مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

ارتقاء شخصي

ارتقاء شخصي
مركز مشاوره ستاره ايرانيان راه هاي ارتقاء شخصي را ارائه داده و به شما كمك كند بر موانع دستيابي به اهداف زندگي خود غلبه كنيد.
ما روش هايي براي كاهش استرس و  بهبود عزت نفس ارائه دهيم. ما به شما كمك مي كنيم تا از افكار و رفتارهايي كه شما را در زندگي عقب مي اندازند رهايي پيدا كنيد و درهايي را به روي آينده اي بهتر و رضايت بخش تر باز كنيم.
ارتقاء شخصي چيست؟ارتقاء شخصي نوعي مشاوره است كه به شما كمك مي كند مشكلات را حل كنيد و مسيرهايي را براي دستيابي به اهداف خود بيابيد. ما به شما كمك مي كنيم تا از احساسات، افكار، عواطف و الگوهاي رفتاري كه بر زندگي روزمره شما حاكم است آگاهي پيدا كنيد.
بخشي از اين درمان شامل تغيير صداي دروني شما از نگرش منفي به مثبت گرايي عيني است و به شما كمك مي كند راه خود را از ميان موانع پيدا كنيد.
ارتقاء شخصيهمه ما با مبارزات دروني روبرو هستيم. اما با توجه به نحوه برخورد با مبارزات، مي‌توانيد روش‌هاي جديدي براي مقابله و كار براي رسيدن به چيزهايي كه مي‌خواهيد به دست آوريد، بياموزيد. به مرور شما خودآگاهي و درك بهتري از اينكه چه كسي هستيد و به چه چيزي نياز داريد را ياد مي گيريد.
راه هاي ارتقاء شخصيدرمان ارتقاء شخصي بسيار فردي مي باشد. درمانگر در مورد شما مي آموزد تا بفهمد چه روش هايي براي موقعيت منحصر به فرد شما بهترين نتيجه را دارد. با اين حال، بسيار مهم است كه از طريق روش هاي مبتني بر شواهد كمك بگيريد. اين ها سالم ترين رويكردهايي هستند كه نتايج اثبات شده اي را به همراه دارند.
درمان شناختي رفتاريدرمان شناختي رفتاري (CBT) يكي از درمان هاي مبتني بر شواهد است. درمان شناختي رفتاري بر غلبه بر الگوهاي فكري منفي كه شما را در زندگي عقب نگه مي دارد، تمركز مي كند. تحقيقات اثربخشي درمان شناختي رفتاري را ثابت كرده است.
درمان شناختي رفتاري به شما كمك مي كند تا براي تغييراتي كه در رفتارهاي خود به دنبال آن هستيد، تفكر مثبت را تقويت كنيد.
كليدهاي ارتقاء شخصيدرمان شما بايد براي وضعيتي كه داريد مناسب باشد. اين بايد يك رويكرد ثابت شده باشد كه براي افرادي كه درگيري هايي كه شما با آن روبرو هستيد را تجربه مي كنند موثر مي باشد. در مركز مشاوره ستاره ايرانيان، ما از روش هاي اثبات شده متناسب با شخصيت، فرهنگ، اهداف، موانع و نيازهاي منحصر به فرد شما استفاده مي كنيم.


علاوه بر فردي بودن راه هاي ارتقاء شخصي بايد عوامل كليدي ديگري را براي موفقيت نهايي در نظر بگيريد. اين عوامل عبارتند از:
هدف مداريارتقاء شخصي بدون دستيابي به هدف قابل اندازه گيري نيست. شما بايد بدانيد كه مي خواهيد از طريق هدف قابل دستيابي به چه چيزي برسيد. هدف بايد چيزي باشد كه احساس كنيد قابل دستيابي مي باشد.
در حالي كه همه ما روياهاي بزرگ خود را داريم، اهداف براي بهبود خود با اهداف كوچك به سمت اهداف نهايي شروع مي شوند. دستاوردهاي كوچك شما را قادر مي سازد با انگيزه بمانيد و از رسيدن به آن ها خوشحال شويد.

منبع:كانون مشاوران ايران-ارتقاء شخصي


برچسب: درمان شناختي رفتاري,راه هاي ارتقاء شخصي,ارتقاء شخصي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۶:۱۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

تست هاي شخصيتي كه پرده از راز شما بر مي دارد❤️

تست شخصيت شناسي رايگان.تست شخصيت شناسي با جواب. تست شخصيت شناسي تصويري. در ادامه تست هايي آمده است كه به شما در شناخت شخصيتتان كمك مي  كند و راز هاي مخفي آن را براي شما اشكار مي كند.
تست شخصيت مشت كردن دستعجيب به نظر مي رسد، اما شيوه اي كه دست خود را مشت مي كنيد مي تواند توصيف كند كه واقعاً چه كسي هستيد. اين تست ادعا مي كند كه مي تواند رفتار فرد را بر اساس نحوه مشت كردن آن ها تعريف كند و تست شخصيت شناسي با جواب مي باشد. 
به تصوير زير دقت كنيد، در تصوير مي توانيد سه روش مختلف براي مشت كردن دست را ببينيد، بسته به شخصيت خود، فقط بايد يك گزينه را انتخاب كنيد كه چگونه دست خود را مشت مي كنيد.


شيوه 1شما فردي فوق العاده اجتماعي هستيد كه شايسته اعتماد همه هستيد، هوش بالايي داريد كه در همه زمينه ها عالي است. عميقا از بي عدالتي متنفريد، با ديگران بسيار مهربان هستيد و دوست داريد به ديگران كمك كنيد.
شيوه 2خلاقيت قابل توجهي داريد، بسيار مشتاق، فعال و هميشه به دنبال ماجراجويي هاي جديد و هيجان انگيز هستيد. علاوه بر اين از نشستن متنفريد و نمي توانيد يك جا دوام بياريد، عاشق هنر و طبيعت هستيد و زمان زيادي را درطبيعت مي گذرانيد. مي توانيد به راحتي در حضور ديگران صحبت كنيد و از سخنراني در اجتماعات تراسي نداريد. 
شيوه 3معمولاً در مورد تصميماتي كه مي گيريد دوبار فكر نمي كنيد و اين هميشه دردسرهايي را براي شما به همراه داشته است. همه چيز را با اشتياق، با مسئوليت و با توجه به جزئيات انجام مي دهيد. شما به اين معروف هستيد كه بسيار صادق و مهربان هستيد و دلسوزانه با ديگران برخورد مي كنيد.
شخصيت شناسي از روي حالت خوابيدن | تست شخصيت شناسي با جواب

شماره 1اگر هنگام دراز كشيدن مجبوريد زانوهاي خود را خم كنيد، فردي آرام و قابل اعتماد هستيد كه به ندرت از عصبانيت منفجر مي شويد و هميشه نگرش مثبت خود را حفظ مي كنيد مي توانيد راحت با ديگران ارتباط برقرار كنيد و ديگران دوست دارند اطراف شما باشند.
شماره دواگر به حالت جنيني به خواب مي رويد و اين سبك خواب را ترجيح مي دهيد، از احساس محافظت، تاييد و درك ديگران لذت مي بريد. اين نگرش نشان مي دهد كه شما ترجيح مي دهيد خود را از مشكلات جدا كنيد و فعاليت هاي آرام و بدون ريسك را انجام دهيد تا از استرس هاي غيرضروري خودداري كنيد.


شماره 3خوابيدن روي شكم  نشان مي‌دهد كه شما يك رهبر هستيد و مي‌توانيد ابتكار عمل را به دست بگيريد و زندگي شخصي و حرفه‌اي خود را نظم دهيد. براي شما، پشتكار و برنامه ريزي كليد موفقيت است و با پشتكار به خيلي از چيزهايي كه مي خواهيد مي رسيد.
شماره 4خوابيدن به پشت نشان‌دهنده نگرش مثبت و پرانرژي است احتمالا شما عادت كرده ايد كه در جامعه مركز توجه باشيد. شما سرسخت، متفكر و شخصيتي قوي هستيد و هميشه حرفي براي گفتن داريد كه شما را جذاب مي كند.
شماره 5اگر مانند يك سرباز مي خوابيد احتمالا در مورد عقايد خود محكم هستيد و تمايلي به تغيير آن ها نداريد. به همين دليل، افرادي متعادل و با اهداف ثابت در زندگي هستيد كه مي توان به حرف شما اعتماد كرد.
شماره 6خوابيدن با پاي خميده  نشان دهنده شخصيتي غيرقابل پيش بيني است كه شما را درگير انواع ماجراها مي كند، ارامش را به شلوغي ترجيح مي دهيد و دوست داريد با دوستان خود احاطه شويد.

منبع:كانون مشاوران ايران-تست هاي شخصيتي كه پرده از راز شما بر مي دارد❤️


برچسب: شخصيت شناسي,تست,تست شخصيت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۳۷:۳۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

قرباني آزار و خشونت خانگي به قهرمان تبديل شد

آيا قرباني آزار و خشونت خانگي هستيد؟
شما به راحتي مي توانيد تشخيص دهيد كه آيا قرباني آزار و خشونت خانگي هستيد؟ قبل از پاسخ به اين سوال بايد دو دسته اطلاعات در مورد آن داشته باشيد.
اول، بايد بدانيد كه سوء استفاده و خشونت خانگي چگونه به نظر مي رسد و چگونه در روابط ظاهر مي شود. دوم، بايد بتوانيد از شرايط خود عقب نشيني كنيد تا بتوانيد آن را به طور عيني ارزيابي كنيد. هنگامي كه اين دو عامل را براي ارزيابي رابطه خود تركيب كنيد مي توانيد آن را بررسي كنيد.
وقتي خشونت فيزيكي نيستتشخيص آزار فيزيكي نسبتاً آسان است، زيرا مي توان با آسيب فيزيكي آن را مشاهده كرد به طور مثال ممكن است استخوان هاي شما را بشكند يا باعث كبودي قسمتي از بدن شما شود.
با اين حال، همه آزارها فيزيكي نيستند. يك رابطه با خشونت عاطفي شما را در بيمارستان بستري نمي كند، اما مطمئناً مي تواند سلامت روان شما را تحت تاثير قرار دهد.
سوء استفاده كننده كيست؟نشانه هاي سوء استفاده از ويژگي هاي سوء استفاده كنندگان نشات مي گيرد. وقتي شريك زندگي تان با شما بدرفتاري مي كند، به احتمال زياد يك يا همه ويژگي ها و رفتارهاي زير را نشان مي دهد:
آن ها ديگران را ملك خصوصي خود مي دانند. از واژه و عبارت مال من زياد استفاده مي‌كنند.آن ها به شدت حسادت مي كنند.از نظر فيزيكي و كلامي با حيوانات يا كودكان خشن هستند.غيرقابل پيش بيني مي باشند. به صورتي كه در بيشتر مواقع احساس مي كنيد بايد مراقب آن ها باشيد.طبع گرمي دارند. و تقريباً از هر چيزي به راحتي عصباني مي شوند.دوست دارند رفتار ديگران را كنترل كنند.تصورات قديمي از نقش زن و مرد دارند.جالب است بدانيد آنچه اغلب در خشونت خانگي اتفاق مي‌افتد اين است كه يك نفر مي‌گويد مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرد و سپس ديگري مي‌گويد كه نه، آن ها هستند كه مورد آزار قرار مي‌گيرند.
برخي از روابط از هر دو طرف توهين آميز و خشن مي باشند. كمك گرفتن از مشاور مي تواند به شما كمك كند تا با آزار خانگي مقابله كنيد و رابطه خود را بهبود ببخشيد.
آيا قرباني آزار و خشونت خانگي هستيد؟نشانه هاي بيروني خشونت خانگينشانه هاي خشونت خانگي را بايد در رفتارهاي زوجين جست و جو كنيد، در اين روابط به جاي احترام گذاشتن به احساسات و حقوق شما به عنوان يك فرد، آن ها شما را به دارايي تبديل مي كنند تا به آنچه مي خواهند برسند. توجه به نشانه‌هاي زير در رابطه‌ي خشونت‌آميز مي‌تواند به شما كمك كند كه رابطه خود را ارزيابي كنيد.
وقتي نمي‌خواهيد شما را مجبورت مي‌كنند رابطه جنسي داشته باشد.وقتي اتفاق بدي مي افتد شما را سرزنش مي كنند.در محل كار يا مدرسه شما را تخريب مي كنند.امور مالي مشترك را كنترل مي كنند.شمارا به خيانت متهم مي كنند.به شما اجازه نمي دهند لباس يا ساير دارايي هاي خود را انتخاب كنيد.آنها كنترل مي كنند كه كجا مي رويد و چه كساني را مي بينيد.اعتماد به نفس شما را تخريب مي كنند.عمدا شما را در مقابل ديگران شرمنده مي كنند.به شما دروغ مي گويند و سپس باعث مي شوند كه به سلامت عقل خود شك كنيد.نشانه هاي دروني خشونتهمچنين مي توانيد نشانه‌هاي رابطه خشونت آميز را در احساسات، افكار، كلمات و رفتارهاي خود مشاهده كنيد. سوالات زير را از خود بپرسيد و سپس در نظر بگيريد كه آيا واكنش هاي شما ناشي از رفتار آزادهنده فرد خاصي با شما بوده است يا خير.
آيا آدم با ارزشي هستم؟آيا باهوش هستم؟آيا عاقل هستم؟آيا قابل اعتماد هستم؟آيا ديگران مرا دوست دارند؟آيا به خوبي ديگران هستم؟پاسخ‌ منفي به سؤالات بالا ممكن است از باورهايي باشد كه از دوران كودكي خود داشته ايد، اما ممكن است از نحوه صحبت و رفتار آزارگر فعلي‌تان با شما باشد. از خود بپرسيد كه آيا هميشه اين نظرات را در مورد خود داشتيد يا اين كه از زماني كه وارد رابطه شديد اين احساسات را تجربه مي كنيد.



آيا قرباني آزار و خشونت خانگي هستيد؟همچنين از خود بپرسيد كه اگر كسي همين رفتار و گفتار را با عزيزان و اطرافيان شما داشته باشد، چه واكنشي خواهيد داشت. اگر اجازه نمي‌دهيد با دوستتان، فرزندتان يا والدينتان چنين رفتاري شود، اجازه ندهيد كه با شما نيز چنين رفتاري شود.
اگر باور داريد كه در يك رابطه توهين آميز هستيد، به دنبال كمك بگرديد.
علاوه بر اينكه در يك رابطه توهين آميز افكار منفي را تجربه مي كنيد، رفتارهاي شما نيز مي تواند نشان دهنده اين باشد كه شما در يك رابطه سمي هستيد.
به عنوان مثال، شما ممكن است به جاي نگاه كردن به چشم هاي ديگران، به پايين نگاه كنيد، از حرف زدن بترسيد و به همين دليل بسيار ساكت شويد و سعي مي كنيد از گفتن كلمات نادرست خودداري كنيد، ممكن است دست از تلاش براي چيزهاي جديد برداريد زيرا به اين باور رسيده ايد كه شما لياقت چيزهاي بهتر را نداريد.

منبع:كانون مشاوران ايران-قرباني آزار و خشونت خانگي به قهرمان تبديل شد


برچسب: خشونت خانگي,خشونت,آزار،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۸:۳۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

معجزه هاي مشاوره خانواده خوب

معجزه هاي مشاوره خانواده خوب
اگر در خانواده، ازدواج يا ساير روابط خود دچار پريشاني هستيد، مركز مشاوره ستاره ايرانيان مي تواند به شما كمك كند. خانواده درماني به  شما كمك مي كند تا از طريق الگوها يا سيستم هاي ناسالم براي يافتن صلح، هماهنگي و همكاري كار كنيد.
خانواده درماني، مشاوره زناشويي و ساير مشاوره هاي ارتباطي مي تواند به همه كمك كند تا از يك سبك زندگي شادتر بهره مند شوند.
خانواده درماني چيست؟خانواده درماني و زوج درماني انواعي از روان درماني ها هستند كه براي كاهش تعارض در روابط طراحي شده اند. اين روش هاي درماني با بهبود نحوه تعامل اعضاي خانواده كار مي كند. برخلاف مشاوره فردي كه مشكلات دروني فرد را درمان مي كند، خانواده درماني بر اصلاح الگوهاي ناسالم و ايجاد سيستم هاي مثبت براي حل مسئله تمركز مي كند.
چه كساني به خانواده درماني يا مشاوره خانواده نياز دارند؟«خانواده» در خانواده درماني يا مشاوره رابطه مي تواند تعربف متفاوتي داشته باشد. خانواده شما متشكل از افرادي است كه از شما حمايت مي كنند. اين افراد ممكن است خويشاوندان خوني يا افراد ديگري باشند كه در خانه شما زندگي مي كنند. به ياد داشته باشيد كه روابط خانوادگي سالم كليد سلامت روان شماست.
اگر خانواده شما با چالش هاي خاصي دست و پنجه نرم مي كند، خانواده درماني مي تواند كمك كند. همچنين كمك به اعضاي گروه براي سازگاري با تشخيص سلامت رواني يكي از اعضا، مفيد است. اهداف خانواده درماني معمولاً بر حل تعارض و بهبود ارتباطات متمركز هستند


موضوعات خانواده درمانيروابط شما مي تواند از درمان يا مشاوره زناشويي در موقعيت هايي مانند موارد زير بهره مند شود:
كودكي كه مشكلات رفتاري، اعتياد، اختلال خوردن يا مشكلات مدرسه را تجربه مي كند.تروما يا اندوهي كه همه اعضاي گروه را تحت تأثير قرار مي‌دهدسازگاري با اعضاي خانواده، مانند فرزند جديدخشونت خانگياختلاف والدينطلاقمشكلات ماليانواع رايج خانواده درمانيهنگامي كه از مركز روانشناسي ستاره ايرانيان براي خانواده درماني، مشاوره زناشويي يا ساير مشاوره هاي ارتباطي كمك بگيريد، از راهنمايي متخصصان مجرب و آموزش ديده ما بهره مند مي شويد. آن ها از روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌كنند، به‌ويژه روش‌هايي كه براي نيازهاي خاص خانواده شما مناسب‌تر است.
برخي از انواع رايج خانواده درماني عبارتند از:
خانواده درماني بوونينخانواده درماني بوونين زماني به خوبي جواب مي دهد كه ساير اعضاي خانواده به دلايلي نخواهند يا نتوانند در جلسات درماني شركت كنند. اين روش از تمايز به عنوان مفاهيم اصلي خود استفاده مي كند. تمايز به افراد كمك مي كند با استفاده از نامه نگاري و راهبردهاي ديگر ياد بگيرند كه چگونه در روابط خانوادگي خود واكنش عاطفي كمتري نشان دهند.

مشاوره خانواده درمان ساختاريدرمان ساختاري به خانواده ها كمك مي كند تا مرزهاي سالمي را تعيين كنند و با برنامه ريزي و تقسيم مسئوليت نقش هاي مثبتي را ايفا كنند. در اين روش درمانگر مطمئن مي شود هيچ يك از اعضاي خانواده در خانواده قدرت زيادي را در اختيار ندارند.
مدل سيستماتيكاين مدل درماني قدرت خانواده را به عنوان يك بازي ناخودآگاه كه مشكلات را تداوم مي بخشد بررسي مي كند. از موضع خنثي، درمانگر با خانواده مقابله مي كند تا به درك بيشتر مشكلات پيش آمده كمك كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-معجزه هاي مشاوره خانواده خوب


برچسب: مشاوره خانواده خوب,مزاياي مشاوره خانواده,مشاوره خانواده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۴:۳۱ توسط:دكتر جلالي موضوع:

۵ افسانه در مورد اختلال شخصيت اجتنابي

۵ افسانه در مورد اختلال شخصيت اجتنابي
افسانه هاي زيادي در مورد اختلال شخصيت اجتنابي و افراد مبتلا به آن وجود دارد. يادگيري حقايق مي تواند به اين افراد در يافتن درمان مناسب كمك كند.
بسياري از تصورات نادرست در مورد افراد مبتلا به اختلال شخصيت اجتنابي (AVPD) وجود دارد. در حالي كه افراد مبتلا به اختلال شخصيت اجتنابي ممكن است خجالتي يا ضداجتماعي ديده شوند، اما در واقع داراي يك اختلال رواني هستند كه مانع از توانايي آن ها از معاشرت با ديگران مي شود.
پس از تشخيص، مبتلايان به اختلال شخصيت اجتنابي مي توانند با موفقيت درمان شود. درك اختلال شخصيت اجتنابي براي يافتن كمك مناسب يا كمك به مبتلايان به اين بيماري براي دريافت درمان مورد نياز كليدي مي باشد.
۵ افسانه در مورد اختلال شخصيت اجتنابيافسانه اول: افراد مبتلا به اختلال شخصيت اجتنابي خجالتي هستند.واقعيت: افراد مبتلا به اختلال شخحصيت اجتنابي يك وضعيت رواني دارند كه فراتر از احساس خجالتي بودن است.
بسياري از افراد خجالتي، عصبي بوده و صحبت كردن با افراد جديد باعث ترس خفيف يا خجالت آن ها در يك موقعيت اجتماعي مي شود. افراد خجالتي با اين احساسات به شيوه اي سالم برخورد مي كنند و همچنان زندگي اجتماعي رضايت بخشي دارند.
با اين حال، اختلال شخصيت اجتنابي باعث مي شود اين احساسات طاقت‌فرسا شده و از رفتن افراد به مكان‌هايي كه امكان تعامل اجتماعي وجود دارد، جلوگيري كرده و تأثير منفي شديدي بر زندگي روزمره و شخصي آن ها مي گذارد.
افسانه دوم: اختلال شخصيت اجتنابي همان درونگرايي است.واقعيت: اختلال شخصيت اجتنابي و درونگرايي كاملاً متفاوت هستند.
برعكس اين كه بسياري از افراد درون گرايي را مانند اختلال شخصيت اجتنابي مي دانند. درونگرايي به هيچ وجه يك اختلال رواني نيست، بلكه يك ويژگي شخصيتي طبيعي و سالم مي باشد. بسياري از افراد درونگرا در واقع از معاشرت لذت مي برند، دوستان زيادي دارند و دوست دارند با افراد جديد ملاقات كنند.
آن ها صرفاً به مقدار مشخصي زمان يا خلوت نياز دارند تا احساس آرامش، استراحت يا شارژ داشته باشند. اين افراد ممكن است در هر نقطه اي از طيف برون گرايي-درون گرايي قرار بگيرند و برخي از آن ها كم و بيش احساس درون گرايي دارند.
از سوي ديگر، افراد مبتلا به اختلال شخصيت اجتنابي ممكن است شركت در موقعيت هاي اجتماعي را تقريبا غيرممكن بدانند. اين اجتناب ناشي از تمايل به گذراندن زمان به صورت تنهايي نيست، بلكه به دليل نگراني بيش از حد در مورد انتقاد يا احساس خجالت است.

5 افسانه در مورد اختلال شخصيت اجتنابيافسانه سوم: افراد مبتلا به اختلال شخصيت اجتنابي ديگران را دوست ندارند.واقعيت: افراد مبتلا به اختلال شخصيت اجتنابي اغلب تمايل به صميميت و روابط نزديك دارند.


اجتناب افراد مبتلا به اختلال شخصيت اجتنابي از موقعيت هاي اجتماعي به اين دليل نيست كه از افراد ديگر خوششان نمي آيد. بسياري از افراد مبتلا به اين اختلال شخصيت اجتنابي تمايل شديدي به دوستي يا ارتباط صميمانه با ديگران دارند.
با اين حال، آن ها اغلب از ايجاد اين پيوندهاي نزديك به دليل ترس شديدشان از مورد منفور شدن، تمسخر يا قضاوت خشن باز مي مانند. اغلب اوقات آن ها نقص‌هاي درك شده خود را دليلي براي ناتواني در برقراري روابط سالم مي‌دانند و تنها زماني وارد تعاملات اجتماعي مي‌شوند كه مطمئن باشند پذيرفته مي‌شوند و مورد انتقاد قرار نمي‌گيرند

منبع:كانون مشاوران ايران-۵ افسانه در مورد اختلال شخصيت اجتنابي


برچسب: اختلال شخصيت اجتنابي,درونگرايي,اختلال شخصيت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۳:۱۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

فرآيند عشق در مغز

بر روي زمين چه چيزي مهم تر از توصيف يك پديده بيولوژيكي به نام عشق اول در فيزيك و شيمي مي باشد؟
“آلبرت انيشتن”
حق با انيشتن بود، علم هرگز نمي تواند  شگفتي عشق را سترون كند (عشق اول يا ديگر عشق ها). مهم نيست كه ما در مورد عشق چه مي آموزيم، عشق هم چنان يكي از با معناترين و قوي ترين نيروهاي روي كره خاكي است، هم چنان كه بايد باشد.
با اين وجود، اجازه دهيد به بررسي انچه تاكنون از عشق اموخته ايم بپردازيم:
عشق اعتيادآور است
فكر كردن در مورد انكه دوستش مي داريد، مخصوصا در يك رابطه جديد، منطقه تگمنتوم شكمي (VTA) را در مغز فعال مي كند، قسمتي كه جرياني از نوروترنسميتر دوپامين (هورمون لذت نيز ناميده مي شود) را به سمت مراكز پاداش يا لذت مغز ازاد مي كند، يعني هسته دمدار و هسته اكامبنس. اين مسئله يك تاثير بالاي شبه مخدر در عاشق مي گذارد، كه مي‌تواند اعتيادآور باشد.


در همين حين، مغز درگير عشق، يك افزايش در هورمون استرس نوراپي نفرين را تجربه مي كند، هورموني كه ضربان قلب و فشارخون را افزايش مي‌دهد، و تاثير ان شبيه هنگامي است كه افراد مواد محرك اعتياداور مانند متاآمفتامين ها رو مصرف مي كنند.
براي مطالعه بيشتر:
راز شادي در ارتباط زوجين
عشق با افكار وسواسي همراه است.
مغز درگير عشق يك افت در انتقال دهنده سروتونين را تجربه مي كند. سروتونين يك احساس تحت كنترل بودن را به فرد مي دهد. هم چنين اين هورمون فرد را در مقابل احساس ترديد و ناپايداري محافظت مي كند. هنگام افت اين انتقال دهنده، احساس كنترل ما كاهش يافته و ما به طرز وسواس گونه اي بر روي آنچه احساس كنترل مارا خدشه دار مي كند گير مي كنيم، و از انجايي كه عشق به طور كلي غير قابل پيش بيني است هدف اوليه اي براي وسواس شدن  و حساسيت روي ان مي شود. اصطلاح “ديوانگي در عشق” در واقع اصطلاح خلاف واقع هم نيست.
عشق مستعد رفتارهاي بي پرواست
قشر پيش پيشاني، مركز كنترل، فرمان دهي و استدلال، هنگاميكه عاشق هستيم كمتر كار مي كند. در عين حال، آميگدال، عنصر كليدي سيستم تهديد-پاسخ مغز، فعاليتش تغيير مي كند. تركيب اين تاثيرات تمايل بيشتر به خطر كردن است، و ممكن است فرد بي پرواتر به نظر برسد.
عشق و شهوت مي توانند همزمان با هم در مغز وجود داشته باشند، نه الزاما براي همان فرد.
به نظر عشق و شهوت موضوعاتي جداگانه مي آيند، اما در واقع مكانيزم هاي پاسخدهي عصبي انها در مغز بسيار با يكديگر هم پوشي دارند. انها هر دو يك احساس عالي بودن را ايجاد مي كنند، هر دو اعتياداور هستند، و هر دو مناطق مشابهي را از مغز تحت تاثير قرار مي دهند. اما انها به اندازه كافي جدا هم هستند به طوريكه شما مي توانيد كسي را دوست بداريد و همزمان نسبت به فرد ديگري احساس شهوت داشته باشيد.
در طول زمان، اين تمايز معني دار تر شده است.   براي مثال، مغز افرادي كه در يك ارتباط عاشقانه طولاني مدت هستند افزايش فعاليت در پاليدوم شكمي را نشان داده اند، منطقه اي غني از اكسي توسين و وازوپرسين كه پيوند و دلبستگي طولاني مدت را تسهيل مي كند.
مردان عاشق به شدت موجودات ديداري هستند
مغر مردان عاشق نسبت به زنان در همين وضعيت فعاليت بيشتري را در كرتكش ديداري نشان داده است، و اين نشان دهنده همين حقيقت است كه بصورت كلي مردان بيشتر از زنان  در شرايط رمانتيك از لحاظ ديداري تحريك مي شوند.
زنان عاشق جزئيات را به يادمي آورند.
مغز زنان عاشق فعاليت بيشتري را در هيپوكامپ نشان داده است، منطقه اي كه با حافظه در ارتباط است، بنابراين زنان در اين وضعيت جزئيات بيشتري را از ارتباط به خاطر مي سپرند. هم چنين بايد خاطر نشان كرد كه هيپوكامپ در مغز زنان درصد بيشتري از مغز را فرا مي گيرد.
تماس چشمي جادوي عشاق است.
نوزادان و عاشقان يك چيز مشترك دارند: تماس چشمي بيش از هر عامل ديگر، مجراي ارتباط هيجاني مي باشد.
زماني كه عشاق از “نگاه مجذوب” عشق خود مي گويند، اين تنها يك اصطلاح عاشقانه و شاعرانه نيست يك حقيقت بيولوژيكي است. تماس چشمي بهمراه لبخند يك تركيب خاص نيرومند را مي سازد.


در اين راستا، تعامل صدا نيز با تماس چشمي تاثير خود را مي گذارد. صدا بيش از انچه ما فكر مي كنيم اطلاعات را انتقال مي دهد، و هم چنين مي توان به تسهيل يك ارتباط هيجاني كمك كند، ولي هم چنان نسبت به ارتباط چشمي در وهله دوم قرار دارد.
بي بند و باري و يا تك همسري بودن تحت تاثير شيمي مغز قرار مي گيرند.
دانشمنداني كه به مطالعه تك همسري و بي بند وباري مي پردازند خدمت بزرگي به مخلوقات مي كنند زيرا انها اينه شگرفي را به سوي ارتباطات انساني فراهم مي اورند. يكي از انواع موش هاي صحرايي تك همسري هست و در طول زندگي تنها با يك جفت پيوند برقرار مي كند. نوع ديگر موش صحرايي (موش صحرايي مونتان) چند همسري و بي بند و بار است. تفاوت كليدي بين دو نوع موش صحرايي به نظر ژنتيكي مي ايد، البته اگر بخواهيم در نظر بگيريم كه موش هاي صحرايي از لحاظ ژنتيكي نود و نه درصد همتا هستند.

منبع:كانون مشاوران ايران-فرآيند عشق در مغز


برچسب: عشق و مغز,عشق,روانشناسي عشق،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۷:۴۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

۷ فوايد غيرمنتظره پياده روي براي سلامتي

۷ فوايد غيرمنتظره پياده روي براي سلامتي
۳۰ دقيقه پياده روي هر روز مي تواند سلامت را بيشتر از حد انتظار شما بهبود بخشد. مي تواند به طور قابل توجهي سلامت رواني و عاطفي شما را بهبود بخشد و به شما خواب كمك كند.
اما چالش اصلي اين است كه پياده روي (يا به طور كلي حركت مداوم) را به بخشي منظم از برنامه روزانه خود تبديل كنيد. براي اينكه ياد بگيريد چگونه هر روز ۳۰ دقيقه پياده روي كنيد اين مقاله را از دست ندهيد.
فوايد پياده روي روزانه۱٫پياده روي سلامت قلب را بهبود مي بخشد.دلايلي وجود دارد كه از پياده روي به عنوان يكي از بهترين ورزش ها براي سلامت قلب ياد مي شود. بنياد ملي قلب استراليا تخمين مي زند كه ۳۰ دقيقه يا بيشتر پياده روي در روز مي تواند خطر ابتلا به بيماري قلبي را كاهش دهد و خطر سكته را تا ۳۵ درصد كاهش دهد.
به علاوه، پياده روي روزانه مي تواند به شما در حفظ وزن، متابوليسم، فشار خون و كلسترول خون سالم كمك كند، كه همگي به حفظ سلامت قلب كمك مي كنند. حتي اگر نتوانيد ۳۰ دقيقه در روز را به پياده روي اختصاص دهيد، شواهد نشان مي‌دهد كه حتي كمي پياده‌روي بهتر از هيچي است.
پياده روي استرس را كاهش مي دهد و خلق و خو را بهبود مي بخشد.بر كسي پوشيده نيست كه ورزش راهي عالي براي كاهش استرس است. پياده روي باعث ترشح اندورفين مي شود كه حالتي از لذت مانند خنده و عشق را تقويت مي كند. اندورفين‌ها با گيرنده‌هاي مغز تعامل مي‌كنند و باعث ايجاد احساس خوب، افزايش عزت نفس، افزايش تحمل درد و حتي احساس سرخوشي مي‌شوند.
پياده روي واقعا احساس خوبي به شما مي دهد. يك مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد كه حتي پياده‌روي‌هاي مختصر ۱۰ دقيقه‌اي نيز وضعيت خلق و خوي افراد را بهبود مي‌بخشد.
۳٫پياده روي افسردگي را كاهش مي دهد.تحقيقات نشان مي دهد كه فعاليت بدني از جمله پياده روي مي تواند افسردگي را كاهش دهد. براي مثال، مطالعه‌اي روي ۱۲۱ زن يائسه نشان داد كه افرادي كه سه بار در هفته به مدت ۴۰ دقيقه پياده روي مي‌كردند، كم تر درگير افسردگي مي شدند.
مطالعه دوم نشان داد كه پياده‌روي با سرعت تند تنها به مدت ۲٫۵ ساعت در هفته در مقايسه با بزرگسالاني كه ورزش نمي‌كنند به ميزان قابل‌توجهي خطر ابتلا به افسردگي را كاهش مي‌دهد. افسردگي ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثير قرار مي‌دهد و يكي از علل اصلي ناتواني در سراسر جهان است، بنابراين حتما پياده روي را به منظور كاهش افسردگي در برنامه خود قرار دهيد.
پياده روي مفاصل شما را تقويت مي كند.پياده روي مي تواند نقش بزرگي در درمان درد آرتروز داشته باشد. يك مطالعه اخير نشان مي‌دهد كه پياده‌روي ممكن است درد را بهبود بخشد و پيشرفت بيماري را كند كند.


ورزش [مثل پياده روي] فوايد سلامتي بي شماري دارد و هميشه بايد اولين رويكرد پيشگيري و درمان بيماري مفصلي باشد، بنابراين در مورد پياده روي حتما با پزشك خود مشورت كنيد.

فوايد پياده روي پياده روي قند خون شما را كنترل مي كند.كساني كه به طور منظم پياده روي مي كردند ۳۰ درصد كمتر در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ قرار مي گيرند. اين به اين دليل است كه پياده روي مي تواند به كنترل يا كاهش قند خون كمك كند،
پياده روي با سرعت تند (سريعتر از ۲۰ دقيقه در هر مايل) با ۴۱ درصد كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ مرتبط مي باشد و از سوي ديگر، مطالعه اي بر روي ۲۰۱ فرد مبتلا به ديابت نوع ۲ نشان داد كه هر ۲۶۰۰ قدم بيشتر پياده روي در روز با كاهش ۰٫۲ درصدي سطح قند خون مرتبط است.

منبع:كانون مشاوران ايران-۷ فوايد غيرمنتظره پياده روي براي سلامتي


برچسب: پياده روي روزانه,سلامتي,پياده روي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۴۵:۵۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

ازدواج دوم موفق

ازدواج دوم موفق براي كسي كه ازدواج اول وحشتناكي داشته است مي تواند بسيار دلهره آور باشد.ممكن است از خود بپرسيد: “چگونه ازدواج دوم موفقي داشته باشم در حالي كه ازدواج اول چنين فاجعه اي بود؟” اما نمونه هاي زيادي وجود دارد كه مردان و زنان بار دوم يا حتي سوم خوش شانس هستند و روابط پايداري را تجربه مي كنند. بنابراين اجازه ندهيد يك شكست يا تجربه بد مانع از تجربه چيزي به زيبايي يك ازدواج متعهدانه شود.
ازدواج به هر دليلي ممكن است شكست بخورد و اين همان چيزي است كه نگرش آن ها را نسبت به ازدواج دوم نيز تعيين مي كند.
با اين حال، نبايد نسبت به ازدواج مجدد بدبين باشيد. اين مقاله به شما كمك مي كند تا ازدواج مجدد موفقي را داشته باشيد و خوشبختي را تجربه كنيد.
آمار طلاق در ازدواج دوم موفقطلاق مي تواند به شدت آسيب زا باشد، به همين دليل است كه بيشتر مردم از تعهد دوباره ترديد مي كنند. بنابراين، اصلي اين است كه “آيا ازدواج دوم موفقيت آميز است؟” متأسفانه، علم در مورد ميزان موفقيت افرادي كه دوباره ازدواج مي كنند، نتايج متفاوتي به دست مي دهد، كه تقريباً توضيح مي دهد كه چرا افراد از ازدواج مجدد مي ترسند و براي آن ترديد دارند.
يك گزارش در سال 2013 توسط مركز ملي تحقيقات خانواده و ازدواج در دانشگاه ايالتي بولينگ گرين نشان داد كه در حالي كه ميانگين نرخ طلاق براي ازدواج هاي آمريكايي 50 درصد است، در مورد ازدواج دوم، اين ميزان به 60 درصد مي رسد و براي ازدواج سوم و چهارم  65 درصد مي باشد.
دلايل متعددي براي شكست ازدواج دوم وجود دارد. گاهي اوقات، افراد با سرعت وارد رابطه جديدي مي شوند، يك خانواده جديد و ادغام دو خانواده نيز مي تواند چالش هاي خود را نيز ايجاد كند.

ازدواج دوم موفق11 نكته براي ازدواج دوم موفقآيا مي خواهيد بدانيد چگونه ازدواج دوم موفقي داشته باشيد؟ مطمئناً، جدايي نه تنها براي زوج درگير بلكه براي خانواده آن ها يك اتفاق غم انگيز است، بنابراين فشار براي شكست نخوردن ممكن است شديد تر از بار اول باشد.


با اين حال به خاطر داشته باشيد كه ازدواج يك مسابقه يا يك پروژه نيست. شما فقط مي توانيد با ذهني باز و اميدوار به بهترين ها وارد آن شويد. با اين حال، كارهايي وجود دارد كه مي توانيد براي جلوگيري از مشكل در ازدواج دوم انجام دهيد و در عوض، يك رابطه قوي تر ايجاد كنيد. در اينجا چند توصيه براي موفقيت ازدواج دوم آورده شده است تا ازدواج مجدد را رضايت بخش و با ارزش تر كند:
خودآگاه باشيدهر تجربه‌اي كه در ازدواج اول داشتيد را بخاطر داشته باشيد اين كار يكي از كليدهاي ازدواج دوم موفق است. متأسفانه بيشتر افراد متوجه تأثير روابط خود گذاشته‌اند نمي‌شوند و در عوض عليرغم آگاهي از دلايل و تاثيرات طلاق، شكست را به گردن همسر خود مي‌اندازند.
شما ممكن است با يك مرد يا زن جديد ازدواج كنيد، اما همان فرد قبلي هستيد و احتمالاً همان ويژگي ها يا تمايلات ازدواج اول را در ازدواج دوم خواهيد داشت. بنابراين مهم است كه شخصيت خود را بررسي كنيد تا ازدواج دوم را با موفقيت پشت سر بگذاريد و اجازه ندهيد كه اين مشكلات بر رابطه شما با همسر جديدتان تأثير بگذارد.
بررسي كنيد كه چه چيزي را از گذشته وارد رابطه مي كنيد. الگو اشتباهات خود را به دست آوريد و در ازدواج جديد خود از تكرار آن خودداري كنيد.
با شريك زندگي خود صادق باشيدشكست در ازدواج دوم ممكن است به دليل زخم هاي عاطفي زياد از ازدواج اول باشد. براي اجتناب از تكرار مشكلات گذشته صادق بوده و تمام مشكلات را مطرح كنيد.
مواردي كه بايد قبل از ازدواج دوم بررسي كنيد شامل موارد زير مي باشد:
مسائل مربوط به والدين (اگر از ازدواج قبلي خود فرزندي داريد)مشكلات ماليدلايل جدايي

منبع:كانون مشاوران ايران-ازدواج دوم موفق


برچسب: ازدواج,ازدواج دوم,ازدواج دوم موفق،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۱۳:۱۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

اختلاف خانواده‌ در عقد

در دوران آشنايي, دختر و پسر با يكديگر رفت‌ و آمد مي‌كنند تا با اخلاق يكديگر بيشتر آشنا بشوند. طبيعي است كه در اين دوران تا حدود زيادي با يكديگر تفاهم نداشته باشند و يا حتي شروع به بحث و دعوا كنند و اختلاف خانواده‌ در عقد ايجاد شود.
اين دوران از هر لحاظ اهميت زيادي دارد چرا كه اگر به‌ درستي فرد مقابل را نشناسيد سرنوشت خود را به بازي گرفته‌ ايد. از جهت ديگر هر چقدر هم تلاش كنيد تا يكديگر را بشناسيد باز هم نقاط ناپيدايي از شخصيت افراد وجود دارد.
 دليل اختلاف خانواده‌ در عقددوره نامزدي حد فاصل دوران آشنايي اوليه و ازدواج است كه دختر و پسر در اين بازه زماني فرصت مي‌يابند كه بيشتر با يكديگر رفت‌ و آمد كنند تا همديگر را بهتر بشناسند.
درحقيقت مي‌توان گفت تا زماني‌ كه دختر و پسر زير يك سقف زندگي نكنند نمي‌توانند خصوصيات اخلاقي يكديگر را بشناسند حتي شايد در دوران نامزدي تلاش كنند تا قدري بهتر از آن‌چيزي كه هستند به‌نظر بيايند.
ممكن است در حد فاصل دوران نامزدي دختر و پسر متوجه شوند كه نمي‌توانند با يكديگر زندگي كنند و هر دو به عبارت ديگر آدم زندگي يكديگر نيستند.
در اين صورت ممكن است دختر يا خانواده‌اش ناراحت شوند كه اين ازدواج صورت نگرفت اما حقيقت امر اين است كه بهم خوردن دوران نامزدي خيلي بهتر از بهم خوردن در دوران عقد و عروسي است چراكه در چنين مواقعي در ازدواج شكست‌ خورده يك كودك نيز قرباني خواهد شد.
اما در اين‌ بين موضوعي كه به وجود مي‌آيد اين است كه مهم‌ ترين دليل مشاجرات در دوران نامزدي كدام‌اند؟
۱٫خانوادهمسائل مربوط به خانواده‌ها سهم بزرگي در اختلافات دوره نامزدي دارد. ممكن است خانواده‌ها به دلايل مختلفي مثل ترس از تنها شدن و يا توهم توطئه شروع به دخالت در زندگي دختر و پسر كنند؛ زوج هاي جوان نيز احتمالاً ممكن است از اين دخالت‌ها به سطوح بيايند و اوضاع بدتر شود.
زوج درمانگران كه با چنين رفتارهايي كاملاً آشنا هستند علت رفتارهاي نامناسب خانواده را ريشه‌ يابي مي‌كنند و از دختر و پسر مي‌خواهند تا شرايط را مديريت كنند.
مسائل اقتصاديمسائل اقتصادي نيز از مهم‌ترين اختلافات دوران آشنايي مي‌باشد. زوجين جواني كه قصد آشنايي با يكديگر را دارند آرام‌آرام از شرايط مالي يكديگر آگاه مي‌شوند. بالا رفتن سطح توقع زوجين باعث مي‌شود تا مشكلي به مشكلات مسير ازدواج اضافه شود و رابطه آن‌ها را تحت‌ الشعاع قرار دهد.
برقراري رابطه جنسيمسئله رابطه جنسي در بازه زماني نامزدي از آن دست مسائلي است كه اختلاف زيادي در رابطه زوجين ايجاد مي كند. علت عمده مشكلات اين است كه زوجين درباره دغدغه‌ هاي جنسي خود گفت‌ و گو نكرده‌اند و اين قبيل صحبت‌ها را تابو مي‌دانستند؛ درصورتي‌كه به‌ محض ازدواج‌ كردن و برقراري رابطه جنسي، متوجه مي‌شوند كه فرد مقابل از نظر جنسي پارتنر مناسبي براي آنان نمي‌ باشد.
روابط اجتماعيبسياري از زوجين در دوران نامزدي از روابط اجتماعي و نحوه معاشرت همسر خود گله مي‌كنند. حقيقتي كه وجود دارد اين است كه زوجين در دوره متأهلي نمي‌توانند رابطه خود را به‌ نحوي‌ كه در دوره مجردي بوده با اطرافيان خود حفظ كنند.
در رابطه با خانواده نيز بعضي افراد رفت‌ و آمد زياد را نمي‌پسندند درصورتي‌كه شريك عاطفي آنان كاملاً برعكس است و زمان زيادي را به رفت‌ و آمد خانوادگي مي‌گذراند و به‌ همين دليل هر دوي آنان در عذاب خواهند بود.
براي پيشگيري از چنين مشكلاتي بايد توجه كنيد كه پيش‌ از ازدواج درباره اين مسائل توافق كنيد و ايده‌آل‌هاي خود را بپرسيد.


 چگونه مي‌توانيم مشاجرات دوره نامزدي را حل‌ و فصل كنيم.وقتي علل به وجود آمدن مشكلات دوره نامزدي نقد شد، حالا وقت آن است كه تلاش كنيم تا اين مشكلات را حل كنيم؛ اما چگونه؟
دو روش كاملاً كاربردي به شما پيشنهاد مي‌كنيم
مشورت با خانواده‌هاخانواده‌ها در بروز اختلافات دوره نامزدي معمولاً تجربيات خوبي دارند و مي‌توانند كمك زيادي در اين زمينه داشته باشند، اما فراموش نكنيد كه براي كمك خواستن از آنان لازم است تعادل را حفظ كنيد.
اگر ريز به ريز جزئيات و اختلافات خود را با خانواده در ميان بگذاريد اين تصور اشتباه ايجاد مي‌شود كه اجازه دارند راجع به هر چيزي كه بخواهند اظهار نظر كنند و در زندگي شما دخالت كنند كه باعث اختلاف خانواده‌ در عقد مي شود. اگر بلد نباشيد تا حد مجاز از اين مشورت استفاده كنيد، خود نيز به‌تنهايي موجب بروز مشكل ديگر خواهيد شد.

منبع:كانون مشاوران ايران-اختلاف خانواده‌ در عقد


برچسب: كدورت در دوره عقد,عقد,اختلاف خانواده در عقد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۸:۳۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

اعتياد به مواد افيوني

اعتياد به مواد افيوني چيست؟
مواد افيوني يا اُپيوئيد داروهايي هستند كه توسط متخصصان پزشكي براي تسكين يا مديريت درد به افراد تجويز مي شوند. با اين حال، اين مسكن‌هاي با قدرت بالا بسيار اعتيادآور هستند و بيماران مي‌توانند به احساس سرخوشي كه ايجاد مي‌كند وابسته شوند.
اپيوئيدها معمولاً در صورت مصرف كوتاه مدت و پيروي از توصيه هاي پزشكي بي خطر هستند. با اين حال، بيماران مي توانند به دارو وابستگي پيدا كنند كه مي تواند منجر به استفاده نادرست و از دست دادن كنترل بر مصرف شود.
علل اعتياد به مواد افيوني چيست؟اعتياد به مواد افيوني زماني اتفاق مي‌افتد كه فرد درگير «احساس خوب» ناشي از اين دارو شود. هنگامي كه فرد مصرف دارو را متوقف مي كند يا به پايان نسخه خود مي رسد، ممكن است اين حس را از دست بدهد يا احساس كند كه نمي تواند بدون آن زندگي كند.
كساني كه در خطر اعتياد به مواد افيوني دارند به دنبال دريافت مواد افيوني بيشتري خواهند بود. كساني كه هنوز دوره مصرف مواد افيوني را مي گذرانند ممكن است بخواهند دوز مصرفي خود را افزايش دهند يا بيشتر مصرف كنند. اين به اين دليل اتفاق مي‌افتد كه آن ها براي رسيدن به همان مقدار بايد دوز بالاتري مصرف كنند.


تعدادي از عوامل شناخته شده براي افزايش خطر اعتياد به مواد افيوني وجود دارد. آن ها عبارتند از:
فقرسابقه شخصي يا خانوادگي سوء مصرف موادفشاراضطرابافسردگيبيكاري
اعتياد به مواد افيوني رايج ترين انواع مواد مخدر چيست؟مواد افيوني با تعامل با گيرنده هاي اپيوئيدي در سيستم عصبي مركزي بدن، حواس را آرام كرده و درد را تسكين مي دهند. مواد افيوني، نوعي داروي افيوني بوده كه از گياه خشخاش به دست مي آيد. انواع مواد افيوني شامل كدئين، مورفين و ترياك مي باشد.
انواع ديگر مواد افيوني عبارتند از:
مواد افيوني طبيعيمواد نيمه مصنوعي مانند هروئين، اكسي كدون، هيدروكودون و هيدرومورفونمواد مصنوعي، مانند فنتانيل و متادونچگونه تشخيص مي دهيد كه فردي اعتياد به مواد افيوني دارد؟اگر فردي اعتياد به مواد افيوني داشته باشد، ممكن است علائم و رفتارهاي زير را نشان دهد:
مصرف دارو بيشتر از مقدار تجويز شدهاتمام زودهنگام نسخهدرخواست دوز بالاترمصرف دارو براي مدت طولاني تر از حد نيازمراجعه به چندين پزشكاختلال در الگوي غذا خوردن و خوابيدننوسانات خلقيمنزوي شدن از نظر اجتماعي

منبع:كانون مشاوران ايران-اعتياد به مواد افيوني


برچسب: اعتياد به مواد افيوني,اعتياد,مواد افيوني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۹:۰۸ توسط:دكتر جلالي موضوع: