مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

خواص عرق كاسني از نظر روان شناسي و طب سنتي

گياه كاسني: خواص عرق كاسني از نظر روان شناسي و طب سنتي
بررسي خواص گياه كاسني و عوارض جانبي آنگياه كاسني نوعي گياه پر خاصيت است (cichorium intybus) كه از قسمت ريشه و ساير اعضاي خشك آن, جهت مصارف دارويي استفاده مي كنند. با گياه كاسني محصولات گياهي زيادي درست مي شود كه معروف ترين آن ها عرق كاسني مي باشد. در ادامه شما را با فوايد كاسني و روش هاي مصرف آن بيشتر آشنا مي كنيم.
ارزش غذايي گياه كاسنيكاسني حاوي مقادير زيادي آهن, منيزيم, روي, كلسيم, ويتامين هاي k ,E ,C ,B6, A پتاسيم و منگنز است. در هر نصف ليوان عصاره ي كاسني, به مقدار ۷/۰ گرم از فيبر, ۹/۷ گرم از كربوهيدرات و ۹/۳ گرم قند به دست مي آوريم.
فوايد كاسنيكاسني فوايد بسيار زيادي دارد كه به چند مورد از آن ها اشاره خواهيم كرد:
مفيد براي مشكلات گوارشيكاهش دهنده اشتهاملين وضع مزاجبهبود دهنده اختلالات كيسه صفرا و كبدبهبود دهنده تپش قلب و ضد سرطان.ادرار آورشستشو دهنده كليه هابسياري از پزشكان سنتي تهيه خميري از برگ كاسني براي التيام جاي سوختگي را توصيه مي كنند.كاسني به چه شكل هايي استفاده مي شود ؟از همه ي قسمت هاي گياه كاسني علل الخصوص برگ ها و ريشه ي آن براي مصارف مختلفي استفاده مي شود. در ادامه به تفصيل به اشكال مختلف استفاده آن خواهيم پرداخت.
۱) قسمت برگ و ريشه كاسني براي صفرا به منزله محرك عمل مي كند و موجب مي شود تا فرآيند هضم بهتر انجام بگيرد.
۲) براي بهبود تب هاي طولاني و ممتد, نوشيدن آب كاسني كاملا پخته شده به همراه سكنجبين توصيه مي شود.
۳) مصرف تخم كاسني به منظور بهبود تنگي نفس و سردرد بسيار مفيد است.
۴) نوشيدن جوشانده كاسني به همراه رازيانه جهت دفع سموم مضر بدن و همچنين افزايش يافتن اشتها بسيار مفيد مي باشد.
۵) مصرف عصاره ي برگ هاي كاسني جهت رفع التهاب و ورم در ناحيه چشم ها توصيه مي شود.
اطلاعات دارويي كامل كاسنيقسمت ريشه ي كاسني متشكل از ۶۸ درصد ماده اينولين است، اينولين نوعي از انواع فيبرهاست كه به اسم فروكتان شناخته شده است و به باكتري هاي مفيد ساكن روده شما غذا مي رساند.
مزاياي نوشيدن عرق كاسنيمفيد براي لاغريطبق تحقيقات انجام شده فيبري كه در قسمت ريشه كاسني موجود است اشتها را كنترل مي كند و منجر به كاهش وزن شما مي شود.
مفيد براي كبد چربعصاره برگ تازه چيده شده كاسني و يا عرق كاسني موجب مي شود كبد چرب شما بهبود يابد.
مفيد براي جوش هاي صورتعرق كاسني ماهيت سردي دارد و در نتيجه از جوش هايي كه به دليل گرمي روي صورت شما مي رويد پيشگيري مي كند.
درخشش پوستريشه كاسني حاوي مقادير زيادي بتاكاروتن است كه در نتيجه التهاب و ورم پوست شما را كاهش مي دهد. اين ماده همچنان موجب مي شود مقاديري كلاژن ترشح شود كه با ترشح آن جواني و طراوت به پوست بر مي گردد.
روش مصرف كاسني و مقدار آنمقدار مصرف كاسني ارتباط مستقيم به شرايط بدن شما سن شما و عوامل ديگري دارد. متاسفانه تصور غلطي كه در اين باره وجود دارد اين است كه عامه مردم فكر مي كنند چنين گياهاني چون شيميايي نيستند مي توانند مداوم و سرخود مصرف شوند، در صورتي كه مصرف خودسرانه آن ها ممكن است در شرايطي خطرناك نيز باشد.


بهتر است از يك متخصص روش مصرف و مقدار آن را متناسب با شرايط خود بپرسيد.
شرايط منع مصرف در عرق كاسني
 ۱ ) دوران بارداريعرق كاسني ممكن است عضلات دهانه رحم را تحريك كند و سلامت جنين و يا حتي مادر را به خطر بيندازد. به همين دليل مصرف خودسرانه آن توصيه نمي شود.
 ۲ ) بيماران كم بيناعرق كاسني در بلند مدت عروق ناحيه شبكيه را تحليل مي برد و بينايي را تحت الشعاع قرار مي دهد.
۳ ) بيماران گوارشيعرق كاسني ممكن است موجب ترش كردن معده شما و سو هاضمه بشود.
شرايط احتياط براي مصرف عرق كاسنياگر نسبت به كاسني حساسيت داريد سعي كنيد حتي به برگ آن نيز دست نزنيد. علاوه بر آن همان طور كه در سطرهاي قبلي گفتيم كاسني كيسه صفرا را تحريك مي كند بنابراين براي افرادي كه مبتلا به سنگ كيسه صفرا هستند مضر مي باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-خواص عرق كاسني از نظر روان شناسي و طب سنتي


برچسب: خواص عرق كاسني,عرق كاسني,طب سنتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۳:۴۳ توسط:دكتر جلالي موضوع:

مشاوره فردي خوب تهران

مشاوره فردي خوب در تهران به چه نحوي به افراد كمك مي كند؟ يك درمانگر آموزش ديده مي تواند به افراد كمك كند تا يك سري تغييراتي را در سبك زندگي شان ايجاد كنند.
همچنين آنها مي توانند در شناسايي علل مربوط به اختلالات كمك كنند و يك سري استراتژي هايي را براي تغيير تفكرات و رفتارهاي ناخواسته پيشنهاد بدهند.
درمان مي تواند افراد را به مهارت هاي مناسبي تجهيز كند تا آنها علائم موجود را مديريت كنند، استرسشان را كاهش دهند و كيفيت زندگي خودشان را بهبود دهند.
مشاوره فردي خوب در تهرانمشاوره گروهي زماني صورت مي گيرد كه يك گروه از افراد داراي مشكلات متقابل، با هم در يك اتاق بنشينند و در مورد مشكلات متقابل موجود مشورت دريافت كنند.
در اين روش درماني يك ساختار حمايتي وجود دارد و اين افراد در اغلب زمان ها مي توانند در حين ملاقات با افراد داراي شرايط بد، از اين روش درمان استفاده كنند. مشاوره فردي يك مورد كاملا بديهي مي باشد.
اهداف مشاوره فردي چيست؟با اين وجود، اهداف مربوط به مشاوره شامل پنج هدف عمده مي باشند:
تسهيل تغيير رفتاريتقويت توانايي فرد براي ايجاد و نگه داشتن روابطافزايش كارايي درمانجو و توانايي وي براي مقابلهافزايش كارايي و توانايي درمانجو براي مقابله با شرايط موجودتقويت فرآيند تصميم گيري و افزايش توانايي درمانجورشد.مزاياي مربوط به مشاوره فردي چه مواردي مي باشند؟مشاوره فردي به دلايل مختلفي مفيد مي باشد، همانند:
افزايش خود آگاهي فردي،تشويق به خود اكتشافي،شناسايي محدوديت ها،افزايش مهارت هاي ارتباطياستفاده از مهارت هاي ارتباطي سالم.آيا مشاوره فردي رايگان مي تواند مفيد باشد؟اين مشاوره مي تواند به شما كمك كند تا با احساسات و موقعيت ها مقابله كنيد. اين روش مي تواند براي احساسات مربوط به خشمگيني، ترس، اضطراب، خجالت و وحشت زدگي مفيد باشد.


همچنين اين روش يك ابزاري در اختيار شما قرار مي دهد كه براي مقابله با عزت نفس پايين و افسردگي مفيد مي باشد. درمان مي تواند يك سري از مشكلات را درمان كند.
اين مشاوره به صورت چت است و قطعا از مشاوره تلفني و يا حضوري تاثير كمتري دارد.
آيا مشاوره موثر مي باشد؟تحقيقات صورت گرفته نشان داده اند كه مشاوره در درمان اضطراب و افسردگي، بسيار موثرتر از قرص و يا دارو درماني است. البته روش نوروفيدبك هم مي تواند مفيد باشد.
همچنين اين مشاوره تاثيري برابر با درمان از طريق داروها دارد – و حتي در برخي مواقع تاثير بهتري دارد و بيشتر طول مي كشد. … در مورد برخي از افراد كه “درمان” يك كلمه ترسناكي مي باشد.
مي توانيد از سايت مشاورانه به صورت رايگان مشاوره فردي آنلاين دريافت كنيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-مشاوره فردي خوب تهران


برچسب: مشاوره فردي خوب تهران,مشاوره,مشاوره فردي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۰:۲۳ توسط:دكتر جلالي موضوع:

تفاوت استرس و اضطراب چيست؟

تفاوت استرس و اضطراب. فرق اضطراب و استرس و افسردگي. درمان استرس و اضطراب. استرس و اضطراب دو فرآيند فيزيولوژيكي هستند كه در همه افراد اتفاق مي افتد. با اين حال، در حالي كه هر دو در سال‌هاي اخير افزايش يافته‌اند ، بسياري از افراد در تمايز بين اين دو وضعيت رواني مشكل دارند. 
در اين مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌هاي بين استرس و اضطراب مي پردازيم و به اين موضوع مي‌پردازيم كه چگونه، در صورت عدم درمان يا در موارد شديدتر، اين شرايط مي‌توانند به اختلال تبديل شوند. ما همچنين نگاهي به چند مكانيسم مقابله اي مي اندازيم كه براي درمان آن ها موثر مي باشد. 
استرس و اضطراب چقدر شبيه هم هستند؟هر دو پاسخ‌ با مجموعه‌اي از علائم تقريباً يكسان همراه هستند. به عبارت ديگر، هنگامي كه فرد اضطراب يا استرس را تجربه مي كند، ممكن است علائم زير را تجربه كند:
بي خوابي (مشكل خواب)مشكلات تمركزخستگيتنش عضلانيتحريك پذيري
تفاوت بين استرس و اضطراب چيست؟باوجود اينكه استرس و اضطراب مي تواند علائم مشتركي را ايجاد كند، خصوصيات كلي هر بيماري متفاوت است. به عنوان مثال وقتي استرس بيش از حد شود، افراد ممكن است علائم ديگري مانند مشكلات گوارشي يا عصبانيت را تجربه كنند. با اين حال، هنگامي كه افراد احساس اضطراب مي كنند، نگراني هاي آن ها بيش از حد مي شود و ادامه مي يابد. 
 استرس پاسخي به فشارهاي روزانه يا يك موقعيت تهديد كننده است، در حالي كه اضطراب واكنشي به استرس است. اضطراب، كه دليل مشخصي ندارد، بيشتر طول مي كشد و درمان آن دشوارتر است.
تفاوت اصلي بين استرس و اضطراب در دوره زماني است كه علائم در آن احساس مي شود. استرس يك پاسخ داخلي طبيعي به يك تهديد است كه به عنوان «پاسخ جنگ يا گريز» نيز شناخته مي‌شود و بدون آن، نژاد ما زنده نمي‌ماند. 
با اين حال، براي برخي، استرس در تعيين ضرب الاجل يا پاسخگويي به خواسته ها مفيد نيست، بلكه باعث آسيب فيزيكي و پريشاني عاطفي مي شود. اگرچه استرس ممكن است باعث ايجاد احساس اضطراب شود، اما اين با يك اختلال اضطراب تشخيص داده شده متفاوت است.
اختلال اضطرابي زماني تعريف مي‌شود كه اضطراب پايدار، نامتناسب با واقعيت باشد و به طور قابل توجهي در زندگي روزمره فرد اختلال ايجاد كند. 


5 تفاوت استرس و اضطرابوقتي تهديد از بين رفت، استرس مي تواند از بين برود، اما پس از ناپديد شدن تهديد، اضطراب همچنان باقي مي ماند.اضطراب مي تواند ناشي از عوامل داخلي بيشتري باشد، در حالي كه عوامل استرس زا عمدتاً عوامل بيروني هستند.حتي زماني كه ما تهديد يا علتي را نيز تشخيص نمي دهيم، اضطراب مي تواند ايجاد شود.استرس مي تواند بر نواحي بيشتري از بدن ما تأثير بگذارد و علائم بيشتري نسبت به اضطراب ايجاد كنداسترس گاهي اوقات مي تواند تأثيرات مثبتي داشته باشد، اما اضطراب فقط تاثير منفي به همراه دارد.علائم استرساسترس بر بسياري از افراد تأثير مي گذارد و مي تواند بر سلامت شما تأثير بگذارد. علائم استرس عبارتند از:
سردردفشار خون بالادرد قفسه سينهتپش قلببثورات پوستياز دست دادن خواباسترس معمولا زماني از بين مي رود كه عوامل استرس زا ناپديد شوند. با اين حال، استرس مزمن مي تواند به اضطراب يا افسردگي تبديل شود، بنابراين مهم است كه در صورت امكان اقداماتي را براي كاهش يا حذف استرس انجام دهيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-تفاوت استرس و اضطراب چيست؟


برچسب: اضطراب,درمان استرس و اضطراب,استرس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۵:۱۳ توسط:دكتر جلالي موضوع:

درمان ترس از مرگ| سايه سياه مرگ را از زندگيت دور كن

ترس از مرگ (Thanatophobia ) به طور ذاتي در تمام انسان ها ديده مي شود. انسان از بدو زندگي به دنبال اميد، آرزو و اهداف خود مي رود و مرگ دقيقا برعكس تمام اين چيزها مي باشد بنابراين طبيعي است كه انسان از مرگ بترسد. 
اما زماني اين ترس تبديل به فوبيا مي شود كه زندگي روزانه فرد را مختل كرده و اجازه داشتن يك زندگي عادي و شاد را از فرد بگيرد. شايد اساسي ترين دليل ترس از مرگ اين باشد كه تصور مشخصي از مرگ نداريم و اين امر مي تواند ترسناك و دلهره آور باشد. 
ترس از مرگ در روانشناسي پديده پيچيده اي مي باشد كه به علائم و نكات زيادي بستگي دارد در ادامه توضيحات كاملي در اين مورد فراهم شده است:
مفهوم ترس از مرگبسياري از افراد تصور مي كنند كه ترس از مرگ تنها مربوط به اتفاقات پس از مرگ مي باشد، اما ترس از مرگ مي تواند شامل نحوه يا پروسه مرگ باشد.
بسياري از افراد با بالا رفتن سن و بيماري دچار اين ترس و وحشت مي شوند، معمولا افراد پس از مرگ دوستان و اطرافيانشان نيز درگير اين ترس مي شوند. 


ترس از مرگ در كودكانبسيار ديده مي شود كه كودكان ترس از مرگ والدينشان را دارند كه مي تواند باعث اضطراب و استرس آن ها شود. كودكان نمي توانند مانند بزرگسالان فكر كنند و موضوع مرگ مي تواند براي آن ها بسيار ترسناك باشد نبايد اين موارد به عنوان اختلالات رواني در نظر گرفته شود اما بهتراست كه با روانشناس يا روانپزشك در ميان گذاشته شود.
كودك شما ممكن است از خواب بيدار شود و تنفس شما را در خواب چك كرده يا حتي شما را بيدار كند، نبايد ناراحت يا عصبي شويد و بهتر است اين اضطراب كودك خود را درك كنيد.

درمان ترس از مرگعلائم ترس از مرگعلائم اين فوبيا هميشگي نيست و شما ممكن است علائم ذيل را فقط هنگام فكر به مرگ عزيزان خود تجربه كنيد. علائم فوبيا مرگ شامل موارد زير مي باشد:
حملات پانيكاضطراب بالاسرگيجهسردردتعريقافزايش ضربان قلبدل دردحالت تهوعفوبيا مرگ مي تواند تاثيرات رواني زير را نيز به دنبال داشته باشد:
دوري از خانواده و عزيزانخشم و عصبانيتناراحتي و افسردگياحساس گناهنگراني بيش از اندازهترس از پيري و مرگ

منبع:كانون مشاوران ايران-درمان ترس از مرگ| سايه سياه مرگ را از زندگيت دور كن


برچسب: ترس از مرگ,درمان ترس از مرگ,ترس از مرگ والدين،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۰:۲۶ توسط:دكتر جلالي موضوع:

مهارت هاي زندگي مشترك

مهارت هاي زندگي مشترك
۱۰ مورد از مهارت هايي كه هر زن و شوهري لازم است بدانند.همه ي زوج هايي كه زندگي مشترك خود را شروع مي كنند قصد دارند تا ابد با همسر خود زندگي كنند و حتي فكر طلاق هم به ذهنشان خطور نمي كند. در صورتي كه هميشه امور بر اساس برنامه پيش نمي رود و ممكن است اتفاقات ناخوشايندي بين شما رخ بدهد و به طلاق بيانجامد.
زوجيني كه تصميم به طلاق مي گيرند در واقع نمي توانند ارتباط درستي با يكديگر برقرار كنند پس بنابراين به زندگي مشترك خود خاتمه مي دهند.
زندگي مشترك اصلا قابل پيش بيني نيست. در دوران نامزدي شما فرصت پيدا مي كنيد تا با همسر خود رفت و آمد كنيد و نسبت به شخصيت او شناخت پيدا كنيد اما تا زير يك سقف زندگي مشترك خود را آغاز نكنيد او را كاملا نخواهيد شناخت.
انواع مهارت هاي زندگي مشتركدر ادامه مهارت هايي را به شما معرفي خواهيم كرد تا در زندگي مشترك خود به گار گيريد و به شادكامي برسيد.
اولين مهارت : حل كردن مشكلاتاين مهارت كه اولين مهارت نيز عنوان شده است از مهم ترين مواردي است به آن خواهيم پرداخت. اگر شما نتوانيد مشكلات را به راحتي حل كنيد، مهارت هاي ديگر نيز اهميت خود را از دست مي دهند. اما مهارت حل مشكلات به چه معناست؟
مهارت حل كردن مشكلات به اين معني است كه اگر با همسرتان در موردي به اختلاف نظر رسيديد بتوانيد با صحبت كردن و مذاكره آن را حل و فصل كنيد و به خواسته ها و نظرات ديگري احترام بگذاريد.
به عبارت ديگر بايد بدانيد چه چيزي ارزش پافشاري كردن را دارد و در چه مواقعي لازم است تا كوتاه بياييد.
به طور معمول زوجين در دو سال اول زندگي مشترك خود اين مهارت را ندارند و نسبت به آن تسلط كافي ندارند زيرا هر دو طرف سعي دارند تا حرف خودشان را به كرسي بنشانند، در صورتي كه بعدها متوجه خواهيد شد هميشه حرف حرف خودتان نيست.
دومين مهارت : مقدم داشتن همسر در هر مورديديكسون اعتقاد داشت اول خداوند سپس همسر. او همسر را حتي بر فرزند نيز مقدم مي دانست. ديكسون در رابطه با زندگي خود نيز معتقد بود كه همسرش همه كس اوست و تحت هيچ شرايطي جايگاه او را تنزل نمي دهد.
سومين مهارت : توسعه و رشد فرديهمواره بايد به اين فكر كنيد كه رابطه خود را دوام ببخشيد. مثلا مي توانيد در اين باره از خودتان بپرسيد :
 ۱ ) چه كاري از دستم بر مي آيد كه همسر ايده آلي باشم؟
۲ ) چه كاري بايد بكنم كه چندين سال ديگر هم در چشم همسرم جذاب باشم؟
۳ ) آيا بهتر نيست كه تحصيلات خود را ادامه بدهم؟
۴ ) آيا بهتر نيست كه كسب و كار خود را راه اندازي كنم؟
۵ ) چطور مي توانم به همسر خود نشان دهم كه او را از هر نظر پشتيباني مي كنم؟
ديكسون همچنين پيشنهاد مي كند در زندگي خود تغذيه سالمي داشته باشيد، پس انداز كنيد و آينده نگري اقتصادي داشته باشيد تا آينده ي خوب خود و همسرتان را تضمين كنيد. خلاصه اين مورد اين است كه بكوشيد تا بهترين زندگي را براي خود و همسرتان رقم بزنيد.
چهارمين مهارت : بخششوقتي رابطه تان را هنوز رسمي نكرده ايد و نامزد هستيد ممكن است نسبت به كوچك ترين خطاي همسر خود بخشش نداشته باشيد و تصميم بگيريد رابطه عاطفي تان را با نامزدتان قطع كنيد. هنگامي كه ازدواج مي كنيد و با همسر خود پيمان مي بنديد بايد بخشش خود را ارتقا دهيد و تقويت كنيد.
اگر خطايي از همسر خود ديديد به خود نهيب بزنيد كه هيچ كسي از هر نظر كامل نيست و خودتان هم نقص هايي در وجود خود داريد كه نمي توانيد آن ها را ببينيد.
اگر در اين مهارت ضعيف هستيد لازم است تا از يك فرد متخصص مشورت بگيريد.
وقتي بخشش در زندگي شما جايي ندارد بايد اين را بپذيريد كه رابطه ي شما به بن بست مي رسد. به ياد داشته باشيد كه هيچ رابطه اي بدون بخشش دوام نخواهد داشت و هر چقدر كه عشق بين شما حكم فرما باشد اما تا بخششي در كار نباشد هيچ اتفاق مثبتي در زندگي شما نخواهد افتاد.
ديكسون از هر نظر تاكيد مي كند كه اگر در هيچ موردي بخشش نداريد بهتر است مجرد باشيد و زندگي متاهلي را آغاز نكنيد.
پنجمين مهارت : خلاقيتشايد مدتي پس از ازدواج احساس كنيد كه زندگي تان كاملا يكنواخت شده و لازم است تفريحي براي زندگي خود در نظر بگيريد.
اين تفريح مي تواند از يك پياده روي ساده گرفته تا يك پيك نيك و يا حتي بازي منچ باشد. بايد از هر موقعيتي استفاده كنيد تا براي خود و همسرتان تفريح ايجاد كنيد.
ششمين مهارت : تمركز كردن بر روي ويژگي هاي مثبتگاهي اوقات لازم است تا خصوصيات اذيت كننده همسرتان را ناديده بگيريد و تمركزتان را روي ويژگي هاي خوشايند همسرتان بگذاريد.
ديكسون در اين باره نيز اعتقاد دارد قطعا كفه ترازوي ويژگي هاي خوب شخصيت همسر شما نسبت به كفي منفي سنگين تر بوده است كه شما عاشق او شديد و با او ازدواج كرده ايد. پس از اين به بعد نيز سعي كنيد توجه خود را به روي خصوصيات مثبت او بگذاريد.


هفتمين مهارت : ايمان قلبي نسبت به خوشبختيبايد از اعماق قلب خود ايمان داشته باشيد كه همسرتان عاشق شماست. ديكسون به اين موضوع اشاره مي كند كه شايد همسر شما هر روز با زبان به شما يادآوري نكند كه عاشق شماست و چه اندازه برايش مهم هستيد اما بايد از رفتارهاي او متوجه شويد چقدر برايش با ارزش هستيد.
وقتي شما اين طرز فكر را نسبت به همسرتان داشته باشيد، او نيز همين رويه را در پيش مي گيرد و متوجه مي شود شما تا چه اندازه به او اهميت مي دهيد.
هشتمين مهارت : پذيرش شناخت مجددممكن است پس از مدت كوتاهي زندگي مشترك تصور كنيد كه همسر خود را خيلي خوب و بهتر از هر كسي مي شناسيد اما خبر بد اين است كه انسان ها در طول زندگي خود بارها عقايد و رفتار خود را تغيير مي دهند تا به كمال برسند.

منبع:كانون مشاوران ايران-مهارت هاي زندگي مشترك


برچسب: مهارت هاي زندگي مشترك,مهارت هاي ازدواج,زندگي مشترك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۲۵:۵۷ توسط:دكتر جلالي موضوع:

۱۵ مهارت ارتباطي كه براي يك زندگي شاد لازم داريد

۱۵ مهارت ارتباطي كه براي يك زندگي شاد لازم داريد
هر زوجي در زندگي مشترك خود به دنبال عشق و آرامش مي گردد و هيچ كس قلبا نمي خواهد كه دائما در مشاجره و كشمكش باشد. اما سوالي كه در اين بين پيش مي آيد اين است كه چگونه بايد اين آرامش را در زندگي مشترك به وجود بياورم؟
قبل از اين كه شما زندگي مشترك خود را آغاز كنيد بايد مهارت هاي همدلي و صبر و در كل مهارت هاي يك زندگي مشترك را بياموزيد.
مهارت هاي زندگي زوجين چيست؟نحوه ي قدرداني كردن از زحمات همسر، كنترل كردن ناراحتي، از خود گذشتگي و غيره چند مورد از مهارت هاي لازم براي يك زندگي مشترك سالم و شاد مي باشد.
چندين مورد از اين مهارت را با هم مرور خواهيم كرد :
۱) ارتباط برقرار كردن :زوجين لازم است با يكديگر ارتباط درستي برقرار كنند. كساني كه با كوچك ترين اختلاف نظر شروع به دعوا و مشاجره مي كنند در واقع نمي توانند ارتباط صحيحي با همسر خود برقرار كنند. پيش از اين كه زندگي مشترك را شروع كنيد لازم است كه اين مهارت ها را فرا بگيريد.
اگر اين مهارت ها را به خوبي ياد بگيريد هنگام شروع يك اختلاف و مشاجره مشكلات را به راحتي حل خواهيد كرد. زبان بدن صحيح كنترل كردن لحن و جلوگيري از فحاشي و بي حرمتي چند مورد از مهارت هاي صحيح برقراري ارتباط مي باشد.
۲) پيروي از يك سبك زندگي سالميك زندگي سالم بايد از دو بعد بررسي شود: جسم سالم و روح سالم
قبل از ازدواج لازم است تا روح خود را آماده ي پذيرش ازدواج كرده باشيد. ذهن انسان نيز زير مجموعه ي روح او قرار مي گيرد چرا كه به وسيله ي ذهن است كه انسان فكر مي كند مضطرب مي شود و يا به آرامش مي رسد. در يك زندگي سالم شما به راحتي مي توانيد با ذهن خود امور  را مديريت كنيد و به يك آرامش نسبي برسيد.
از نظر بعد جسماني نيز شما مي توانيد با پيروي از يك رژيم غذايي سالم ورزش و بهداشت جسماني نسبت به سلامت جسم خود مطمئن شويد.
نكته حائز اهميت ديگر اين است كه سلامت هر دوي ابعاد بدن در گرو يكديگر مي باشد. يعني سلامت جسم شما زماني محقق مي شود كه از نظر روحي نيز سلامت داشته باشيد و بالعكس.
۳)توانايي مديريت ماليمتاسفانه هميشه مسائل مالي سهم بزرگي در طلاق زوجين به ويژه زوجين جوان دارد. اگر بتوانيد مسائل مالي را به خوبي مديريت كنيد آرامش زندگي خود را تا حدودي تضمين خواهيد كرد.
وقتي دختر و پسر از نظر پس انداز كردن يا خرج كردن شبيه به يكديگر نباشند به شدت به مشكل خواهند خورد و مشاجرات آنان ادامه دار مي شود. در يك زندگي مشترك زن و شوهر بايد از درآمد يكديگر بدهي هايي كه دارند و مبلغ پس اندازي كه دارند كاملا اطلاع داشته باشند و چيزي را از يكديگر پنهان نكنند.
۴) اهداف شخصيهر انسان موفقي بايد با خود به اين نتيجه رسيده باشد كه چه هدفي در زندگي دارد. اگر شما با خودتان و اهدافتان كنار نيامده باشيد چطور مي توانيد با شريك عاطفيتان و اهدافش سازگاري داشته باشيد. هر جاي زندگي كه باشيد مهم نيست زماني را براي خود اختصاص دهيد و به اين فكر كنيد كه چه هدفي داريد.


 ۵ ) گوش دادن صحيحمهارت هاي شنيداري در زندگي مشترك اهميت بسيار زيادي دارد. شما با رعايت چند مورد ساده مي توانيد اين مهارت را در خود پرورش دهيد.
 ۱ ) موقع حرف زدن و گوش دادن به صحبت هاي فرد مقابل حالت تدافعي نداشته باشيد.
۲ ) سعي كنيد ناراحتي و عصبانيت خود را كنترل كنيد و چند ثانيه قبل از صحبت كردن مكث كنيد و به عواقب آن كمي فكر كنيد.
   ۳ ) براي صحبت كردن فقط به دنبال كلمات نباشيد و با آن ها بازي نكنيد سعي كنيد تا منظور خود را به راحت ترين شكل خود به همسرتان برسانيد.
 ۴ ) گاهي اوقات لازم است فقط گوش بدهيد نه اين كه مثل طوطي راه حل ارائه بدهيد. گوش دادن به تنهايي هم مي تواند مشكلات را حل كند.
۵ ) همسر خود را بابت قصوري كه اتفاق افتاده قضاوت نكنيد يا به هيچ عنوان سرزنش نكنيد.
وقتي كسي در نزد شما ابراز پشيماني مي كند نبايد شروع به سرزنش كردن او كنيد. با او همراهي كنيد و او را مطمئن كنيد كه هر اتفاقي پيش بيايد شما او را حمايت خواهيد كرد

منبع:كانون مشاوران ايران-۱۵ مهارت ارتباطي كه براي يك زندگي شاد لازم داريد


برچسب: مهارت زندگي,مهارت ارتباطي,زندگي شاد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۲۸:۰۳ توسط:دكتر جلالي موضوع:

صحبت هاي تلفني دوران نامزدي| آموزش هاي دوران نامزدي

در دوران نامزدي چه حرفهايي بزنيم. درمان كم حرفي در دوران نامزدي. در اين مقاله چندين راه براي صحبت هاي تلفني دوران نامزدي آورده شده است كه به درد شما مي خورد:
مراقب لحن خود باشيد، نحوه صداي شما بسيار بيشتر از آنچه مي گوييد اهميت دارد. لحن قوي (نه بلند) با اعتماد به نفس باعث ايجاد اعتماد و علاقه مي شود. صداي نامطمئن و مردد اينطور نيست با صداي خود باعث شويد كه همسر آينده تان به شما اعتماد بيش تري پيدا كند.عجله نكن. صحبت سريع مي تواند غير صادقانه به نظر برسد. تند صحبت كردن همچنين نشان دهنده اضطراب و ناراحتي است. بدتر از آن، وقتي خيلي سريع صحبت مي كنيد، همسرتان متوجه حرف هاي شما نمي شود و ممكن است باعث سوء تفاهم شود.اصيل باشيد. اگر كلمات، لحن، سرعت و نگرش شما با هم هماهنگ نباشند، اعتبار خود را از دست مي دهيد. هر فكري را كه مستقيماً با آنچه مي گوييد مرتبط نيست كنار بگذاريد و از گفتن احساسات واقعي خود به نامزد خود نترسيد.كنجكاو باشيد. اجازه دهيد كنجكاوي واقعي شما در مورد نيازها، چالش ها و نگرش هاي نامزدتان مكالمه را پيش ببرد. به سوال پرسيدن ادامه دهيد تا نامزدتان احساس كند كه به زندگي و علايق او نيز اهميت مي دهيد.در دوران نامزدي، زن و مرد ازدواج نكرده اند، بنابراين محدوديت هاي خاصي در سطح تعامل بين آن ها وجود دارد تا از هرگونه نقض آموزه ها و مباني شرعي جلوگيري شود.در دوران نامزدي چه حرفهايي بزنيم ني ني سايتاگر تصميم گرفتيد كه آماده بحث ازدواج با شريك زندگي خود هستيد، اين ده نكته را در مورد زمان و نحوه نزديك شدن به گفتگو در نظر بگيريد: 
در مورد ارزش ها صحبت كنيدهمانطور كه قبلاً اشاره كرديم، بسيار مهم است كه در نظر بگيريد كه چگونه ارزش هاي شخصي شما در بلندمدت همسو مي شوند. 
آيا شما و شريك زندگي تان در مورد دين همسو هستيد؟ اگر نيستيد، آيا حاضريد نظر آن ها را بپذيريد؟ آيا خانواده هاي شما نيز تمايل دارند همسر شما را درك كنند؟ مهم نيست كه چقدر شريك زندگي خود را مي شناسيد، درك اينكه آيا هر دوي شما باور مشتركي داريد مي تواند به شما كمك كند تا بفهميد آيا براي ازدواج آماده هستيد يا خير.

صحبت هاي تلفني دوران نامزديدر مورد انتظارات صادق باشيداگر تصميم بگيريد تا آخر عمر به يكديگر متعهد شويد، ممكن است رابطه شما جدي تر به نظر برسد. در اولين مكالمه خود در مورد ازدواج، مهم است كه در مورد انتظارات خود از ازدواج و پيشرفت رابطه خود صحبت كنيد. بحث‌هاي ازدواج اغلب افراد را بر آن مي‌دارد تا در يك چارچوب زماني طولاني‌مدت نسبت به انتظارات يكديگر در آينده صادق باشند.
در مورد اهداف شخصي صحبت كنيدهنگام صحبت هاي تلفني دوران نامزدي، مهم است كه در نظر داشته باشيد كه آيا اهداف شخصي شما با يكديگر سازگار است يا خير. ممكن است رابطه شما در حال حاضر عالي باشد، اما آيا پنج سال ديگر عالي خواهد شد؟ آيا برنامه اي براي نقل مكان داريد؟ شروع يك حرفه جديد؟ آيا شريك زندگي شما برنامه هاي بزرگي دارد؟ درك اهداف شخصي شما و همسرتان به شما كمك مي كند تا بفهميد كه آيا شما و شريك زندگي تان به درد يكديگر مي خوريد يا نه.


اهميت امور ماليهر چقدر هم كه غيرعاشقانه به نظر برسد، مهم است كه با شريك زندگي خود در مورد بدهي ها و الگوهاي هزينه صحبت كنيد. وقتي با كسي قرار مي گذاريد، ممكن است از مسائل مالي او ندانيد. اما اگر متاهل هستيد، امور مالي آن‌ها به امور مالي شما تبديل مي‌شود، بنابراين بسيار مهم است كه بدانيد آيا آن ها بدهي دارند يا خير.
استرس مالي يكي از مهمترين مواردي است كه باعث ايجاد مشكلات در روابط مي شود. اگر شما و همسرتان درك يكساني از امور مالي نداشته باشيد با يكديگر به مشكل برخورد مي كنيد.
صحبت هاي تلفني دوران نامزدي ني ني سايتدر طول مرحله عاشقانه، مهم است كه در مورد ديدگاه هاي مربوط به روابط به طور كلي سؤالاتي بپرسيد تا مطمئن شويد كه شما و شريك زندگيتان در مورد آينده و اينكه چگونه رابطه شما مي تواند پيشرفت كند در يك جهت قرار داريد.

منبع:كانون مشاوران ايران-صحبت هاي تلفني دوران نامزدي| آموزش هاي دوران نامزدي


برچسب: صحبت هاي تلفني,آموزش هاي دوران نامزدي,دوران نامزدي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۲۴:۲۶ توسط:دكتر جلالي موضوع:

۱۵ نكته براي مقابله با قلدري

۱۵ نكته براي مقابله با قلدري
مهم ترين نكته اي كه وجود دارد اين است كه به كودك خود اعتماد به نفس دهيد. فرزندتان بايد اطمينان حاصل كند كه توانايي مقابله با قلدري و عواقب آن را دارد.
بنابراين، به جاي اينكه به او بگوييد چه كاري بايد انجام دهد، مي توانيد از او بپرسيد كه “چگونه مي خواهد ما با اين موضوع كنار بياييد؟” مهم است كه در تصميم گيري ها از او نظر بخواهيد و به او اعتماد به نفس كافي را بدهيد.
قلدريدومين نكته مهم اين است كه قلدري ديگران به اين معني نيست كه ضعيف است. البته توصيه نمي شود كه والدين كودك را به تقابل جسماني وادار كنند.
۱ – مكالمه را شروع كنيدمهم است كه از او سوال بپرسيد، اما در عين حال به او فشار وارد نكنيد و اجازه دهيد كه پاسخ ندهد و هنوز براي صحبت كردن احساس اعتماد به نفس نداشته باشد، بنابراين اجازه دهيد فرزندتان بدون وقفه احساسات خود را بيان كند.
۲ – آرامش خود را حفظ كنيدبراي اينكه امنيت را به فرزندتان منتقل كنيد، او را به خاطر اتفاقي كه مي افتد سرزنش نكنيد و در حالتي آرامش خود را حفظ كنيد.
۳- به او بفهمانيد كه ضعيف نيستهمان طور كه قلدر قوي نيست، كودك شما نيز ضعيف نيست. يعني هيچ كدام برنده چيزي نمي شوند. به او اطمينان دهيد كه ضعيف نيست و اعتماد به نفس او را تشويق كنيد.
۴- فرزندتان را تشويق كنيد كه از خودش مطمئن شود.اطمينان كافي را به فرزند خود دهيد كه مشكلي ندارد و نيازي نيست خود را مقصر بداند.
۵- اجازه ندهيد موضوع قلدري بر زندگي فرزندتان مسلط شودمهم است كه شما از آنچه اتفاق مي افتد آگاه باشيد. مي توانيد او را تشويق كنيد كه به گروه ها يا فعاليت هايي مانند بازيگري يا دفاع شخصي بپيوندد. اين به ايجاد اعتماد و پيدا كردن دوستان جديد كمك مي كند.
۶ – كمي سختگيري كنيديك توصيه در اين زمينه اين است كه در مورد مسائل كمتر مهم زندگي مانند مرتب نگه داشتن اتاق، كمي سخت گيري كمتري داشته باشيد. نگرش بسيار شديد يا سختگيرانه والدين به طور كلي به كودك اين پيام را مي دهد كه آنها كارها را درست انجام نمي دهند و اين كار را دشوار مي كند. مهم است كه در مهم ترين مسائل محكم بمانيد.


۷ – اگر فرزند شما هنوز نمي خواهد صحبت كند، به دنبال صحبت با دوستان يا همسالانش باشيد.براي گرفتن بهترين تصميم و كمك به فرزندتان مهم است كه در مورد آنچه اتفاق مي افتد روشن باشيد و تمام جزئيات را بدانيد. به طور منظم در مورد مدرسه، دوستي هاي آن ها و هر چيزي كه ممكن است آن ها را ناراحت كند صحبت كنيد.
۸- به كودك خود توصيه نكنيد كه او را بزند يا توهين كند.اين كار فقط باعث افزايش استرس و اضطراب در كودك شما مي شود به هيچ عنون كودك خود را تشويق نكنيد كه به ديگران آسيب وارد كند حتي اگر براي دفاع از خود باشد.
۹ – درگير كردن مدرسه مهم استمعلمان و حتي همسالان فرزند مي توانند به شما كمك كنند تا به مشكلات كودك خود خاتمه دهيد، شايد لازم باشد كه به والدين كودكان ديگر نيز حرف بزنيد.
۱۰ – به فرزند خود توصيه كنيد كه با دوستان مورد اعتماد خود بماندو از مكان هاي مساعد براي قلدري اجتناب كنيد. مهم است كه روشي موثر براي مقابله با حملات را به او آموزش دهيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-۱۵ نكته براي مقابله با قلدري


برچسب: قلدري كودكان,مقابله با قلدري,قلدري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۲:۴۵ توسط:دكتر جلالي موضوع:

پوشش همسر| حل اختلاف نظر در مورد حجاب

پوشش همسر| حل اختلاف نظر در مورد حجاب
اختلاف بر سر پوشش همسر همواره يكي از مشكلات زوجين به خصوص زوجين جوان بوده است و عدم تفاهم در آن موجب بروز مشكلات بعدي مي شود.
اختلاف نظر درباره پوشش يكديگر به اين دليل است كه اعتقادات در هر خانواده اي بنا بر نوع شخصيت آن ها متفاوت است. در بعضي خانواده ها حجاب بانوان كمي آزادتر از خانواده هاي ديگر است و در بعضي ديگر پوشش مذهبي تري دارند. بعضي نيز نسبت به رعايت كردن حجاب يا رعايت نكردن آن بي اهميت هستند.
دستورالعمل توافق كردن با موضوعيت پوشش همسر وحجاب۱) توافق كردن در مرحله پيش از ازدواجتوصيه ي اكثر مشاوران اين است كه قبل از اين كه به صورت رسمي ازدواج كنيد درباره نحوه حجاب خود توافق كنيد. اگر هر دوي شما نسبت به پوشش يكديگر انتقاد و يا حتي اعتراض داريد در همين مرحله آن را به دور از تعارف بيان كنيد تا جلوي اختلافات بعدي را هم بگيريد.
بهتر است در اين باره شفاف و واضح صحبت كنيد. اگر اين موضوع آن قدر براي شما مهم است كه ذهن شما را به خود مشغول ساخته بنابراين صحبت كردن درباره آن خجالتي ندارد. اگر مردي نسبت به نحوه استفاده همسرش از زيورآلات لوازم آرايش يا بعضي از لباس هاي خاص اعتراض دارد بايد در همين مرحله و كاملا واضح آن را بيان كند و از درگيري هاي آينده خودداري كند.
ثبات عقيده و پايبندي به تعهداتبسياري از زوجين جوان پيش از ازدواج نسبت به پوشش خود يا همسرشان توافق مي كنند و چندي بعد نظر خود را عوض مي كنند بنابراين نمي توانند به يك نظر كلي برسند. همسران چنين افرادي دائما سردرگم هستند و نمي دانند براي راضي كردن همسر خود بايد چه نوع مي پوششي داشته باشند بنابراين پرخاشگري و بالا گرفتن اختلاف شدت مي گيرد.
چنين مشكلاتي نياز مبرم به جلسات زوج درماني دارد اما با اندكي دقت مي توانيد اين ويژگي را در شخصيت فرد پيدا كنيد. رفتار او با خانواده اش اظهارات اطرافيان درباره تغيير عقايد او نسبت به گذشته و غيره نشان مي دهد وي فردي ثابت قدم است يا خير.
واكنش صحيح در مقابل چنين اختلافاتيبعضي وقت ها بروز اختلاف نظر اهميت كمي دارد و نمي توان از آن به عنوان يك مشكل اساسي و حل نشدني ياد كرد. تنها كافي است از پرخاشگري و جبهه گرفتن كاملا خودداري كنيد. اگر شما نيز نسبت به نظرات همسرتان محترمانه و منطقي رفتار كنيد بعدها او نيز ياد مي گيرد رفتارش را منطقي و محترمانه كند.
اگر نسبت به اعتراضات همسرتان واكنش هاي هيجاني و لحظه اي نشان دهيد آتش اختلاف را شعله ور تر مي كنيد و چندين پله از حل شدن اختلافات فاصله مي گيريد.
وفادار بودن به تعهدات پيش از ازدواجهمان اندازه كه ثابت قدم بودن در ازدواج اهميت زيادي دارد پايبند بودن نسبت به تعهدات هم به شما ياري مي كند تا مشكلات مختلف بعد از ازدواج را حل و فصل كنيد.
اگر با همديگر توافقي كرده بوديد و امروز آن را نقض كرديد بهتر است كمي منطقي باشيد و نسبت به آن تجديد نظر كنيد. شما يك انسان بالغ هستيد و در برابر تعهداتي كه پيش تر داده ايد مسئول هستيد.


اگر عقايد مذهبي را قبول ندارم چطور به خواستگارم بگويم؟اگر پارتنري داريد كه خانواده مذهبي دارد و مدعي مي شود كه شما را با حجاب فعليتان دوست دارد و شما را مجبور نخواهد كرد كه تغيير كنيد. چه تضميني وجود دارد كه خانواده او نيز با نحوه حجاب شما كنار بيايند.
بايد بپذيريد كه تنها رضايت خواستگار شما اهميت ندارد و رضايت خانواده او نيز در اين باره بسيار مهم و حياتي است كه در كمال تاسف در بيشتر مواقع اين اتفاق نمي افتد و خانواده همسر از عروس خود گله دارند كه چرا به قوانين خانواده ما بي حرمتي مي كند. همه ي اين اعتراض ها در زندگي مشترك زوجين نيز تاثير گذار است و آن دو را نسبت به هم دور خواهد كرد.
در برخي مواقع نيز پسر كه در تب و تاب عشق است با نحوه حجاب همسر خود كنار مي آيد اما كمي كه مي گذرد و ازتب و تاب رابطه شان كاسته مي شود به همسر خود درباره پوشش او اعتراض مي كند و يا حتي ممكن است همسرش را از جمع هاي خانوادگيشان مخفي كند.

منبع:كانون مشاوران ايران-پوشش همسر| حل اختلاف نظر در مورد حجاب


برچسب: حجاب همسر,حجاب,پوشش همسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۶:۱۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

تنوع عصبي چيست و چرا اهميت دارد؟

تنوع عصبي (Neurodiversity) به اين مي پردازد كه مردم در سرتا سر جهان ديد متفاوتي نسبت به اطراف خود دارند و آن را به شيوه متفاوتي تشخيص مي دهند.
«تنوع عصبي» يك اصطلاح است كه براي توصيف تفاوت در نحوه عملكرد مغز افراد استفاده مي شود. ايده اصلي تنوع عصبي اين است كه هيچ راه «درست و مشخصي» براي كار مغز وجود ندارد. در عوض، طيف وسيعي از راه‌ها وجود دارد كه مردم دنيا را درك مي‌كنند.
نوروتايپيكال در تنوع عصبينوروتايپيكال به شخصي اشاره دارد كه عملكردها، رفتارها و پردازش مغزي استاندارد يا به عبارت ديگر معمولي دارند. افراد نوروتايپيك تمام نقاط عطف رشد و رفتار خود را در زمان ها و سنيني كه براي اكثر افراد استاندارد در نظر گرفته مي شود، مي گذرانند.
افراد نوروتيپيكال معمولاً در معاشرت، يادگيري مهارت هاي جديد، يا رفتار آن گونه كه به آن ها گفته مي شود و از آن ها انتظار مي رود، مشكلي ندارند.
واگرايي عصبيواگرايي عصبي براي افرادي استفاده مي شود كه عملكرد مغز آن ها در يك يا چند حالت متفاوت از آنچه كه استاندارد يا معمولي در نظر گرفته مي شود مي باشد.
راه‌هاي مختلفي براي تشخيص واگرايي عصبي وجود دارد، از روش‌هاي بسيار خفيف كه اكثر مردم هرگز متوجه آن نمي‌شوند تا راه‌هاي واضح‌تري كه منجر به رفتارهاي متفاوت از استاندارد در جامعه مي‌شود.
در محل كار و مدارس با برآوردن نيازهاي منحصر به فرد هر فرد و فرد درگير واگرايي عصبي مي توان از حضور آن ها بهره مند شد، به طور مثال بايد سعي كنيم:
به فردي كه دچار واگراي عصبي است، اين آزادي را دهيم تا وظايف و تكاليف را به روش خودش انجام دهد.آموزش كاركنان ودانش آموزان ديگر در مورد تنوع عصبي و نحوه برخورد با آن.ايجاد فضايي دوستانهارائه هدفون هاي مسدود كننده صدا و نويز براي فردي كه صدا را تحريك كننده مي دانند.اوتيسم نوعي تنوع عصبياوتيسم به عنوان يك “اختلال طيف” شناخته مي شود، زيرا از خفيف تا شديد متغير است. اوتيسم قبلاً انواع مختلفي داشت، مانند آسپرگر و اختلال نافذ رشد (PDD)، اما اكنون همه آن ها به عنوان يك اختلال طيف اوتيسم طبقه بندي مي شوند. همان طور كه مي دانيد اوتيسم مي تواند بر رفتار و احساسات فرد تأثير بگذارد.
اين بيماري مجموعه گسترده‌اي از شرايط بوده كه شامل چالش‌هايي با مهارت‌هاي اجتماعي، رفتارهاي تكراري و مشكلات گفتاري مي باشد و مي‌تواند افراد را فقط به برقراري ارتباط غيركلامي سوق دهد.
افراد اوتيستيك اغلب ويژگي هاي زير را نشان مي دهند: توجه زياد به جزئيات، مهارت هاي تمركز قوي، خلاقيت و توانايي هاي يادگيري بصري.
بيش فعالياختلال نقص توجه و بيش فعالي (ADHD) يك اختلال بي نظمي عملكرد اجرايي است، به اين معني كه افراد ممكن است در مديريت افكار، توجه، رفتار و احساسات خود دچار مشكل شوند.
افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بيش فعالي ممكن است در سازماندهي مطالب مشكل داشته، بي قرار باشند، بي علاقه به نظر برسند و در هنگام تجربه برخي احساسات رفتار نامناسبي از خود نشان دهند.


افراد مبتلا به ADHD غالباً مشكل گشا هستند زيرا چارچوب فكري مشخص ندارند بنابراين ممكن است پرانرژي و “سرگرم كننده” باشند.
نارساخوانينارساخواني (Dyslexia) شامل صحبت كردن، خواندن و نوشتن است. نارساخواني معمولاً با اشتباه خواندن، نوشتن يا گفتن كلمات يا حروف نامرتب همراه است، اما تنها محدود به اين موارد نمي باشد. به عنوان مثال، ممكن است شامل مشكل در سازماندهي كلمات در جملات، مشكل در دستيابي به واژگان يا تلفظ كلمات يا چالش در پيروي از دستورالعمل ها باشد.
افراد مبتلا به نارساخواني اغلب متفكراني هستند كه در پردازش بصري عالي مي باشند. علاوه بر اين، آن ها تمايل به آگاهي فضايي داشته و ممكن است بسيار خلاق باشند.

منبع:كانون مشاوران ايران-تنوع عصبي چيست و چرا اهميت دارد؟


برچسب: واگرايي عصبي,بيش فعالي,تنوع عصبي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۹:۲۳ توسط:دكتر جلالي موضوع: