از فرزند | علل | نشانه ها و دلايل تنفر از فرزند

تنفر از فرزند، علل، نشانه ها و دلايل تنفر از فرزند
آيا ممكن است والدين از فرزندشان متنفر شوند و تنفر از فرزند وجود دارد؟
تنفر از فرزند
والدين عشق و علاقه بسياري به فرزندشان دارند اما بعضي از اوقات ممكن است به دلايل مختلف نسبت به فرزندشان احساس تنفر داشته باشند در اين حالت احساس گناه به سراغ شان مي آيد و اين مسئله، مشكل را دو چندان مي كند.
رابطه والدين با فرزند داراي فراز و نشيب هاي بسياري مي باشد و اين كاملا طبيعي است آن چه در اين ارتباط اهميت دارد اين است كه والدين هيجانات خود را به خوبي بشناسند تا بتوانند با چالش هايي كه در مورد فرزندشان به وجود مي آيد، برخورد مناسبي داشته باشند و بهترين تصميم را بگيرند.
در اين شرايط مي توانيد از مشاور كودك كمك بگيريد، مشاور به شما كمك مي كند تا دلايلي كه باعث تنفر شما از فرزندتان مي شود را به خوبي بشناسيد و هم چنين با شيوه تربيت مناسب آشنا شويد تا بتوانيد راحت تر با مشكلات مقابله كنيد.
دلايل تنفر از فرزندتنفر والدين از فرزند به دلايل مختلفي به وجود مي آيد برخي اوقات والدين با مشكلات دروني و مسائل حل نشده مواجه هستند.
همين مسئله ارتباط آن ها را با فرزند خود و ديگران سخت مي كند و مشكلاتي را در ميان آن ها به وجود مي آورد كه به طور معمول باعث ايجاد تفاوت مي شود. روانشناسان كودك برخي از مسائل و علل زير بنايي تنفر را موراد زير اعلام نموده اند.
خشم از پدر و مادرخشم از پدر و مادر يا صداقت با والدين | چه راهكاري را انتتخاب كنيمتعارض دروني والدينگاهي اوقات تعارضات دروني حل نشده اي در فرد وجود دارد كه والدين به آن ها توجهي نمي كنند و براي حل آن اقداماتي را انجام نمي دهند همين مسئله منجر به واكنش هايي مثل بيزاري از فرزند مي شود.
مسائل حل نشده باعث مي شود تا در فرد احساسات منفي به وجود آيد و در مورد فردي كه ارتباط نزديكي با او دارد و به او وابسته است حس تنفر پيدا كند.
تعارضات، كشمكش و ناكامي در ارتباط با كودكارتباط والدين با كودك با چالش هاي بسياري همراه مي باشد برخي از كودكان خلق حساسي دارند و ممكن است رفتارهاي نامناسب از خودشان نشان دهند كه براي والدين ناراحت كننده باشند، رفتار كودكان ممكن است به دليل بيماري هايي مانند بيش فعالي و يا اوتيسم باشد.
تعارضات، كشمكش و ناكامي در ارتباط با كودك
در اين شرايط والدين روش هاي تربيتي سخت گيرانه اي را براي آن ها در نظر مي گيرند و به طور متقابل با لجبازي و مقاومت كودك رو به رو مي شوند.
در كل اين نوع رفتار ميان والدين و فرزندان يك نوع مشكل ارتباطي مي باشد كه باعث افزايش حس منفي بين والدين و فرزند مي شود و حس تنفر در ميان آن ها ايجاد مي شود.
در برخي اوقات مشكلات رفتاري فرزندان يا ناسازگاري هاي آن ها با والدين، ناراحتي ها و آشفتگي هايي را براي والدين به وجود مي آورد و والدين صبر و تحمل خود را از دست مي دهند و نمي توانند در برخورد با اين رفتارهاي نامناسب خودشان را كنترل كنند و از بهبود رفتار فرزندشان ناتوان هستند.
در نتيجه در هنگام كنترل فرزندشان خشم و هيجان شديدي از خود نشان مي دهند، كه در بسياري از مواقع با شكست رو به رو مي شوند.
اين احساس شكست و ناكامي در برابر رفتار فرزندان، خشم و عصبانيت والدين را بيشتر مي كند و خشم پنهان شده اي در آن ها به وجود مي آيد، خشم پنهان شده با احساس ناكامي تبديل به حس تنفر در ميان والدين و فرزند مي شود.
پذيرفتن بيش از حد مسئوليتبرخي از والدين تمايل دارند تا كارهايي انجام دهند كه كودك بي نقص به نظر برسند و در مورد تحول فرزندشان بسيار نگران هستند به همين دليل بسياري از مسئوليت هاي كودكشان را خودشان به دوش مي كشند و آن ها را انجام مي دهند.
در اين شرايط فشار رواني بسياري بر روي آن ها وجود دارد كه ممكن است حس منفي نسبت به كودك شان در آن ها ايجاد شود  و به نوعي احساس بيزاري در آن ها به وجود آيد.
در صورتي كه والدين آگاهي لازم را در اين خصوص داشته باشند مي توانند از به وجود آمدن اين چرخه معيوب جلوگيري كنند و كودكان مسئوليت پذيري را تحويل جامعه بدهند.


تجربه آسيب هاي پيشيندر برخي از موارد والدين به دليل آسيب هايي كه قبلا تجربه كرده اند، احساس شان نسبت به فرزندشان تغيير مي كند و ممكن است رفتار نامناسب و حس تنفر نسبت به او داشته باشند، برخي از اين مشكلات عبارت اند از:
تجربيات بد رفتاري يا آزار پيش از ازدواجسوء رفتار در طول زندگيمشكلات خانوادگي يا مشكلات عاطفي در طول كودكياسترس ها و ضربه هاي دوران بارداريزايمان سخت و مشكل براي سلامتي مادرمشكلات و اختلالات روانيگاهي اوقات والدين دچار اختلالات رواني مي شوند كه اين اختلالات بر روي كودك تاثير مي گذارد.
به طور مثال والدين به دليل افسردگي و يا افسردگي بعد از زايمان ممكن است دچار حس تنفر از فرزندشان شوند و اين اختلال بر روي روابط والدين و فرزند اثر منفي مي گذارد و مشكلاتي مانند اختلالات دو قطبي كه با نوسانات شديد خلق و رفتار همراه است ايجاد مي شود،
هم چنين برخي از والدين دچار اختلالات شخصيت مانند شخصيت هاي مرزي مي شود  كه بر روي روابط آن ها تاثير مي گذارد و منجر به شكل گيري ارتباط منفي با كودك مي شود.
كودكي سخت و مشكل داربرخي از والدين در كودكي تجربيات تلخ و آسيب زايي داشته اند و در مواردي با سوء رفتار شديد، كودك آزاري يا محروميت هاي عاطفي شديد رو به رو شده اند و همين مسئله بر روي احساسات آن تاثير گذاشته و منجر به مشكلات و احساسات منفي در فرد مي شود.
برخي از والدين در كودكي مورد خشونت و تنفر والدين قرار گرفته اند و احساس طرد شدگي به آن ها دست داده و همين مسئله به طور ناخودآگاه باعث مي شود تا اين احساس را به كودك شان منتقل كنند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-تنفر از فرزند | علل | نشانه ها و دلايل تنفر از فرزند


برچسب: دلايل تنفر از فرزند,تنفر والدين,تنفر از فرزند،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۲:۴۹ توسط:دكتر جلالي موضوع:

افسردگي در سنين مختلف، احتمال هميشگي ( ۴ دوره اصلي)

افسردگي در سنين مختلف، احتمال هميشگي ( ۴ دوره اصلي)
افسردگي در سنين مختلف از كودكي تا پيري مي تواند افراد را درگير كند زيرا افسردگي در كنار اضطراب يكي از رايج ترين واكنش هاي سطح روان به انواع فشارها و استرس هاي محيطي مي باشد، يكي از دلايل افسردگي عوامل ژنتيكي مي باشد اين به اين معنا است كه افرادي كه در خانواده خود سابقه اين بيماري را دارند بيش از افراد ديگر در برهه هاي مختلفي از زندگي شان به افسردگي مبتلا مي شوند.
اين افراد حتي بدون حضور رويداد هاي محيطي و آسيب زا باز هم درگير افسردگي مي شوند در اين مقاله در مورد افسردگي در سنين مختلف توضيحاتي را ارائه مي دهيم البته بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه داروهاي ضد افسردگي تنها راه حل ممكن نمي باشند و بعضي اوقات بايد از مشاور متخصص كمك بگيريد تا راهكارهاي موثر براي درمان را انجام دهد و تاثير آن از هر دارويي موثرتر خواهد بود.
افسردگي درسنين مختلف: ۴ دوره اصليعلائم و نشانه هاي افسردگي در هر دوره اي از زندگي و در همچنين هر سن و سالي وجود دارد، علائم و نشانه هاي افسردگي شامل موارد زير مي شود:
خلق غمگينناتواني در لذت بردن از زندگينا اميديعدم تمركزتغييراتي در خواب و اشتهاافكار مرگ و خودكشيالبته كودكان و نوجوانان ممكن است به شيوه هاي ديگري افسردگي شان را نشان دهند و به پرخاشگري بپردازند، در ادامه اين مقاله توضيحات بيشتري در مورد بروز افسردگي در هر يك از دوره هاي زندگي مي پردازيم.
افسردگي كودكيافسردگي در كودكان علت مشخصي ندارد و بسياري از عوامل دست به دست يكديگر مي دهند تا از افسرده شدن كودك جلوگيري شود، از جملع عواملي كه باعث افسرده شدن آن ها مي شود مي توان به مواردي مانند زمينه ارثي، اختلافات والدين، مرگ والدين يا يكي از اعضاي خانواده و غيره اشاره كرد.
افسردگي در كودكي معمولا ناديده گرفته مي شود زيرا كودكان علائم آن ها با بزرگسالان متفاوت مي باشد، به همين دليل پدر و مادر بايد به تغييرات رفتاري و خلقي فرزندشان توجه داشته باشند.
در بسياري از مواقع كودكان افسردگي شان را معمولا با غمگيني، بي قراري، بهانه گيري هاي بيش از حد، بي انرژي بودن و انزوا طلبي نشان مي دهند، علاوه بر اين ها پسران به هنگام افسردگي به ميزان زيادي پرخاشگر مي شوند و معمولا دختران مشكلات خودشان را درون ريزي مي كنند و بالعكس پسران مشكلات شان را با برون ريزي نشان مي دهند.


در صورتي كه تغييرات رفتاري و خلقي در كودك مشاهده كردي بايد حتما براي دريافت تشخيص و خدمات درماني به موقع از روانشناس كودك كمك بگيريد تا در حل اين مسائل به شما كمك كنند.
افسردگي بعد از ترك اعتيادافسردگي بعد از ترك اعتيادافسردگي نوجوانيتشخيص افسردگي در نوجواني كار دشواري مي باشد و متخصصان براي تشخيص آن در اين دوره بيش از هر دوره ي ديگري احتياط مي كنند به خصوص زماني كه درمان دارويي صورت گيرد بايد در اين مسئله حساسيت بيشتري داشت زيرا دوره نوجواني دوره گذر فرد از كودكي به بزرگسالي مي باشد.
در اين دوره فرد ممكن است به طور طبيعي با چالش هايي همراه باشند كه با علائم و نشانه هاي افسردگي اشتباه گرفته شود در حالي كه احتمال دارد اين علائم نشان دهنده فرايند رشد طبيعي فرد باشند.
اما با توجه به اين مسائل، افسردگي در دوران نوجواني مانند سنين مختلف رخ مي دهد، زماني كه فرد در نوجواني دچار افسردگي مي شود نشانه هايي مانند هيجانات منفي شديد، تغييرات رفتاري نظير گوشه گيري، بي علاقگي به حضور در جمع دوستان، پرخاشگري و رفتارهاي پر خطر ديده مي شود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-افسردگي در سنين مختلف، احتمال هميشگي ( ۴ دوره اصلي)


برچسب: افسردگي,افسردگي نوجواني,افسردگي كودكي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۹:۲۷ توسط:دكتر جلالي موضوع:

مهارت هاي لازم براي ازدواج

مهارت هاي لازم براي ازدواج، مهارت هاي لازم براي زندگي مشترك
يكي از پيش زمينه هاي شروع يك زندگي مشترك موفق، يادگيري مهارت هاي لازم براي ازدواج مي باشد. زيرا زوجين در اين مسير زوجين با پيچ و خم هاي بسياري رو به رو مي شوند و مشكلات بسياري بر سر راه آن ها قرار مي گيرد.
در صورتي كه مهارت هاي لازم براي ازدواج را ياد بگيريد به شناخت صحيحي از همسرتان مي رسيد و نسبت به نيازهاي او آگاه مي گرديد.
مهارت هاي لازم براي ازدواج
در اين صورت روابط شما با همسرتان بهتر خواهد شد و تعاملات بهتري با يكديگر خواهيد داشت كه تاثيرات آن در افزايش همدلي، توجه به احساسات يكديگر، توانايي حل مسئله و تصميم گيري به منظور مديريت بحران ها نمايان خواهد شد.
توجه داشته باشيد كه يادگيري اين مهارت ها براي همه زوجين ضروري مي باشد حتي براي آن هايي كه سال ها در كنار يكديگر زندگي مي كنند.
هم چنين مي توان براي كسب اين مهارت ها از مشاورين ازدواج كمك خواست تا در اين زمينه بر دانش و مهارت شما بيفزايد و شما را به سمت يك زندگي زناشويي بهتر راهنمايي كند.
ضرورت آگاهي از مهارت هاي لازم براي ازدواج چيست؟ازدواج آغاز زندگي مشترك زن و مرد است، در صورتي كه آگاهي و دانش زن و مرد در مورد زندگي زناشويي بيشتر باشد مي توانند راحت تر با چالش ها و بحران هاي زندگي كنار آمده و در اين خصوص آماده تر مي شوند. لازمه اين امر خودشناسي و شناخت بيشتر تفاوت ميان زن و مرد مي باشد.
در صورتي كه فرد مهارت هاي لازم را بياموزد مي تواند از بسياري از سوء تفاهم هايي كه در آينده ممكن است به دليل عدم شناخت كافي به دست آيد جلوگيري كند در اين خصوص پيشنهاد مي شود تا اطلاعات خود را در زمينه خودشناسي افزايش دهد تا با تاثير خودشناسي در ازدواج آشنا شويد.
ضرورت آگاهي از مهارت هاي لازم براي ازدواج چيست؟
آگاهي از تفاوت هاي جنسيتي تقويت كننده مهارت هاي لازم براي ازدواجخوشحالي كنار شريك زندگي نيازمند آگاهي از تفاوت هاي ميان زنان و مردان مي باشد. در صورتي كه زوجين شناخت كافي از يكديگر نداشته باشند و ناگهان با تفاوت هاي ميان زنان و مردان رو به رو شوند انگار وارد دنياي جديد و ناشناخته اي شده است.


در ادامه اين مقاله چند مورد از اين تفاوت ها را بيان مي كنيم و در مورد آن توضيحاتي را ارائه خواهيم كرد:
تفاوت نگاه به مسائل جنسي: زنان به طور معمول بعد از رفع نيازهاي احساسي و عاطفي درصدد برقراري رابطه جنسي هستند، در صورتي كه مردان رابطه جنسي را ابزاري براي رسيدن به بعد احساسي و عاطفي در رابطه عاشقانه دانسته و از اين طريق به ابراز احساسات و عواطفشان مي پردازند.استقلال طلبي در مردان اولويت است: معمولا نياز استقلال طلبي مردان از زنان بيشتر است و دوست دارند مستقل باشند و روي پاي خودشان بايستند و به كسي وابسته نباشند به همين دليل از وابسته شدن دوري مي كنند. به طور ذاتي مردان دوست دارند كنترل شرايط را در دست شان بگيرند و چالش ها و مشكلاتي كه به وجود مي آيد را مديريت كنند و براي حل آن ها اقداماتي را انجام دهند.حمايت شدن در زنان اولويت است: زنان نسبت به مردان احساسي تر هستند و به همين دليل نياز به حمايت بيشتري از جانب مردان دارند بنابراين مسئله حمايت از همسر از نظر زنان از اهميت بسياري برخوردار است. در صورتي كه به زنان بي توجهي شود غمگين و آزرده مي شوند. توجه كردن به مناسبت هايي مانند تاريخ تولد، سالگرد ازدواج و غيره نيز براي زنان از اهميت بسياري برخودار است.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-مهارت هاي لازم براي ازدواج


برچسب: مهارت هاي ازدواج,ازدواج موفق,ازدواج،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۸:۱۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد

سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد
آيا شما كسي را مي شناسيد كه به مواد مخدر اعتياد داشته باشد؟ علائم هشدار دهنده را بررسي كنيد و ياد بگيريد كه چگونه اعتياد ايجاد مي شود.
درك اعتيادافراد از تمام اقشار ممكن است بدون در نظر گرفتن سن، نژاد، پيشينه يا دليلي هنگام شروع به مصرف مواد، مشكلاتي را تجربه كنند.
برخي از روي كنجكاوي يا وقت گذراني با دوستان يا براي كاهش اختلالات رواني مانند استرس، اضطراب يا افسردگي، داروهاي مخدر را تفريحي آزمايش مي كنند.
بنابراين، فقط مواد مخدر غيرقانوني مانند كوكائين يا هروئين نيست كه اعتياد آورند، بلكه داروهاي تجويزي مانند مسكن ها، قرص هاي خواب آور و آرام بخش مشكلات مشابهي ايجاد مي كنند.
در واقع، بعد از ماري جوانا، مسكن‌هاي تجويزي بيشترين آمار اعتياد را در ايالات متحده دارند و مرگ افراد بر اثر مصرف بيش از حد اين مسكن ها، بيشتر از تلفات تصادفات رانندگي و با اسلحه است. اعتياد به مسكن‌هاي افيوني مي‌تواند آنقدر قوي باشد كه به سوء مصرف هروئين تبديل شده است.
زماني كه مصرف مواد مخدر به اعتياد تبديل مي شودالبته، مصرف مواد مخدر، چه غيرقانوني و چه با نسخه، به طور خودكار منجر به اعتياد نمي شود. برخي از افراد داروهاي تفريحي يا تجويزي مصرف مي كنند، بدون اينكه اثرات منفي را تجربه كنند، در حالي كه برخي ديگر به آسيب جدي كه مواد به سلامت و رفاه آنها وارد مي كند، پي برده اند.
اعتياد كمتر، به نوع و مقدار يا دفعات ماده مصرفي مخدر شما ربط داشته و بيشتر به عواقب آن رابطه دارد،اگر مصرف مواد مخدر باعث ايجاد مشكلاتي در محل كار، مدرسه، خانه يا در روابط شما شده، احتمالاً مشكل سوء مصرف مواد يا اعتياد داريد.
اگر در مورد مصرف مواد مخدر خود يا يكي از نزديكانتان نگران هستيد، يادگيري نحوه ايجاد سوء مصرف و اعتياد به مواد مخدر و اينكه چرا چنين تأثير قدرتمندي دارد، به شما در نحوه برخورد با مشكل كمك مي كند.
تشخيص اينكه مشكل داريد، اولين قدم در مسير بهبودي است، قدمي كه شجاعت و قدرت فوق العاده اي مي خواهد. رويارويي با مشكل خود بدون به حداقل رساندن موضوع يا بهانه آوردن مي تواند ترسناك و سخت باشد، اما ترك مواد شدني است.
اگرآماده دريافت كمك هستيد، اين نشانه خوبي است كه بيانگر اين است كه مي توانيد بر اعتياد خود غلبه كنيد و يك زندگي رضايت بخش و بدون مواد مخدر براي خود بسازيد.


عوامل خطر براي اعتياد به مواد مخدردر حالي كه هر كسي در اثر مصرف مواد مخدر ممكن است دچار مشكل شود، آسيب پذيري در برابر اعتياد از فردي به فرد ديگر متفاوت است. عوامل خطري كه باعث افزايش آسيب پذيري شما مي شوند ، عبارتند از:
سابقه خانوادگي اعتيادسوء استفاده، غفلت يا ساير تجربيات آسيب زااختلالات رواني مانند افسردگي و اضطراباستفاده زودهنگام از داروهاروش مصرف سيگار كشيدن يا تزريق يك دارو ممكن است اعتيادآور بودن آن را افزايش دهد.افسانه ها و حقايق در مورد اعتيادشش افسانه رايجافسانه ۱: غلبه بر اعتياد ارادي است. در صورت تمايل مي توانيد مصرف آن را متوقف كنيد.واقعيت: قرار گرفتن طولاني مدت در معرض مواد مخدر باعث تغيير مغز مي شود كه منجر به هوس شديد و اجبار به مصرف مي شود. اين تغييرات مغزي ترك را حتي با اراده قوي بسيار دشوار مي كند.
افسانه ۲: استفاده از داروهايي مانند مسكن هاي اپيوئيدي بي خطر است زيرا معمولاً توسط پزشكان تجويز مي شود.واقعيت: به عنوان مثال، استفاده كوتاه مدت از مسكن هاي مخدر باعث كاهش درد شديد پس از تصادف يا جراحي مي شود.
با اين حال، استفاده منظم يا طولاني مدت از مواد افيوني منجر به اعتياد مي شود. استفاده غلط از اين داروها يا مصرف داروهاي شخص ديگري عواقب خطرناك و حتي كشنده به دنبال دارد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-سوء مصرف مواد مخدر و اعتياد


برچسب: مصرف مواد مخدر,اعتياد به مواد مخدر,اعتياد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۵۱:۱۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

روش هاي ترك سيگار

ترك سيگار، روش هاي ترك سيگار
بر اساس تحقيقات انجام شده ۷۰ درصد از سيگاري ها تمايل به ترك سيگار دارند، اما چرا همه مصرف كنندگان براي ترك سيگار هيچ اقدامي انجام نمي دهند و تنها ۶ تا ۳۰ درصد از افراد موفق به ترك طولاني مدت سيگار مي شوند؟
در واقع ترك سيگار آسان است و افراد بسياري موفق به ترك آن شده اند اما چيزي كه در اين روند اهميت دارد ترك سيگار به طور كامل و هميشگي مي باشد. اعتياد به مصرف سيگار مشكل و سخت اما قابل درمان مي باشد.
براي اين كه ترك سيگار موفقيت آميزي داشته باشيد بابد به عوامل زيادي مانند جنبه هاي جسمي و رواني توجه كرد و همه جوانب را بايد مورد بررسي قرار داد.
احتمال شكست در اين راه زياد است اما بالاخره مي توانيد راه پيروزي را پيدا كنيد و مطمئن باشيد در صورتي كه اصولي و درست تصميم بگيريد مي توانيد ترك موفقيت آميزي را پيش رو داشته باشيد.
اگر هنوز تصميم به ترك سيگار نگرفته ايد و يا با چند بار ترك باز هم شكست خورده ايد بهتر است اين مقاله را تا انتها مطالعه كنيد تا بتوانيد بهترين تصميم را بگيريد.
تصميم گيري براي ترك سيگاراولين و مهم ترين قدم براي ترك سيگار، تصميم گيري براي ترك آن مي باشد. اهميت اين مرحله در روزهاي آتي كه سختي ترك و غلبه بر وسوسه بعد از ترك است نشان داده مي شود. براي اين كه بتوانيد تصميم درستي در اين خصوص بگيريد و انگيزه لازم براي ترك داشته باشيد بهتر است به راهكارهاي زير توجه نماييد.
مهم ترين مرحله براي ترك سيگار، انگيزه لازم براي ترك مي باشد كه يكي از عوامل موفقيت اين كار است به همين دليل بايد با عوارض سيگار كشيدن آشنا شويد تا بتوانيد در اين خصوص تصميم درستي بگيريد.


مزايا و معايب مصرف و ترك سيگارمي توانيد جدولي بسازيد كه شامل چهار ستون باشد و در آن مزايا و معايب ترك و مزايا و معايب مصرف آن را يادداشت نماييد. در اين مقاله مي خواهيم سيگار كشيدن و سيگار نكشيدن را به صورت بي طرفانه مورد مقايسه قرار دهيم.
سيگار كشيدن معايب بسياري دارد كه برخي از آن ها عبارت اند از:
احتمال دارد باعث سرطان شود و عمر شما را كوتاه كند.سيگار و مواد مخدر باعث سرطان و بيماري هاي قلبي و تنفسي مي شود.سيگار و دخانيات باعث از بين رفتن زيبايي ظاهري پوست و لبها و دندان ها مي شودوبوي نامطبوع سيگار اطرافيان را آزار مي دهد و باعث اعتراض اعضاي خانواده و شايد دوستانتان شود.به خاطر تنگي نفس امكان ورزش و فعاليت هاي بدني را از شما مي گيرد.از مزاياي مصرف سيگار مي توان به آرام كردن و افزايش تمركز در كارها اشاره نمود اما در صورتي كه آن را ترك كنيد مزيت هاي بسياري خواهد داشت و از بسياري از بيماري ها پيشگيري مي شود.
هم چنين تاكيد اطرافيان و خانواده را به همراه دارد، با ترك سيگار مي توانيد با انرژي و توان بيشتري به فعاليت و ورزش بپردازيد. البته ترك سيگار سختي هاي خودش را دارد و در مواقعي كه دچار اضطراب و عصبانيت مي شويد بايد به دنبال راه ديگري به جز سيگار باشيد و يا ممكن است در تمركزتان اختلال ايجاد كند و دچار مشكل شويد.
بعد از نوشتن معايب و مزايا از صفر تا صد به هر كدام امتياز بدهيد و در آخر جدول تان را كامل كنيد تا بتوانيد تصميم درستي بگيريد، توجه داشته باشيد كه امتياز كدام كفه بيشتر از ديگري مي باشد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-روش هاي ترك سيگار


برچسب: ترك سيگار,روش هاي ترك سيگار,سيگار،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۱۳:۰۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

اختلال پرخوري

اختلال پرخوري
آيا با پرخوري مبارزه مي كنيد؟ در اين مقاله با علائم پرخوري بي اختيار و اقداماتي كه مي توانيد براي جلوگيري از آن انجام دهيد آشنا مي‌شويد.
اختلال پرخوري چيست؟همه ما هر از گاهي زياد غذا مي خوريم. اما اگر به طور مرتب پرخوري كنيد كنترل خود را از دست مي دهيد و نمي توانيد آن را متوقف كنيد در اين حالت ممكن است از اختلال پرخوري رنج ببريد.
اختلال پرخوري يك اختلال رايج در خوردن است كه در آن شما مكرراً مقادير زيادي غذا مي خوريد در حالي كه از توقف آن احساس ناتواني مي‌كنيد و در حين يا بعد از غذا خوردن احساس ناراحتي شديد داريد.
ممكن است تا زماني كه احساس ناراحتي كنيد به خوردن ادامه دهيد و سپس دچار احساس گناه، شرم يا افسردگي شويد، به دليل عدم كنترل خود، خود را شماتت كنيد، يا نگران باشيد كه غذا خوردن بي اختيار با بدن شما چه مي كند.
اختلال پرخوري معمولاً در اواخر نوجواني يا اوايل بزرگسالي و اغلب پس از يك رژيم غذايي اساسي شروع مي شود. در طول پرخوري، حتي زماني كه گرسنه نيستيد، ممكن است غذا بخوريد و حتي مدت ها پس از سير شدن به خوردن ادامه دهيد.
همچنين ممكن است آنقدر سريع بخوريد كه چيزي را كه مي‌خوريد يا مي‌چشيد حس نكنيد. با اين حال، در اين عارضه بر خلاف پرخوري عصبي، هيچ تلاش متقابلي براي جبران پرخوري، از طريق استفراغ، امساك يا ورزش بيش از حد وجود ندارد.
ممكن است متوجه شويد كه پرخوري براي لحظه اي كوتاه آرامش بخش است و به كاهش احساسات ناخوشايند يا احساسات استرس، افسردگي يا اضطراب كمك مي كند. اما پس از آن واقعيت دوباره نمايان مي‌شود و شما مملو از احساس پشيماني و نفرت از خود مي شويد.
پرخوري اغلب منجر به افزايش وزن و چاقي مي شود كه اين نيز باعث تقويت خوردن بي‌اختيار مي شود. هر چه نسبت به خود و ظاهرتان احساس بدي داشته باشيد، بيشتر از غذا براي مقابله با آن استفاده مي كنيد كه به اين شكل يك چرخه معيوب ايجاد مي شود.


خوردن براي احساس بهتر، احساس بدتر، و سپس بازگشت به غذا براي تسكين. اگرچه ممكن است در مورد اختلال خوردن احساس ناتواني كنيد، بايد بدانيد اختلال پرخوري قابل درمان است.
مي توانيد ياد بگيريد كه چرخه پرخوري را بشكنيد، احساسات خود را بهتر مديريت كنيد، رابطه سالم تري با غذا ايجاد كنيد، و كنترل غذا و سلامت خود را دوباره به دست آوريد.
علائم و نشانه هااگر به اختلال پرخوري مبتلا هستيد، ممكن است از عادت هاي غذايي خود احساس خجالت و شرمندگي كنيد و سعي كنيد علائم خود را با خوردن مخفيانه پنهان كنيد.
علائم رفتاري پرخوري و پرخوري بي‌اختيار شامل موارد زير مي باشد:
ناتواني در توقف يا كنترل غذا خوردنخوردن سريع مقادير زيادي غذاخوردن حتي زماني كه سير هستيدمخفي كردن يا ذخيره كردن غذا براي خوردن مخفيانه در آيندهدر كنار ديگران به طور معمول غذا مي خوريد، اما زماني كه تنها هستيد، پرخوري مي‌كنيدخوردن مداوم در طول روز، بدون برنامه ريزي براي وعده هاي غذايي

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-اختلال پرخوري


برچسب: اختلال پرخوري,اثرات اختلال پرخوري,پرخوري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۲۴:۱۸ توسط:دكتر جلالي موضوع:

بي خوابي در كودكان

بي خوابي در كودكان و مشكلات خواب آن ها
آيا كودك شما مشكلات خواب را تجربه مي كند؟ بي خوابي، ترس از خواب، ترس شبانه و شب ادراري از مشكلات رايج خواب در كودكان مي باشد. در اين مقاله نكاتي ذكر شده است كه كمك مي كند كودك شما خواب كافي را تجربه كند.
درك مشكلات خواب و بي خوابي در كودكانمشكلات خواب در ميان كودكان به خصوص در سنين پايين امري رايج مي باشد. بي خوابي، ترس قبل از خواب، وحشت شبانه، راه رفتن در خواب و شب ادراري مي تواند الگوي طبيعي خواب كودك شما را مختل كنند.
برخي از كودكان ممكن است در زمان خواب احساس خستگي نكنند، در به خواب رفتن بدون حضور والدين مشكل داشته باشند، در نيمه شب از خواب بيدار مي شوند، مي چرخند، در خواب احساس سقوط دارند و نمي توانند خواب با كيفيتي را تجربه كنند.
اين روند مي تواند براي والدين نيز خسته كننده باشد زيرا بيدار شدن كودكان خواب والدين را نيز مختل مي كند، صبح ها بايد عجله كنند چون فرزندان دير بيدار مي شوند يا مجبور هستند با كودك بداخلاق كه كم خواب است كنار بيايند.
بسياري از مشكلات خواب در دوران كودكي با رفتارهاي روزانه و عادات قبل از خواب مرتبط است كه با كمك نكاتي كه در اين مقاله ذكر شده است مي توانيد بر آن غلبه كنيد. با كمي صبر و انضباط مي‌توانيد به فرزندتان كمك كنيد تا بر مشكلات خواب خود غلبه كند.
كودكان چقدر به خواب نياز دارند؟براي عملكرد بهتر، كودكان و نوجوانان معمولاً به خواب بيشتري نسبت به بزرگسالان نياز دارند. نمودار زير ساعاتي كه كودكان در حال رشد بايد در خواب بگذرانند را نشان مي دهد.
بچه ها به چند ساعت خواب نياز دارند؟نوزادان (۴ تا ۱۲ ماه) ۱۲ تا ۱۶ ساعت (شامل چرت زدن)
كودكان نوپا (۱ تا ۲ سال)       ۱۱ تا ۱۴ ساعت (شامل چرت زدن)
كودكان (۳ تا ۵ سال) ۱۰ تا ۱۳ ساعت (شامل چرت زدن)
كودكان (۶ تا ۱۲ سال)          ۹ تا ۱۲ ساعت
نوجوانان (۱۳ تا ۱۸ سال)        ۸ تا ۱۲ ساعت
كمبود كدام ويتامين باعث بي خوابي در كودكان ميشود ؟كمبود ويتامين D در كودكان با كاهش طول مدت خواب و بازده خواب ضعيف‌تر همراه بود. علاوه بر اين، كمبود ويتامين D با تاخير در زمان خواب همراه بود، كه نشان مي دهد ويتامين D و ريتم شبانه روزي مي توانند مرتبط باشند. مطالعات آينده نگر در كودكان براي يادگيري اينكه آيا كمبود ويتامين D منجر به اختلال خواب مي شود يا بالعكس مفيد خواهد بود.
منبع:  McCarty DE, Chesson AL, Jain SK, Marino AA. The link between vitamin D metabolism and sleep medicine. Sleep Med Rev. ۲۰۱۴;۱۸(۴):۳۱۱–۳۱۹٫ https://doi.org/10.1016/j.smrv.2013.07.001


علائمي كه نشان مي دهد كودك شما به اندازه كافي نمي خوابدكودكان، درست مانند بزرگسالان، در هنگام كم خوابي در كنترل خلق و خوي خود مشكل دارند. كمبود خواب بر رفتار و وضعيت ذهني كودك تأثير مي گذارد. در برخي موارد، علائم خواب ناكافي حتي مي تواند شبيه علائم ADHD باشد.
اگر كودك شما به اندازه كافي نمي خوابد، ممكن است:
اغلب بداخلاق، تحريك پذير يا بيش از حد احساسي به نظر برسد.
عدم تمركز در مدرسه
خوابيدن هنگام سوار شدن به ماشين
در بيدار شدن مشكل دارد يا بعد از اينكه آن ها را بيدار كرديد دوباره به خواب مي روند.
اغلب خيلي زودتر از زمان خواب خواب آلود مي شوند.
اگر كودك شما اغلب در شب از خواب بيدار مي شود ممكن است درگير بي خوابي شده باشد كه يكي از بزرگ ترين مشكلات در كودكان مي باشد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-بي خوابي در كودكان


برچسب: بي خوابي در كودكان,بي خوابي,مشكلات خواب،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۴:۱۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

به كودكان تجاوز مي شود- پدر و مادر مقصر هستند- چرا؟

به گفته برخي از روانشناسان، كودكان بايد در هر سن متناسب با همان سن از سوء استفاده جنسي مطلع شوند اگر تجاوز به كودك رخ دهد پدر و مادر مقصر هستند.
تجربه سوء استفاده جنسي در دوران كودكي يك رويداد ناخوشايند است كه مي تواند در بزرگسالي به پايان برسد و ممكن است در زمان ازدواج و به شكل اختلالات جنسي وجود داشته باشد.
تجاوز به كودكمتأسفانه بچه هايي كه اولين قربانيان خشونت و سوءاستفاده عليه كودكان هستند، اگر واكنش موضوعي مهم مانند “سوء استفاده از كودك” و “سوء استفاده جنسي از كودكان” را نداشته باشند.
و در سطح خشم و گريه و اشك بمانند يك راه مفيد براي اين آسيب اجتماعي مهم را به كار نبرده اند.
تجاوز به كودكامروزه زندگي سالم براي به دست آوردن اخبار روزهاي تلخ به خاطر همه كودكان و نوجوانان در كشور ما مهم است.
رايج ترين سوالات والدين در مورد سوء استفاده از كودكان و استثمار جنسي كودكان و نوجوانان و شكل دادن ساده و با وضوح و راهنمايي والدين در مورد مراقبت از كودكان و نوجوانان در برابر سوء استفاده جنسي از كودك با آموزش لازم است.
اگر ما احساس كنيم كه كودك ما با چنين موضوعي درگير اند، چگونه مي توانيم مشكل را پيش برده و حل كنيم؟
و اگر فرزند ما به هر دليلي اين فاجعه تلخ را تجربه كند، چگونه مي توانيم او را به زندگي بازگردانيم؟
نوشته امروز گامي براي رسيدن به اهداف ما براي محافظت از همه كودكان ايراني است.
محتويات اين نوشته را به تمام والدين در هر شكل كه مي توانيد بدهيد.


به كودكان تجاوز مي شود- پدر و مادر مقصر هستند- چرا؟جلوگيري از تجاوز به كودك و آموزش فرزندبراي جلوگيري از آزار و اذيت جنسي، چه نوع آموزش بايد به فرزندم بدهم؟
پنج مرحله وجود دارد كه مي تواند كودكان و نوجوانان مان را در مورد بدن شان، حريم خصوصي شان، محدوديت ها و افراد اطراف آنها آموزش دهد.
و اينكه چگونه سوء استفاده جنسي مي تواند به محافظت از كودكان ما در برابر آزار و اذيت جنسي كمك كند.
جلوگيري از تجاوز به كودك و آموزش فرزندطبق گفته يونيسف، در اكثريت مطلق موارد، در تجاوز هاي جنسي به كودكان پاي يك آشنا در ميان بوده؛ يكي از اعضاي خانواده، يك عضو فاميل، يك دوست يا كسي كه فرزند او را مي شناسد و به او اعتماد دارد.
بنابراين، براي شما مهم است كه به عنوان والدين از آموزش كودك اجتناب نكنيد.
به اندازه به او توجه كنيد و براي رابطه او با ديگران به او موارد لازم را گوشزد نماييد.
سازگاري با قانون هاي زير براي همه، حتي نزديك ترين افراد اطراف شما اعمال مي شود.
در غير اين صورت پدر و مادر مقصر هستند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-به كودكان تجاوز مي شود- پدر و مادر مقصر هستند- چرا؟


برچسب: تجاوز به كودك,تجاوز جنسي,تجاوز،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۵۸:۳۵ توسط:دكتر جلالي موضوع:

ازدواج در سن بالا

ازدواج در سن بالا، مزايا و معايب ازدواج در سن بالا
ازدواج در سنين بالا حرف و حديث بسياري به دنبال دارد، بالا رفتن سن ازدواج يك پديده اجتماعي – فرهنگي است كه علل مختلفي براي آن وجود دارد. هم چنين ازدواج در سنين بالا مزايا و معايب خاص خودش را دارد و نمي توان لزوما به چشم يك پديده آسيب زا به آن نگاه كرد.
اما توجه داشته باشيد كه ازدواج در سنين بالا با چالش ها و نگراني هاي بسياري همراه مي باشد. در اين شرايط كمك گرفتن از مشاوره و روانشناس مي تواند براي شما مفيد باشد و مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق را به شما ياد دهد تا با خيالي آسوده زندگي مشترك خود را آغاز كنيد.
ازدواج در سن بالاامروزه با توجه به شرايط اجتماعي و فرهنگي سن ازدواج بسيار بالاتر از دهه هاي گذشته شده است.
ازدواج در سنين بالا شكل هاي مختلفي دارد ممكن است يكي در سنين بالا تصميم به ازدواج كرده باشد در حالي كه شخص ديگري تجربه قبلي از ازدواج و زندگي مشترك داشته و به علت فوت يا طلاق همسرش تصميم به ازدواج مجدد گرفته باشد.
علت بالا رفتن سن ازدواجيكي از اصلي ترين دلايل براي بالا رفتن سن ازدواج، طولاني شدن تحصيلات و مهارت آموزي و دير وارد شدن جوانان به بازار كار مي باشد. در صورتي كه جوانان ديرتر وارد بازار كار شوند و استقلال مالي كسب مي كنند، ديرتر به فكر ازدواج و تشكيل خانواده خواهند افتاد.
از طرف ديگر عواملي مانند وضعيت اقتصادي نابسامان و بيكاري بر عدم توانايي افراد براي ازدواج تاثير مي گذارد. در اين شرايط افراد براي به دست آوردن شرايط و موقعيت هاي ازدواج بايد وقت بيشتري را صرف كنند تا بتوانند وارد بازار كار شده و به استقلال مالي برسند سپس براي ازدواج اقدام كنند.
علاوه بر شرايط اقتصادي، برخي از جوانان خودشان تمايلي به ازدواج ندارند، يكي از عوامل تاثيرگذار در ازدواج در سن بالا، طولاني شدن دوستي هاي قبل از ازدواج مي باشد در اين شرايط افراد تا رسيدن به سنين ميانسالي، نياز و آمادگي لازم براي ازدواج را در خود احساس نمي كنند.


آن ها تمايل دارند تا سال هاي بيشتري براي خود وقت بگذارند و مسئوليت ازدواج را سنگين مي دانند و از آن دوري مي كنند. برخي از افراد نيازهاي عاطفي و حتي ميل جنسي شان را به شكل ديگري رفع مي كنند و از تعهد و مسئوليت ازدواج مي ترسند.
مزاياي ازدواج در سن بالازماني كه سن شما بالاتر مي رود در مورد اهداف و عقايد خود صريح تر مي انديشيد و مي توانيد معيارهاي روشن و واضح تري را براي ازدواج موفق تان در نظر بگيريد و از انگيزه ازدواج خود آگاه شويد.افراد در سنين بالا در روابط عاطفي شان مي توانند رفتار بهتري داشته باشند و به طور واقع بينانه به مسائل نگاه كنند و فرد مقابل خود را مورد سنجش قرار دهند. زيرا آن ها به بلوغ عاطفي و پختگي لازم رسيده اند و احتمال گرفتن تصميم هاي هيجاني در اين سن بسيار كاهش مي يابد.يكي ديگر از مزاياي ازدواج در سنين بالاتر، كم بودن تنش هاي رواني و آرامش بيشتر در روابط مي باشد.هم چنين تامين مالي زندگي از جمله مزيت هاي اين نوع ازدواج مي باشد، به طوري كه تاثير مشكلات اقتصادي بر خانواده در چنين ازدواج هايي كمتر ديده مي شود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-ازدواج در سن بالا


برچسب: معايب ازدواج در سن بالا,مزاياي ازدواج در سن بالا,ازدواج در سن بالا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۴:۳۱ توسط:دكتر جلالي موضوع: