مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

افسردگي و رابطه آن با خيانت همسر

افسردگي و رابطه آن با خيانت همسر
در اين مقاله قصد داريم رابطه افسردگي را نسبت به خيانت همسر بسنجيم. در اين مورد علائم ديگري مانند اختلالات استرسي كه ممكن است همراه افسردگي باشند را ناديده مي گيريم. در اين مقاله قصد داريم ۳ مورد را توضيح دهيم و راجع به آنها نتيجه گيري كنيم.
سعي داريم بر تحقيقاتي كه درباره ارتباط افسردگي و خيانت زوجين است مروري داشته باشيم و درباره تاثير درمان افسردگي بررسي و تحليل داشته باشيم.
زوج درمانگران در مواجهه با خيانت، بايد انتظار برخورد با زوجيني كه يك نفر يا هر دوي آنها احساس افسردگي و خيانت به رابطه زناشويي دارند را داشته باشند.
تحقيقات به طور واضح رابطه خيانت و افسردگي را تاييد مي كنند در اين مقاله ابتدا مروري بر تحقيقات حوزه افسردگي و خيانت زناشويي خواهيم داشت پس از آن به ارتباط اين دو خواهيم پرداخت. سپس تاثير درمان زوجين را بررسي مي كنيم و در نهايت چالش هاي پيش رو براي محققين هنگامي كه هر دو مشكل اتفاق مي افتد بررسي مي كنيم
افسردگي و رابطه آن با خيانت همسرزوج درمانگر ها مي توانند انتظار برخورد با زوجيني كه يك نفر يا هر دوي آنها مبتلا به افسردگي هستند و در رابطه زناشويي خود خيانت كرده اند را داشته باشند.
در مورد شيوع خيانت آمار ها متغير است. ۲۵ درصد يا كمتر ميزاني است كه توسط تخمين جهاني اعلام شده كه بيشتر آن متشكل از مردان است. گاتمن درباره ي زوج درماني  مي گويد ۲۵ درصد مشكلات حاضر به خيانت به همسر مرتبط است.
ويكس گامبسيا و جنكين ادعا مي كنند كه بيشتر زوجيني كه تحت درمان افسردگي هستند حالاتي از خيانت به همسر را يا در گذشته بروز داده اند يا در زمان حال بروز مي دهند.
متاسفانه مقوله خيانت به همسر و مشكلات اين چنيني به مشكل بزرگي از سمت مراجع كنندگان تبديل شده.
در اين مورد شواهدي وجود دارد كه خيانت زناشويي را با افسردگي ارتباط مي دهد. اين حالت در بعضي از مراجعين به عنوان حالت پيش گويي كننده خيانت به همسر( مرحله قبل از خيانت به همسر) بروز پيدا مي كند .
در بعضي ديگر مثل پاسخي در برابر خيانت صورت گرفته به همسر ( مرحله بعد از خيانت كردن به همسر ) و در بعضي ديگر به عنوان يك انگيزه و نيروي محرك براي به حركت در آوردن افسردگي زمينه اي كه فرد قبلا به آن مبتلا بوده است.
اين قضيه موجب مي شود دومين درمان زوجين كه پيش زمينه خيانت به همسر را دارند احتمال وجود افسردگي بسيار زياد باشد.
مروري بر يك پژوهش كه بر روي زوجين درباره افسردگي و ارتباط آن با خيانت به همسر انجام گرفته.
اين تحقيق وجود يك رابطه بين افسردگي و خيانت به همسر را نمايان مي كند. نتيجه گيري اول آن مربوط به ۳۸ درصد از زناني است كه نسبت به خيانت همسر خود مطلع شدند و در عوض ۱ ماه به افسردگي مبتلا شدند.
جالب است بدانيد آنها قبلا سابقه افسردگي نداشته اند. براي خانم هايي كه قبلا به افسردگي مبتلا بوده اند آمار بسيار بالاتر و وحشتناك تر است.
اين آمار ها نشان مي دهد ۷۲ درصد آن ها افسردگي پنهان داشته اند كه با متوجه شدن مقوله خيانت دوباره فعال شده. آمار مربوطه نحوه رابطه بين خيانت همسر و افسردگي را نشان مي دهد.
الگوي ملي مرتبط با افسردگيدر تحليلي كه توسط اولفسون ـ ماركوس ـ دروس و همكاران انجام گرفته الگوهاي ملي قيد شده. آنها اطلاعاتي كه از تيم تحقيقاتي پزشكي ملي در سال ۱۹۸۷ و هيئت تحقيقات پزشكي ملي در سال ۱۹۹۷ جمع كرده بودند استفاده كردند.
آنها در دو بازه زماني متفاوت الگوهاي درماني استفاده شده در كشورها را در گروه هاي مختلف بيماران سرپايي بيمارستاني تحليل و بررسي كردند. در آزمايش باليني مدل سال ۱۹۸۷ تعداد ۱۵۵۹۰ نفر خانم خانه دار بودند و در مدل سال ۱۹۹۷ تعداد ۱۴۱۴۷ نفر خانم خانه دار حاضر بودند.
نكته ي بسيار مهمي كه در اين بررسي مشهود بود اين بود كه درمان افسردگي از ۰٫۷۳افراد در گروه ۱۰۰ نفره در سال ۱۹۸۷ به ۲٫۳۳ در ۱۰۰ نفر مورخ سال ۱۹۹۷ بيشتر شده بود. در واقع مي توان گفت بيشترين افزايش سطح درماني از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ مربوط به بانوان جدا شده و طلاق گرفته بود. اين گروه افراد نسبت به افراد متاهل براي دريافت درمان افسردگي دوبرابر شانس داشتند.
دارودرماني براي افسردگي از ۴۴٫۶ درصد در سال ۱۹۸۷ به ۷۹٫۴ درصد در سال ۱۹۹۷ ارتقا يافت. طبق تحقيقات (دروس ـ اولفسون ـ ماركوس  و همكاران) داروهاي ضد افسردگي متداول ترين داروهاي تجويز شده در تحقيقات بعدي بود و علت آن نيز افزايش وجود دسته خانواده دارويي ssri بود كه از تاريخ ۱۹۸۷ توليد شد.
در سال ۱۹۹۷ اين دسته دارويي به ۵۸٫۳ درصد افرادي كه در آن زمان تحت درمان افسردگي قرار داشتند تجويز شود. پس از آن درصد افرادي كه براي درمان افسردگي به روان درماني احتياج  داشتند از ۷۱٫۱ درصد به ۶۰٫۲ درصد كاهش پيدا كرد.
ماركوس ـ اولفوسون ـ دروس و همكاران اين سوال را مطرح كردند كه آيا پزشكان با تجويز داروهاي ضد افسردگي در كاهش بروز علائم افسردگي موفق بوده اند يا خير؟
شركت هاي داروسازي در اين زمينه رقابت تنگاتنگي داشته كه عموم مردم و پزشكان را هدف خود قرار دادند.


در سال ۱۹۸۷ دولت طرحي با هدف شناسايي و درمان افسردگي عموم تصويب كرد. تغيير در مراقبت هاي بهداشتي بر روند درمان افسردگي نيز موثر بود كه طي آن مسئولين خدمات بهداشتي، دارودرماني توسط پزشكان را بر ديگر روش ها ارجح دانستند.
علاوه بر الگوهاي ملي براي درمان افسردگي عده اي الگوهاي جهاني وجود دارد كه آگاهي انسان را ضمانت مي كند. طي مطالعاتي كه توسط لوپز و موري در مورخ ۱۹۹۶ انجام شد از ۲۰ كشور جهان و بالغ بر ۱۰۰ دانشمند براي جمع آوري داده هاي اوليه ۱۳٫۸ ميليون مرگ از ۵۰٫۵ مرگ و مير كلي جهان در سال ۱۹۹۰ استفاده شد.
هدف ابتدايي ايت تحقيق ارتقا دستيابي يه تخمين ۱۰۰۷ دليل اصلي مرگ و مير بود.
براي مقايسه كردن فاكتورهاي خطر و شرايط مختلف ابزار تركيبي مقياس مشكلات پزشكي به اسم دالي طراحي شد( موري و لوپزـ ۱۹۹۶) نكته مهم در اين تحقيق افسردگي تك قطبي ماژور دومين عامل اصلي ناتواني در سراسر جهان خواهد بود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-افسردگي و رابطه آن با خيانت همسر


برچسب: افسردگي,خيانت,خيانت همسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۰۱:۲۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

ال اس دي | نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دي

قرص ال اس دي، نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دي
قرص ال اس دي (LSD) چه قرصي مي باشد و در چه مواقع از آن استفاده مي شود؟ قرص ال اس دي يك ماده توهم زا مي باشد و در دسته داروهاي توهم زا قرار دارد، جوانان براي اين كه هيجان را بيشتر تجربه كنند از اين قرص استفاده مي كنند.
اين قرص باعث مي شود فرد دچار توهم شود و مرز بين خيال و واقعيت را از بين مي برد، به همين دليل مصرف كننده نمي تواند مرز ميان خيال و واقعيت را تشخيص دهد.
اين قرص عوارض بسياري دارد و زماني كه والدين متوجه مي شوند فرزندشان اين قرص را استفاده مي كند دچار اضطراب و استرس شده و ممكن است اقدامات عجولانه اي انجام دهند.
در اين شرايط والدين بايد آگاهي كامل در اين خصوص را داشته باشند تا بتوانند به كمك مشاور بهترين روش رو به رو شدن با فرد مصرف كننده را پيدا كنند و فرزندشان ترك اعتياد راحت تري داشته باشد.
قرص ال اس دي
قرص ال اس ديال اس دي  از تركيب نوعي قارچ و ماده دي اتيل آميد تشكيل مي شود و ماده توهم زاي نيمه صنعتي مي باشد كه برخي از افراد به آن اعتياد پيدا مي كنند. اين ماده باعث فعال شدن گيرنده هاي سروتيونين مي شود، اين گيرنده ها در درك و تفسير واقعيت نقش بسيار مهمي دارند.
هم چنين مغز به طور طبيعي باعث فيلتر شدن محرك هاي اضافي و نامربوط مي شود و باعث مي شود تا فرد به درك صحيح تري از واقعيت هاي اطرافش برسد.
در صورتي كه اين گيرنده ها بيش از حد فعال شوند باعث به وجود آمدن و پردازش محرك هاي نامربوطي در مغزش مي شوند كه درك واقعيت را براي فرد سخت مي كند.
زماني كه فرد LSD را مصرف مي كند خيال مي كند چيزي را انجام داده است در حالي كه اين احساس در مغزش به وجود مي آيد و گاهي حواس او با مشكلات و تداخلاتي رو به رو مي شود. به عنوان مثال او از ديدن صداها و يا شنيدن رنگ ها حرف مي زند.
ماده LSD به صورت خوراكي و در شكل هاي متنوع، كپسول، قرص، آدامس و قطره مورد استفاده قرار مي گيرد و اين ماده توهم زا بعد از مصرف حدود ۶۰ دقيقه اثراتش را نشان مي دهد.
نوروفارماكولوژي قرص ال اس ديهمانطور كه بيان شد ال اس دي يك نوع ماده توهم زا مي باشد كه به طور مستقيم بر روي گيرنده هاي سروتونرژيك اثر مي گذارد.
اين ماده با جلوگيري از بازجذب دوپامين و راه اندازي هورمون هاي دوپامين و نورآدرنالين باعث فعال سازي مسير پاداش مي شود و زماني كه اين ناقل ها افزايش مي يابد، فرد دچار توهم مي شود و هم چنين ال اس دي فعاليت سيستم پاراسمپاتيك و تحريك سمپاتيك را كم مي كند.
اثرات باليني قرص ال اس ديروش هاي مصرف ماده ال اس دي متنوع مي باشد اين ماده اگر به صورت تزريقي مورد استفاده قرار گيرد، فوري واكنش نشان مي دهد و اگر به شكل خوراكي باشد، اثرات آن يك ساعت بعد نشان داده خواهد شود.
اثرات اين ماده حدود ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن باقي مي ماند و ميزان اثر گذاري آن به مقدار مصرف بسته است.
زماني كه فرد اين ماده را استفاده مي كند ممكن است تلقين پذيري و تاثير پذيري او افزايش يابد، هم چنين درك تجربه هاي لذت بخشي مانند توهمات بينايي و تجارب ناخوشايند مانند افسردگي و از دست دادن حس زمان و مكان از تاثيرات باليني اين ماده توهم زا مي باشد.


نشانه هاي مصرف قرص ال اس ديال اس دي تاثيرات زيادي دارد و بر روي حواس پنجگانه، احساسات و تفكرات اثراتي را به جاي مي گذارد، برخي از اين اثرات شامل موارد زير مي باشد:
بينايي فرد تحت تاثير قرار مي گيرد و به شكل ديدن رنگ هاي تند، ديد تار، هاله نور و تغيير در شكل و رنگ اجسام نشان داده مي شود.فرد مصرف كننده احساس هايي مانند فشار بر بدن، لرزش و سبكي در سر را تجربه مي كند.مصرف كننده احساس سرخوشي، خوشبختي و آرامش و زندگي در رويا دارد و به طور همزمان اضطراب و گيجي را تجربه مي كند و تغييرات بسيار سريعي در خلق او صورت مي گيرد.درك كردن زمان ممكن است براي فرد سخت باشد و گذر زمان به صورت تند و كند براي او اتفاق بيفتد.فرد دچار حس برتري مي شود و افكاري كه غيرمعمول هستند از ذهن و فكر او عبور مي كنند.
دانستني هاي توهم، هذيان و اسكيزوفرنيعوارض مصرف ال اس ديعوارض LSD متنوع مي باشد و برخي از آن ها مدتي بعد از مصرف از بين مي رود و برخي از آن ها اثرات بلندمدتي دارند كه اثرات آن به صورت طولاني و تا پايان عمر در فرد باقي مي ماند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-ال اس دي | نشانه ها و عوارض مصرف ال اس دي


برچسب: قرص ال اس دي,ترك ال اس دي,عوارض مصرف ال اس دي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۱:۱۷ توسط:دكتر جلالي موضوع:

خواب آلودگي شديد در طول روز | ناركولپسي

خواب آلودگي شديد در طول روز: ناركولپسي
ناركولپسي به اختلال خواب مزمن گفته مي شود كه تمام جنبه هاي زندكي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد، البته با درمان و پيگيري هاي مناسب مي توان اين خواب آلودگي روزانه را متوقف كرد. در اينجا همه چيزهايي است كه بايد در مورد علائم، علل و درمان ناركولپسي بدانيد ذكر شده است.
خواب آلودگي شديد در طول روز چيست؟همان طور كه بيان شد ناركولپسي يك اختلال عصبي مزمن است كه بر بخشي از مغز كه خواب را تنظيم مي كند تأثير مي گذارد. اين اختلال باعث مي شود خواب‌آلودگي بيش از حدي را در طول روز تجربه كرده و حتي در برخي از موارد عدم كنترل ماهيچه‌اي (به نام كاتاپلكسي) را تجربه كنيد كه باعث مي‌شود در طول فعاليت‌هاي عادي در طول روز مانند كار يا مطالعه به خواب برويد.
اين عدم كنترل اغلب توسط احساسات قوي آغاز مي شود، اين مشكلات كوتاه و موقتي مي باشند و فقط چند ثانيه طول مي كشند، اما مي توانند ترسناك بوده و باعث اختلال جدي در زندگي شما شوند.
در اين شرايط فعاليت‌هاي معمولي روزانه مانند رانندگي، آشپزي يا حتي پياده‌روي مي‌تواند خطرناك باشد و خواب‌آلودگي شديد در طول روز مي‌تواند بر كار، مدرسه و روابط صميمانه فشار وارد كند. ناركولپسي همچنين مي تواند مشكلات حافظه و تمركز ايجاد كند و بر عزت نفس و سلامت روان شما تأثير بگذارد.
خواب آلودگي شديد در طول روز شايع‌تر از آن چيزي است كه احتمالاً تصور مي‌كنيد و از هر ۲۰۰۰ نفر ۱ نفر را مبتلا مي‌كند. اگرچه هنوز درماني وجود ندارد، اما راه هاي زيادي وجود دارد كه مي توانيد علائم آن را كاهش دهيد. تركيبي از تغييرات سبك زندگي، استراتژي هاي خودياري، مشاوره و حمايت پزشكي مي تواند به شما در مديريت اين اختلال، بهبود هوشياري و لذت بردن از زندگي كمك كند.
اثرات خواب آلودگي شديد در طول روزبراساس آنچه بيان شد خواب آلودگي در طول روز به بسياري از جنبه هاي زندگي آسيب مي زند كه در ادامه به مهم ترين آن ها اشاره شده است:
آسيب جسماني و ايمني. بسياري از فعاليت‌هاي معمولي روزانه، مانند آشپزي، پياده‌روي و رانندگي در صورت به خواب رفتن يا از دست دادن كنترل عضلات به طور غيرمنتظره، مي‌توانند بسيار خطرناك شوند.سلامت روان. ناركولپسي مي تواند زندگي شما را تا حدي مختل كند كه منجر به افسردگي و اضطراب شود.روابط اجتماعي و حرفه اي. متأسفانه، خواب ناگهاني اغلب براي كساني كه با اين اختلال آشنا نيستند، طنزآميز است. برخي از افراد ممكن است تصور كنند كه شما تنبل، بي‌ادب، يا حتي در حال تظاهر به خواب ناگهاني هستيد.اختلال در روابط شخصي. روابط شما به خصوص روابط عاشقانه، اغلب ممكن است آسيب ببيند. خواب آلودگي شديد همچنين ممكن است باعث كاهش ميل جنسي و ناتواني جنسي شود.حافظه و توجه. ناركولپسي ممكن است باعث شود شما در به خاطر سپردن چيزها و تمركز مشكل داشته باشيد و اختلال بيشتري در فعاليت هاي روزانه شما ايجاد كند.قرص هاي خواب آور و كمك هاي خواب طبيعيقرص خواب آور و كمك هاي خواب طبيعيعلائم و نشانه هااكثر افراد مبتلا به ناركولپسي اولين علائم خود را بين سنين ۱۰ تا ۲۵ سالگي تجربه مي كنند. اين علائم مي تواند به ويژه براي كودكان يا جواناني كه با چالش هاي مدرسه، دانشگاه يا مراحل اوليه حرفه خود نيز مواجه هستند نگران كننده باشد.


دو مورد از رايج ترين علائم ناركولپسي كه خواب آلودگي بيش از حد در طول روز و كاتاپلكسي مي باشد، اغلب با وضعيت عاطفي شما مرتبط هستند. ممكن است زماني كه احساسات شديدي مانند خنده، غم، تعجب يا نااميدي را تجربه مي كنيد، اين علائم را نشان دهيد.
علائم رايج خواب آلودگي شديد در طول روز عبارتند از:كاتاپلكسي (از دست دادن كنترل عضلاني). خواب آلودگي شديد ممكن است باعث از دست دادن ناگهاني كنترل عضلاني در هنگام بيداري شود كه معمولاً توسط احساسات قوي مانند خنديدن يا گريه ايجاد مي شود.
توهمات. برخي از افراد مبتلا به ناركولپسي هنگام به خواب رفتن يا پس از بيدار شدن، مشكلات بينايي يا شنوايي را تجربه مي كنند.
فلج خواب. ممكن است در ابتدا يا انتهاي خواب قادر به حركت يا صحبت نباشيد.
بيداري شبانه اگر از ناركولپسي رنج مي بريد، ممكن است دوره هاي بيداري در شب همراه با گرگرفتگي، ضربان قلب بالا، يا هوشياري شديد را تجربه كنيد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-خواب آلودگي شديد در طول روز | ناركولپسي


برچسب: خواب آلودگي,درمان خواب آلودگي,علل خواب آلودگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۵:۴۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

سيكل قاعدگي و روش محاسبه چرخه قاعدگي

سيكل قاعدگي و روش محاسبه چرخه قاعدگي
به خوني كه هر ماه به شكل طبيعي از سطح داخلي رحم خارج مي گردد قاعدگي گفته مي شود. زنان و دختران در زمان قاعدگي علائم و نشانه هاي مختلفي را تجربه مي كنند كه برخي از اين نشانه ها ممكن است طبيعي نبوده و نشان دهنده اختلالاتي باشد.
به همين دليل زنان و دختران بايد سعي كنند اطلاعات خود را در مورد قاعدگي و اختلالات آن افزايش دهند، تا تغييراتي كه در زمان قاعدگي بر روي بدن آن ها ايجاد مي شود براي آن ها نگران كننده نباشد و سعي كنند در جهت درمان يا كاهش درد و رنج آن اقداماتي را انجام دهند.
در صورتي كه در اين خصوص آگاهي كافي نداشته باشند تغييرات رواني و فيزيكي در چرخه قاعدگي منجر به كاهش عملكرد و اختلال در سبك زندگي مي شود و مشكلاتي را براي فرد به وجود مي آورد.
در اين مقاله درباره قاعدگي، تغييرات رواني و فيزيكي اين دوره مطالبي را بيان مي كنيم هم چنين براي كسب اطلاعات دقيق تر مي توانيد از مشاور كمك بگيريد تا در اين خصوص شما را راهنمايي كند و اطلاعات مفيدي در اختيار شما بگذارد.
تعريف قاعدگيبه خون ريزي در سطح داخلي رحم قاعدگي، پريود يا عادت ماهيانه گفته مي شود. عادت ماهيانه دختران از سنين ۸ تا ۱۳ سالگي شروع مي شود و تا زمان يائسگي آن ها ادامه دارد. بارداري زنان به عادت ماهيانه آن ها بستگي دارد تا سني كه زنان پريود شوند و يائسگي رخ ندهد، مي توانند باردار شوند.
زماني كه لقاح و شكل گيري جنين صورت گرفته باشد خون ريزي اتفاق نمي افتد، در غير اين صورت ديواره محكمي كه در رحم ساخته شده است از طريق خون ريزي از هم مي پاشد. به طور معمول دوران عادت ماهيانه زنان بين ۲ تا ۷ روز متغير مي باشد و زنان باردار معمولا پريود نمي شوند و هم چنين قاعدگي سه ماه بعد از زايمان اتفاق مي افتد.
احتمال بارداري در زمان پريود بسيار كم و شانس آن بسيار پايين است، اما غيرممكن نمي باشد. تخمك گذاري در روند خاصي اتفاق مي افتد و به همين علت در روزهاي اول و دوم قاعدگي بارداري رخ نمي دهد، اما از روز سوم قاعدگي ممكن است بارداري اتفاق بيفتد.
چرخه پريود و يا سيكل قاعدگيچرخه قاعدگي عبارت است از اولين روز خون ريزي تا نخستين روز قاعدگي او در ماه بعد. در اين دوره تغييراتي بر هورمون ها و بدن زن ايجاد مي شود كه اين تغييرات طبيعي هستند و بدن او را براي توليد مثل آماده مي كنند.
در دوره قاعدگي هر ماه يك تخمك آماده بارور شدن قرار مي گرد اما اگر لقاح صورت نگيرد تخمك از بين مي رود و فرد خون ريزي كرده و عادت ماهانه مي شود.


توجه داشته باشيد كه چرخه قاعدگي در زنان متفاوت مي باشد اما چرخه طبيعي آن از ۲۱ تا ۳۵ روز متغير است. البته هر كس مي تواند چرخه قاعدگي خاص خودش را داشته باشد. هم چنين مردان بايد با بدن زنان آشنا باشند و شناخت كافي از بدن همسرشان داشته باشند تا بتوانند ارتباط موثري با همسرشان برقرار كنند.
علت بروز افسردگيعلت افسردگي زنان در دوران قاعدگي و پريود چيست؟تغييرات رواني و فيزيكي در سيكل قاعدگيدر دوران قاعدگي زنان با تغييرات جسماني رو به رو مي شوند كه برخي از اين تغييرات ممكن است با شدت بسيار زيادي اتفاق افتد كه برخي از آن ها شايع تر هستند و عبارت اند از:
دردهاي شكمحساس شدن و دردناك شدن پستان هااحتباس آبتغيير در فعاليت و تمايل به رابطه جنسي

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-سيكل قاعدگي و روش محاسبه چرخه قاعدگي


برچسب: سيكل قاعدگي,پريود,قاعدگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۴:۲۹ توسط:دكتر جلالي موضوع:

قرص خواب آور و كمك هاي خواب طبيعي

چه قرص خواب آوري به خواب طبيعي كمك مي كند؟
همه آنچه كه بايد در مورد داروهاي خواب با نسخه و بدون نسخه و درمان هاي موثر بي خوابي بدانيد در اين مقاله ذكر شده است.
آيا قرص هاي خواب آور يا داروهاي خواب آور براي شما مناسب هستند؟ممكن است شب هاي زيادي بيدار مانده و به سقف خيره شده باشيد، در اين زمان استفاده از قرص هاي خواب آور به نظر اولين گزينه مي باشد.
اما اگر مرتباً مشكل خواب داريد، بايد فكري براي آن بكنيد. بي خوابي مي تواند به دليل مصرف قهوه، فيلم، بازي يا نشانه اي از يك مشكل زمينه اي پزشكي يا رواني باشد، اما هر چه باشد با قرص هاي خواب آور درمان نمي شود. در بهترين حالت، قرص‌هاي خواب‌آور يك كمك موقت و در بدترين حالت، يك ماده اعتياد آور مي باشند كه مي توانند بي خوابي را در دراز مدت بدتر كنند.
البته اين بدان معنا نيست كه هرگز نبايد از دارو خواب آور استفاده كنيد، اما مهم است كه فوايد آن را در مقابل خطرات آن بسنجيد. به طور كلي، قرص‌هاي خواب‌آور هنگامي مؤثرتر هستند كه براي موقعيت‌هاي كوتاه‌مدت، مانند سفر يا بهبودي پس از يك عمل پزشكي، به‌طور كم استفاده شوند.
اگر تصميم به مصرف طولاني مدت قرص هاي خواب آور داريد، بهتر است آن ها را فقط به ندرت و تنها «در صورت نياز« استفاده كنيد تا از وابستگي به آن ها جلوگيري كنيد.
خطرات و عوارض قرص هاي خواب آورهمه قرص هاي خواب آور داراي عوارض جانبي هستند كه اين عوارض بسته به نوع داروي خاص، دوز و مدت زمان ماندگاري دارو بستگي دارد. عوارض جانبي شايع عبارتند از خواب آلودگي طولاني روز بعد، سردرد، دردهاي عضلاني، يبوست، خشكي دهان، مشكل در تمركز، سرگيجه، بي ثباتي و بي خوابي در طول روز.
ساير خطرات قرص هاي خواب آوروابستگي به مواد مخدرممكن است براي خوابيدن به قرص هاي خواب آور تكيه كرده، بدون آن ها نتوانيد بخوابيد يا حتي خواب بدتري را تجربه كنيد. قرص‌هاي تجويزي خواب آور مي‌توانند بسيار اعتيادآور باشند و قطع مصرف آن‌ها را دشوار سازد.
علائم تركاگر دارو خواب آور را به طور ناگهاني قطع كنيد، ممكن است علائم ترك مانند حالت تهوع، تعريق و لرزش را تجربه كنيد.
تداخلات دارويي قرص هاي خواب آور با ساير داروهاتداخلات دارويي مي تواند عوارض جانبي را بدتر كند و حتي گاهي اوقات خطرناك باشد، به ويژه هنگام تداخل با داروهاي مسكن و ساير داروهاي آرام بخش.
بي خوابي بيش تربا قطع مصرف دارو بي خوابي مي تواند حتي بدتر از قبل شود. يا حتي در طول روز نيز حالت خواب آلودگي را حفظ كنيد.
برخي از خطرات جدي قرص هاي خوابداروهاي آرام بخش- خواب آور (بنزوديازپين ها و غير بنزوديازپين ها) مي توانند باعث واكنش آلرژيك شديد، تورم صورت، ضعف حافظه، توهم، اقدامات خودكشي، و رفتارهاي پيچيده مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب، رانندگي در خواب (رانندگي در حالي كه كاملاً بيدار نيستند) شوند.


حتي مي تواند باعث غذا خوردن در نيمه شب شود كه به مرور منجر به افزايش وزن مي شود. اگر رفتار غيرعادي مرتبط با خواب را تجربه كرديد، فوراً با پزشك خود مشورت كنيد.
داروهاي خواب آور و قرص هاي خواب آور بدون نسخه (OTC).قرص‌هاي خواب بدون نسخه به آنتي‌هيستامين‌ها به‌عنوان ماده اصلي متكي هستند.
داروهاي خواب رايج بدون نسخه عبارتند از:ديفن هيدرامين (در نام هاي تجاري مانند Nytol، Sominex، Sleepinal، Compoz يافت مي شود)داكسيلامين (نام هاي تجاري مانند Unisom، Nighttime Sleep Aid)برخي ديگر از داروهاي خواب OTC آنتي هيستامين ها با مسكن (كه در نام هاي تجاري Tylenol PM يافت مي شود) تركيب مي كنند.مشكل آنتي هيستامين ها اين است كه خاصيت آرام بخشي آن ها اغلب تا روز بعد باقي مي ماند و منجر به اثر خماري در روز بعد مي شود. در صورت استفاده طولاني مدت، مي توانند باعث فراموشي و سردرد نيز شوند. به دليل اين مسائل، كارشناسان خواب توصيه مي كنند از استفاده مداوم آن ها خودداري كنيد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-قرص خواب آور و كمك هاي خواب طبيعي


برچسب: قرص هاي خواب آور,درمان بي خوابي,بي خوابي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۰۶:۴۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

نشانه هاي فرد منفعل و پرخاشگر

نشانه هاي فرد منفعل و پرخاشگر
پرخاشگري نوعي رفتار غريزي به منظور برون ريزي خشم مي باشد كه البته منجر به بقاي انسان ها خواهد شد. پرخاشگري به دو گونه  تهاجمي و منفعل تقسيم مي شود. در ادامه راجع به علائم يك فرد منفعل و پرخاشگر بيشتر آشنا خواهيم شد:
نشانه هاي فرد منفعل و پرخاشگر۱) شما در برخورد اول با يك فرد منفعل و پرخاشگر احتمالا او را كاملا مودب و خوش برخورد مي بينيد كه هيچ علامتي از پرخاشگري در او نخواهيد ديد. اين افراد معمولا بسيار حرف گوش كن و آرام به نظر مي آيند و خشم خود را سركوب مي كنند.
۲) خواسته هاي خود را به صورت واضح و شفاف ابراز نمي كنند و اگر نسبت به چيزي ناراحت باشند آن را مطرح نمي كنند و در خود درون ريزي مي كنند.
۳) در بيشتر اوقات در حال نق زدن از شرايط موجود هستند علي رغم اين كه نارضايتي خود را مستقيما به اشخاص بيان نمي كنند و ترجيح مي دهند فقط پشت سر آن ها غر بزنند.
۴) اين گونه افراد در اغلب اوقات حسود هستند و نسبت به موفقيت هاي اطرافيان حسادت مي كنند. افراد منفعل و پرخاشگر نمي توانند ببينند كسي به غير از خودشان موقعيت خوبي داشته باشد.
۵) معمولا چنين افرادي با كنايه و طعنه صحبت مي كنند، زيرا نمي توانند حرفشان را مستقيما بيان كنند.
۶) افراد منفعل و پرخاشگر سعي مي كنند به صورت پنهاني به بقيه آسيب بزنند و اگر كسي خواسته يا ناخواسته آن ها را ناراحت كنند در ذهن خود نقشه ي آسيب زدن و انتقام نسبت به آن را مي كشند.
پرخاشگريآيا ميدانيد پرخاشگري چيست؟نشانه هاي فرد منفعل و پرخاشگرنشانه هاي فرد منفعل و پرخاشگر 
۷) تحسين و تشويق موفقيت ديگران براي اين گونه افراد بسيار سخت و طاقت فرساست. اين افراد گاهي اوقات طوري از ديگران تعريف مي كنند كه تعريف نكردنشان نسبت به حرف هايي كه مي زنند بهتر است!
۸) افراد منفعل و پرخاشگر افراد ديگر را به تمسخر مي گيرند و موفقيت هاي ديگران را كوچك و حقير مي شمارند تا خودشان احساس بزرگي و موفقيت پيدا كنند.
۹) اگر به آن ها مسئوليتي بسپاريد به هر دري مي زنند تا از زير اين كار در بروند. اين افراد بر خلاف اين كه رو در رو،  به شما چشم مي گويند در باطن به هيچ وجه اين كار را قبول نمي كنند و فكر مي كنند شما قصد داريد از او سو استفاده كنيد.
با چند نمونه مثال شما را با خصوصيات افراد منفعل و پرخاشگر بيشتر آشنا خواهيم كرد:
۱) به عنوان مثال : مردي در مهماني از رفتار كسي ناراحت مي شود ولي اصلا به روي خودش نمي آورد و طبيعي رفتار مي كند اما وقتي مهماني تمام مي شود و به محض اين كه با همسرش در ماشين مي نشيند شروع به غر زدن و بهانه گيري نسبت به همسرش مي گويند.


۲) خانمي حس مي كند همسرش به اندازه كافي به او توجه و علاقه اي نشان نمي دهد اما هيچ حرفي به همسرش نمي زند و تظاهر مي كند همه چيز عادي است. در مقابل، به خاطر هر اتفاق ريز و درشتي بهانه مي گيرد. در واقع مي توان گفت چنين افرادي حتي اگر مشكلي حل بشود به دنبال مشكل ديگر مي گردند.
مشاورانه مشاوره خانواده مشاوره ازدواج مشاوره تلفني مشاوره آنلاين تست روانشناسي مشاوره روانشناسي مشاوره جنسي اختلال رواني كليپ روانشناسي افراد منفعل و پرخاشگر خشم خود را به صورت انتقام نشان مي دهند چرا كه كينه توز هستند معمولا اين افراد مسائل پيش آمده را فراموش نمي كنند و به دنبال موقعيتي هستند تا به فرد مقابل ضربه اي مهلك وارد كنند و ضربه اي كه خوردند را جبران كنند.
شناسايي چنين افرادي معمولا كار سهل و راحتي نيست چرا كه اين افراد ظاهر موجه و آرامي دارند و تنها شناخت عميق آن ها مي تواند مشكل را شناسايي كند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-نشانه هاي فرد منفعل و پرخاشگر


برچسب: پرخاشگر,نوجوان پرخاشگر,نشانه هاي فرد منفعل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۵۸:۵۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

علل پزشكي مشكلات خواب

آيا شب ها مشكلات خواب را تجربه ميكنيد؟ آيا پس از بيدار شدن احساس خستگي داريد؟
افرادي كه احساس مي كنند خواب خوبي ندارند ممكن است به دليل انواع بيماري هاي زمينه اي پزشكي، از خواب آلودگي بيش از حد در روز رنج ببرند. اختلال خواب ممكن است نشانه اي از يك مشكل سلامتي يا اثر نامطلوب درمان براي درمان مشكل باشد.
استرس ناشي از بيماري مزمن همچنين مي تواند باعث بي خوابي و خواب آلودگي در طول روز شود. شرايط رايجي كه اغلب با مشكلات خواب مرتبط هستند عبارتند از: سوزش سر دل، ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي، اختلالات اسكلتي عضلاني، بيماري كليوي، مشكلات سلامت روان، اختلالات عصبي، مشكلات تنفسي و بيماري تيروئيد.
علاوه بر اين، برخي از داروهاي تجويزي و بدون نسخه كه براي درمان اين مشكلات و ساير مشكلات سلامتي استفاده مي‌شوند، مي‌توانند كيفيت و كميت خواب را مختل كنند.
علل پزشكي مشكلات خواب سوزش سردلدراز كشيدن در رختخواب اغلب سوزش سر دل را تشديد مي كند كه به دليل ذخيره اسيد معده در مري ايجاد مي شود. ممكن است بتوانيد با پرهيز از غذاهاي سنگين يا چرب (همچنين قهوه و الكل) در عصر از اين مشكل جلوگيري كنيد.
همچنين مي توانيد با بالا بردن قسمت بالايي بدن خود از جاذبه به نفع خود استفاده كنيد. داروهاي بدون نسخه و تجويزي كه ترشح اسيد معده را سركوب مي كنند نيز مي توانند كمك كنند اما در اين مورد بايد با دكتر متخصص مراجعه كنيد.
ديابتديابت يك اختلال شايع و مزمن است كه با افزايش سطح گلوكز يا قند خون مشخص مي شود. زماني اتفاق مي‌افتد كه سلول‌هاي شما به انسولين (هورموني كه از لوزالمعده ترشح مي‌شود) واكنش مناسبي نشان نمي‌دهند و زماني كه لوزالمعده نتواند در پاسخ انسولين بيشتري توليد كند. افراد مبتلا به ديابت كه سطح قند خون آن ها به خوبي كنترل نشده است ممكن است به دلايل زير مشكلات خواب را تجربه كنند:
تعريق شبانهنياز مكرر به ادرارعلائم هيپوگليسمي (قند خون پايين)اگر ديابت به اعصاب پاها آسيب رسانده باشد، حركات شبانه يا درد نيز ممكن است خواب را مختل كند.نارسايي قلبينارسايي قلبي وضعيتي است كه با كاهش تدريجي توانايي قلب براي “پمپ كردن” يا گردش خون مشخص مي شود. نارسايي قلبي مي تواند باعث تجمع مايع در ريه ها و بافت ها شود.
بيماران مبتلا به نارسايي قلبي ممكن است در طول شب با احساس تنگي نفس از خواب بيدار شوند زيرا وقتي دراز مي كشند مايع اضافي بدن در اطراف ريه هاي آن ها جمع مي شود. استفاده از بالش براي بالا بردن بالاتنه ممكن است به اين مشكل كمك كند.
داروهاي خواب‌آور بنزوديازپين به برخي افراد كمك مي‌كنند تا علي‌رغم اين اختلال تنفسي بخوابند، اما برخي از افراد ممكن است نياز به استفاده از اكسيژن مكمل يا دستگاهي داشته باشند كه فشار را در راه هوايي فوقاني و حفره قفسه سينه افزايش مي‌دهد تا به تنفس و خواب طبيعي‌تر كمك كند.
مردان مبتلا به نارسايي قلبي اغلب دچار آپنه انسدادي خواب مي‌شوند( يك اختلال تنفسي كه با بيداري‌هاي متعدد شبانه مشخص مي‌شود) كه مي‌تواند خواب را مختل كند، باعث خواب‌آلودگي در طول روز و بدتر شدن نارسايي قلبي شود. در افراد مبتلا به بيماري عروق كرونر، نوسانات طبيعي در ريتم شبانه روزي ممكن است باعث آنژين (درد قفسه سينه)، آريتمي (ضربان قلب نامنظم)، يا حتي حمله قلبي در هنگام خواب شود.


اختلالات اسكلتي عضلانيدرد التهاب مفصل مي‌تواند باعث شود افراد به هنگام تغيير وضعيت به خواب رفته و به حالت اوليه بروند. علاوه بر اين، درمان با استروئيدها اغلب باعث بي خوابي مي شود البته ممكن است مصرف آسپرين يا يك داروي ضدالتهاب غيراستروئيدي (NSAID) درست قبل از خواب براي تسكين درد و تورم مفاصل در طول شب مفيد باشد.
افراد مبتلا به فيبروميالژيا (وضعيتي كه با رباط‌ها و تاندون‌هاي دردناك مشخص مي‌شود) احتمالاً صبح ها از خواب بيدار مي‌شوند و مانند افراد مبتلا به درد التهاب مفصل احساس خستگي و سفت و درد دارند. محققاني كه خواب مبتلايان به فيبروميالژيا را تجزيه و تحليل كردند، دريافتند كه حداقل نيمي از آن ها خواب عميق غيرطبيعي دارند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-علل پزشكي مشكلات خواب


برچسب: خواب,اختلال خواب,مشكلات خواب،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۰:۵۷ توسط:دكتر جلالي موضوع:

دختر نوجوان در حال تغيير

دختر نوجوان چه تغييراتي را تجربه مي كند و راه هاي كمك به حل مشكلات او
بيشترين تغييرات براي يك دختر نوجوان در دوران بلوغ او رخ مي دهد آن ها از نظر جسمي و روحي تحولات بزرگي را تجربه مي كنند، درك حجم عظيمي از اين تغييرات ممكن است براي اين نوجوان سخت و دردناك باشد و زماني كه به خودش مي آيد ممكن است فشارهاي زيادي را تحمل كند.
در دوران بلوغ تغييراتي كه دختران نوجوان آن را تجربه مي كنند بيشتر از پسران مي باشد به همين دليل والدين بايد توجهات جدي و برنامه ريزي دقيقي داشته باشند و در اين شرايط همراه هميشگي دخترشان باشند تا اين دوران با فشار كمتري پشت سر گذاشته شود.
در اين مقاله مي خواهيم تغييراتي كه دختران نوجوان با آن رو به رو مي شوند و هم چنين چگونگي رفتار والدين را مورد بررسي قرار دهيم براي اين اطلاعات شما در اين زمينه افزايش يابد اين مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهيد.


دختر نوجوانبزرگسالي براي دختران نوجوان مي تواند سردرگم كننده باشد چون دوران بلوغ با تغييرات جسمي و روحي رخ مي دهد و اين امر تعجب آور نيست، از اين گذشته عبور كردن از دنياي كودكي به دنياي بزرگسالي نيازمند يك تعادل اصولي مي باشد كه در اين جا چند نكته براي كمك به دختران نوجوان در درك آن چه با آن ها رو به رو هستند آورده شده است،
مهم ترين چيزي كه دخترها بايد به آن توجه داشته باشند اين است كه تنها نيستند و آن ها از دوران نوجواني عبور مي كنند همانطور كه پدر و مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ شان از آن دور عبور كرده است.
روانشناسي نوجوانروانشناسي نوجوان | چرا مشاوره زندگي نوجوان را نجات مي دهد؟نشانه ها و علائم بلوغ براي دختر نوجوانبلوغ جسمييكي از تغييرات مهمي كه دختر نوجوان آن را تجربه مي كند تغييرات زياد جسماني مي باشد اين تغييرات از ۸ سالگي آغاز مي شود به طور معمول دختران نوجوان زودتر از پسران اين تغييرات را مشاهده مي كنند و هم چنين اين مهم به مواردي مانند نژاد، وراثت، آب و هوا، تغذيه، شرايط فرهنگي، روابط عاطفي و تغذيه اي بستگي دارد.
عمده تغييراتي كه در دختران به وجود مي آيد از رشد جوانه نوك سينه، افزايش وزن، قد و رشد موهاي ناحيه تناسلي و زير بغل شروع مي شود و با آغاز سيكل قاعدگي كامل مي شود. قاعدگي از سن ۹ تا ۱۶ يا ۱۷ سالگي اتفاق مي افتد،
براي شروع قاعدگي وزن دختران بايد حداقل به ۴۵ كيلو گرم برسد بر اساس تحقيقات ثابت شده است دختراني كه خيلي لاغر هستند ديرتر قاعده مي شوند، البته در كنار اين همه تغييرات بايد به مسئله رشد قدي هم توجه داشت.
دختراني كه والدين شان قد بلند هستند معمولا قد بلند تري خواهند داشت و آن هايي كه والدينشان كوتاه قد هستند تا حد معيني رشد قدي را تجربه خواهند كرد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-دختر نوجوان در حال تغيير


برچسب: دختر نوجوان,بلوغ روحي و عاطفي,بلوغ جسمي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۵:۵۷ توسط:دكتر جلالي موضوع:

روانشناسي تلفني و بهبود رابطه جنسي زوجين

بر اساس مطالعات روانشناسي تلفني آيا لازم است كه زن و مرد درباره ي نياز هاي جنسي خود با يكديگر صحبت كنند ؟
در فرهنگ ما زوجين توانايي اين كه در مورد نيازهاي جنسي شان با يكديگر حرف بزنند را ندارند و اين به اين دليل مي باشد كه زن و شوهر ياد نگرفته اند كه با يكديگر راحت باشند و در مورد مسائل عاطفي و نياز هايشان با يكديگر حرف بزنند.
به خصوص اگر آن ها در زمينه مسائل جنسي مشكلي داشته باشند اصلا نمي توانند با يكديگر حرف بزنند زيرا صحبت كردن در مورد مسائل جنسي را همراه با شرم و گناه مي دانند و راحت نيستند.
يكي از دلايل آن مي تواند والدين باشد چون والدين زن و شوهر در مورد مسائل جنسي با هم صحبت نمي كرده اند در نهايت زن و شوهر در مورد اين موضوع با يكديگر حرف نمي زنند.
بر اساس مطالعات روانشناسي تلفني آيا لازم است كه زن و مرد درباره ي نياز هاي جنسي خود با يكديگر صحبت كنند ؟ آيا صحبت كردن در مورد اين موضوع مهم مي باشد و بايد در مورد آن صحبت شود ؟
بر اساس نظر سكس تراپيست زن و شوهر بايد در مورد مسائل جنسي با يكديگر حرف بزنند و شرم و حيا نداشته باشند زيرا اگر با يكديگر راحت نباشند و حرف نزنند نخواهند توانست نياز ها و ترجيحاتشان را در روابط جنسي به يكديگر بگويند و خواسته هاي يكديگر را بشناسند.
زن و شوهر بايد در مورد نيازهاي جنسي با يكديگر صحبت كنند كه چه چيز هايي را مي خواهند و از چه چيز هايي لذت مي برند و چه چيز هايي آن ها را اذيت مي كند و لذت نمي برند و بايد بتوانند نياز هايشان را به طور واضح به يكديگر بگويند و حوزه مشتركي را پيدا كنند تا رابطه آن ها بهبود يابد و زندگي مشترك خوبي داشته باشند.
بر اساس گفته روانشناسان زن و شوهر بايد در مورد اين مسائل جنسي با يكديگر راحت باشند و حرف بزنند اگر آن ها صحبت نكنند ممكن است بسياري از نياز هاي آن ها ارضا نشده باقي بماند و احساس ناراحتي و نارضايتي در آن ها به وجود آيد.
در اين هنگام اگر فرد از رابطه جنسي ناراضي باشد ممكن است در معرض برقراري رابطه در خارج از خانواده باشد و نتواند نارضايتي خود را به طور مستقيم و واضح بيان كند و ممكن است در مورد مسائل ديگر حس نارضايتي خود را ابراز كند.
مثلا اگر در مورد مسائل جنسي مشكلاتي دارد و ناراضي مي باشد ممكن است در مورد مسائل ديگر بهانه بگيرد و نارضايتي اش را بروز دهد.
والدين بايد در زمينه مسائل جنسي با فرزندشان با توجه به سن كودك و موقعيت و فضاي مناسب و محيطي امني كه قرار دارد با او حرف بزنند و اطلاعات صحيحي را به او بدهند در اين صورت فرزند به خوبي و به طور درست با مسائل جنسي آشنا مي شود و قادر خواهند بود هنگامي كه بزرگ شود در مورد اين موضوع به راحتي با همسرش حرف بزند.
بر اساس مطالعات روانشناسي تلفني در حالت كلي زماني كه زوجين بتوانند در مورد مسائل جنسي با يكديگر حرف بزنند در اين صورت با نياز ها و خواسته هاي يكديگر به خوبي آشنا خواهند شد و خواهند توانست رابطه بهتري را با همسرشان تجربه كنند و زندگي مشترك خوبي خواهند داشت.
زوج درمانيزوج درماني و مشاوره زوجين | اهميت و تعريف انواع زوج درمانيرابطه جنسي غير عادي چگونه رابطه اي است ؟بر اساس مطالعات روانشناسي تلفني و نظر مشاوران رابطه جنسي عادي به رابطه اي گفته مي شود كه زن و شوهر هر دو از آن رابطه لذت ببرند و با شريك عاطفي رابطه خوبي را تشكيل دهد اگر زوجين از رابطه خود لذت نبرند اين رابطه طبيعي به نظر نمي رسد و ممكن است مشكلاتي را براي آن ها به وجود آورد.


ممكن است فرد در رابطه جنسي پرخاشگري كند و آسيب هايي را به شريك جنسي اش وارد كند در اين صورت اين رابطه غير طبيعي است و يا ممكن است براي اين كه به ارضا شود رابطه اي با كودكان انجام دهد كه اين روابط غير عادي و بيمار گونه مي باشد.
مورد ديگر كه در يك رابطه طبيعي بايد به آن توجه شود نوع تحريك كردن و انواع پوزيشن ها مي باشد در اين صورت زوجين بايد از روش هايي براي تحريك كردن استفاده كنند كه هر دو نفر آن ها به توافق برسند و اگر يكي از آن ها اين روش ها را نپسندد در اين صورت مناسب نمي باشد و اين رابطه غير طبيعي خواهد بود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-روانشناسي تلفني و بهبود رابطه جنسي زوجين


برچسب: رابطه جنسي,نيازهاي جنسي,مشاوران رابطه جنسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۴۰:۲۶ توسط:دكتر جلالي موضوع:

چگونه خروپف را متوقف كنيم

آيا احساس مي كنيد كه خروپف بر خواب و حتي رابطه شما تاثير گذاشته است؟ بسياري از افراد به دليل  عدم كنترل آن با نارضايتي همسر خود مواجه شده يا نمي توانند خواب راحتي را تجربه كنند. در ادامه مقاله راه هايي براي كنترل خروپف ذكر شده است كه مي تواند به شما يا عزيزتان كمك كند.
خروپف چيست؟  و چگونه خروپف را متوقف كنيمتقريباً تمام افراد گاهي خروپف مي كنند، در اين شرايط دليلي براي نگراني وجود ندارد. در حقيقت خروپف زماني اتفاق مي‌افتد كه در طول خواب نمي‌توانيد هوا را آزادانه از طريق بيني و گلو عبور دهيد. اين باعث مي‌شود بافت‌هاي اطراف ارتعاش پيدا كرده و صداي خروپف را توليد شود، البته موقعيت زبان شما نيز مي تواند مانع از تنفس صاف شود.
اما خروپف هر شب مي تواند كيفيت خواب شما را مختل كند و منجر به خستگي روز، تحريك پذيري و افزايش مشكلات سلامتي شود، علاوه بر اين اگر خروپف شريك زندگي شما را بيدار نگه مي دارد، مي تواند مشكلات بزرگ تري در رابطه ايجاد كند.
خوشبختانه، خوابيدن در اتاق خواب هاي جداگانه تنها راه حل براي خروپف نيست. راه حل هاي موثر زيادي وجود دارد كه مي تواند به شما و همسرتان كمك كند شب ها بهتر بخوابيد و بر مشكلات خود غلبه كنيد.
چه چيزي باعث خروپف مي شود؟از آنجايي كه افراد به دلايل مختلف خروپف مي كنند، مهم است كه دلايل خروپف شما را بدانيد. هنگامي كه متوجه شديد چرا خروپف مي كنيد، مي توانيد راه حل هاي مناسبي براي خوابي آرام تر و عميق تري براي مشك خود يا عزيزتان پيدا كنيد.
علل شايع خروپفسنبا رسيدن به ميانسالي گلوي شما باريك تر مي شود و توان عضلاني گلو كاهش مي يابد. شايد احساس كنيد كه نمي توانيد كاري براي افزايش سن انجام دهيد اما تغييرات سبك زندگي، روتين هاي جديد قبل از خواب و ورزش هاي گلو همگي مي توانند به جلوگيري از خروپف كمك كنند.
اضافه وزن يا نامناسب بودن وزنبافت چربي و ضعف عضلات به خروپف كمك مي كند. حتي اگر به طور كلي اضافه وزن نداريد، حمل وزن اضافي فقط در اطراف گردن يا گلو مي تواند باعث خروپف شود. ورزش كردن و كاهش وزن گاهي اوقات تنها چيزي است كه براي پايان دادن به خروپف شما لازم است.
ژنتيكيمردان مجراي هواي باريك تري نسبت به زنان دارند و بيشتر در معرض خروپف هستند. گلو باريك، شكاف كام، بزرگ شدن آدنوئيد و ساير ويژگي‌هاي فيزيكي كه منجر به خروپف مي شوند اغلب ارثي هستند. درست است كه كنترلي بر ژنتيك يا جنسيت خود نداريد اما مي توانيد خروپف خود را با تغييرات صحيح در سبك زندگي، برنامه هاي روتين قبل از خواب و ورزش هاي گلو كنترل كنيد.
مشكلات بيني و سينوسمسدود شدن راه هاي هوايي يا گرفتگي بيني تنفس را دشوار مي كند و خلاء در گلو ايجاد مي كند كه منجر به خروپف مي شود.


الكل، سيگار و داروهامصرف الكل، سيگار و برخي داروها، آرام بخش هايي مانند لورازپام (آتيوان) و ديازپام (واليوم)، مي تواند آرامش عضلاني را افزايش دهد و منجر به خروپف بيشتر شود.
وضعيت خوابخوابيدن صاف به پشت باعث شل شدن گوشت گلو و مسدود شدن راه هوايي مي شود. در اين شرايط تغيير وضعيت خواب مي تواند كمك كننده باشد.
علل جدي ترخروپف مي تواند نشان دهنده آپنه خواب باشد، آپنه خواب يك اختلال خواب جدي كه در آن تنفس شما هر شب چند بار براي مدت كوتاهي قطع مي شود. خروپف معمولي به اندازه آپنه خواب با كيفيت خواب شما تداخل ندارد، بنابراين خستگي و خواب آلودگي شديد در طول روز، مي تواند نشانه اي از آپنه خواب يا يكي ديگر از مشكلات تنفسي مرتبط با خواب باشد. اگر شما يا همسرتان متوجه علائم زير شده ايد، با پزشك خود تماس بگيريد:
با صداي بلند و شديد خروپف مي كنيد و در طول روز خسته هستيد.در طول خواب نفس نمي‌كشيد يا احساس خفگي پيدا مي كنيد.در زمان هاي نامناسب (حين گفتگو يا صرف غذا) به خواب مي رويد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-چگونه خروپف را متوقف كنيم


برچسب: خروپف,خواب,علل خروپف،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۳۷:۱۸ توسط:دكتر جلالي موضوع: