مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

روانشناسي كودك دو تا سه ساله

آنچه بايد در مورد روانشناسي كودك دو تا سه ساله خود بدانيد: (راهنماي دو تا سه سالگي)
يكي از بزرگترين لذت ها براي پدر و مادر تماشاي يادگيري وترقي كودكشان است. ولي آيا مي دانيد به كدام سمت مي رود و چه نقاط عطف رشدي دارد؟ آيا مي دانيد براي كمك به كسب اعتماد به نفس از توانمندي هايش جهت رفتن به مرحله بعدي زندگي چه كاري از شما ساخته است؟
در سه سالگي، كودك نسبت به چند ماه قبل تحرك و بي پروايي بيشتري دارد. هنگام دويدن و راه رفتن كنترل بيشتري بر مسير حركتش دارد. و ممكن است بتواند روي انگشت يك پا راه برود و يا لي لي كند. او مي تواند در هر گام به كمك يك پا از راه پله بالا برود و حتي ممكن است چنان به خود مطمئن باشد كه بتواند بدون گرفتن جايي از راه پله استفاده كند. اغلب اوقات او مي تواند توپ را از پايين به بالا پرتاب كند و يك توپ بزرگ را در بين دست هاي كشيده اش نگه دارد. كودك مي تواند توپ را به سمت جلو شوت كند.
شما مي توانيد با دادن فرصت بازي در فضاي باز مثل پارك و يا زمين بازي صاف و بي خطر به كودكتان كمك كنيد تا مهارت هايش به شكل كامل پرورش يابد.
مهارت هاي حركتي ظريف كودك نيز كم كم پيشرفت مي كند. در سه سالگي كودك بايد اين توانايي را داشته باشد كه غذايش را با قاشق بخورد بدون اينكه غذا بريزد و نيز بايد بتواند دست هايش را خودش بشويد و خشك كند و لباس هايش را به تنهايي و تنها با كمي كمك از جانب شما بپوشد.
مهارت هاي بازي و فيزيكي در كودك دو سالهكودك مي تواند مداد شمعي را به شكل صحيح تر و محكم در دستانش نگه دارد و آنچه كه ترسيم مي كند نسبت به قبل قابل تشخيص تر است. او مي تواند از تيزي اسباب بازي‌هايش براي بريدن اشيا استفاده كند.
هر چيزي كه اين فرصت را در اختيار كودك بگذارد تا مهارت هايش را تقويت وتمرين كند بسيار با ارزش است. وقتي كاغذ و مدادشمعي و مداد دراختيار كودك قرار مي دهيد موجب تقويت چالاكي كودك مي شويد كه اين چالاكي هنگامي كه او مي خواهد مهارت نوشتن را بياموزد به او كمك مي كند.
با اينكه براي نوشتن به كودك كاغذ داده ايد ممكن است نوشتن بر روي ديوار ها برايش جذاب تر از صفحه كاغذ باشد.
اكنون نوبت شماست كه شرايطي فراهم كنيد و مشوق كودكتان باشيد تا استفلال بيشتري كسب كند. اجازه دادن به كودك براي تنهايي غذا خوردن و لباس پوشيدن، حتي اگر زمان زيادي از شما بگيرد عامل كمك كننده مهمي است چون فرصت زيادي تا  قبل از اينكه او مدرسه را شروع كند وجود ندارد.
در اين سن، مهارت سخن گفتن و تفكر در كودك به سرعت پيشرفت مي كند. او مي تواند تعدادي از رنگ ها را بر هم منطبق كند و نيز نام برخي از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اكنون همان زمانيست كه ممكن است مجبور شويد يك داستان را بارها براي كودك بخوانيد. دايره لغات او هر روز وسيع تر مي شود، با اينكه ممكن است از خيلي از اين لغات جديدي كه ياد گرفته  استفاده نكند.
تلاش كودك براي مهارت كلاميگفتگو با كودك بسيار مهم است زيرا به او كمك مي كند چيز هايي مثل ساختارجمله، ضمير و زمان ها را يادبگيرد.
وقتي كودك تلاش مي كند مهارت هاي كلامي كه تازه كسب كرده است را تمرين كند حتما به او گوش دهيد.
در اين سن روش بازي كردن كودك مدام در حال تغيير است. زمانيكه در حال تمرين بر روي مهارت حل مساله، مهارت كلامي و خلاقيت است، داراي قوه تخيل بيشتري است و در اين هنگام داستان هايي كه به زبان مي آورد بيشتر بر مبناي داستان كتاب هايي است كه خوانده و يا برنامه هاي تلويزيوني است كه ديده است.


اگر تا به حال چنين كاري انجام نداده ايد بايد بدانيد اكنون بهترين زمان است تا كودك را با مهارت در آوردن لباس و نيز فعاليت هاي ابتكاري مثل خميربازي، آب و شن و رنگ آميزي يا پخت و پز آشنا كنيد.
كارهايي كه كودكتان انجام مي دهد شايد چندان احساس خاصي را در شما بر انگيخته نكند ولي اين كارها به عنوان يك خروجي مهم براي اوست كه ايده هاي دروني اش را به شكل عيني و واقعي تبديل مي كند.
واجب است  كودك فرصت بازي با ساير بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت هاي اجتماعي را در خود تقويت كند. اين مهارت ها اورا توانمند مي كند تا براي قرار گرفتن در محيط مدزسه آماده شود. سه سالگي بهترين زمان براي ايجاد بستري مناسب جهت كسب مهارت هاي اجتماعي، شناختي و فيزيكي است كه او هنگام شروع مدرسه به آنها نياز دارد.
كسب اين مهارت ها تنها براي زنده ماندن كودك نيست، بلكه اين مهارت ها موجب پيشرفت كودك در محيط آموزشي رسمي مي شود ونقش شما در اين زمينه بسيار مهم و حياتي است.

منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي كودك دو تا سه ساله


برچسب: روانشناسي كودك دو تا سه سال,رشد كودك 2 تا 3 ساله,روانشناسي كودك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۵:۵۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

راهنماي والدين كودك 9 ساله تا 11 ساله

راهنماي والدين كودك 9 ساله تا 11 ساله تهيه شده است. روانشناسي كودكان 9 تا 12 سال به مسائلي همچون: روانشناسي دختر 9 ساله، روانشناسي كودك هشت ساله، برنامه ريزي براي كودك 9 ساله،  ويژگي هاي كودكان 7 تا 12 سال، پرخاشگري در كودكان 9 ساله، رشد كودك نه ساله و غيره مي پردازد.
نقاط عطف رشد كودك 9 ساله تا 11 سالهاستقلال فزاينده فرزند شما از خانواده و علاقه به دوستان ممكن است در حال حاضر آشكار باشد. دوستي هاي سالم براي رشد فرزند شما بسيار مهم است، اما فشار همسالان مي تواند در اين دوران قوي شود.
كودكاني كه نسبت به خود احساس خوبي دارند، مي توانند در برابر فشار منفي همسالان مقاومت كنند و انتخاب هاي بهتري براي خود داشته باشند. اين زمان مهمي است كه كودكان در كنار رشد استقلال خود، احساس مسئوليت كنند. همچنين، تغييرات فيزيكي بلوغ ممكن است تا به حال خود را نشان دهد، به خصوص براي دختران. يكي ديگر از تغييرات بزرگي كه كودكان در اين دوران بايد براي آن آماده شوند، شروع دوره راهنمايي يا دبيرستان است.
در اينجا اطلاعاتي در مورد چگونگي رشد كودكان در دوران نونهالي وجود دارد:
تغييرات عاطفي و اجتماعي سن 9 تا 11 سالكودكان در اين گروه سني ممكن است:
شروع به ايجاد دوستي هاي قوي تر، پيچيده تر و روابط همسالان كنيد. از نظر عاطفي داشتن دوستان، به خصوص همجنس، اهميت بيشتري پيدا مي كند.فشار همسالان بيشتري را تجربه كنيد.با نزديك شدن به بلوغ، از بدن خود بيشتر آگاه مي شود. تصوير بدن و مشكلات خوردن گاهي از همين سن شروع مي شود.
رشد كودكان 9 تا 11 سالهتفكر و يادگيري در 9 تا 11 سالگيكودكان در اين گروه سني ممكن است:
با چالش هاي تحصيلي بيشتري در مدرسه روبرو شويد.از خانواده مستقل تر شويد.شروع مي كند تا ديدگاه هاي واضحتري نسبت به ديگران داشته باشد.دامنه توجه او افزايش مي يابد.


راهنماي والدين كودك 9 ساله تا 11 سالهنكات مثبت براي راهنماي والدين كودك 9 تا 11 سالهموارد زير به عنوان يك والدين مي توانيد براي كمك به فرزندتان در اين مدت انجام دهيد:
با فرزندتان وقت بگذرانيد. با او در مورد دوستانش، دستاوردهايش و چالش هايي كه با او روبرو خواهد شد صحبت كنيد.با مدرسه فرزندتان درگير باشيد. رفتن به رويدادهاي مدرسه؛ با معلمان فرزندتان ملاقات كنيدفرزندتان را تشويق كنيد كه به مدرسه و گروه هاي اجتماعي بپيوندد، مانند يك تيم ورزشي، يا داوطلب يك موسسه خيريه شود.به كودك خود كمك كنيد تا حس درست و نادرست خود را تقويت كند. با او در مورد كارهاي خطرناكي صحبت كنيد كه دوستان ممكن است او را تحت فشار قرار دهند، مانند سيگار كشيدن يا جرات انجام كارهاي فيزيكي خطرناك.به كودك خود كمك كنيد احساس مسئوليت كند. فرزندتان را در كارهاي خانه مانند نظافت و آشپزي مشاركت دهيد. با فرزندتان در مورد پس انداز و خرج عاقلانه پول صحبت كنيد.با خانواده دوستان فرزندتان آشنا شويد.با فرزندتان در مورد احترام گذاشتن به ديگران صحبت كنيد. او را تشويق كنيد تا به افراد نيازمند كمك كند. با او در مورد اينكه وقتي ديگران مهربان نيستند يا بي احترامي مي كنند چه كاري بايد انجام دهيد صحبت كنيد.به فرزندتان كمك كنيد تا اهداف خود را تعيين كند. او را تشويق كنيد تا در مورد مهارت ها و توانايي هايي كه دوست دارد داشته باشد و در مورد چگونگي توسعه آنها فكر كند.قوانين واضحي وضع كنيد و به آنها پايبند باشيد. با فرزندتان در مورد آنچه از او (رفتار) انتظار داريد صحبت كنيد، وقتي هيچ بزرگسالي در آن حضور ندارد. اگر دلايلي براي قوانين ارائه كنيد، به او كمك مي كند كه بداند در بيشتر موقعيت ها چه كاري انجام دهد.به جاي تنبيه، از نظم و انضباط براي راهنمايي و محافظت از فرزندتان استفاده كنيد تا او نسبت به خودش احساس بدي داشته باشد.هنگام استفاده از تمجيد، به فرزندتان كمك كنيد به دستاوردهاي خود فكر كند. گفتن «تو بايد به خودت افتخار كني» به جاي «من به تو افتخار مي‌كنم» مي‌تواند فرزندتان را تشويق كند تا زماني كه كسي براي تحسين او نيست، انتخاب‌هاي خوبي انجام دهد.با كودك خود در مورد تغييرات طبيعي، جسمي و عاطفي بلوغ صحبت كنيد.فرزندتان را به خواندن هر روز تشويق كنيد. در مورد تكاليفش با او صحبت كنيد.با فرزندتان مهربان و صادق باشيد و كارها را با هم به عنوان خانواده انجام دهيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-راهنماي والدين كودك 9 ساله تا 11 ساله


برچسب: رشد كودكان,كودك هشت ساله,نقاط عطف كودك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۱۰:۳۱ توسط:دكتر جلالي موضوع:

شناسايي كردن ريشه اصلي مشكلات خانوادگي

شناسايي كردن ريشه اصلي مشكلات خانوادگيراه حل مشكلات زندگي1. مشكل واقعي را شناسايي كنيد.سعي كنيد كه يك درك درستي از شرايط موجود به دست بياوريد.
احتمالا شما درگير يك سري مشكلات مربوط به سلامتي يا مشكلات شخصي باشيد كه تا به حال آنها را از خانواده خودتان مخفي كرده ايد.
يا اينكه به خاطر عشقي كه از دست داده ايد، احساس ناراحتي داشته باشيد.
مشكل موجود را در تحت نظر داشته باشيد تا بتوانيد شناخت مناسبي از آن به دست بياوريد.
شايد نياز باشد كه شما در اين مرحله يك سري تحليلي هايي را در مورد خودتان انجام دهيد.
چرا من مشكلم را از خانواده خودم مخفي مي كنم؟
چرا اين مشكل خانوادگي من را اينقدر ناراحت كرده است؟
براي مثال، ممكن است كه شما با چالش هاي مالي مواجه باشيد و نگران نحوه پول خرج كردن مادرتان باشيد.
شايد بعد از آن متوجه شويد كه دليل نگران بودن شما عبارت از اين است كه نمي خواهيد وي منابع مالي خودش را تمام كند تا شما مجبور به ارائه حمايت مالي از وي نباشيد.
هيچ نوع پيش فرضي در مورد تفكرات ساير افراد نداشته باشيد.
شما براي اينكه متوجه تفكرات واقعي آنها شويد، شايد نياز داشته باشيد كه با آنها صحبت كنيد.
از سخن چيني كردن در مورد ساير اعضاي خانواده اجتناب كنيد، چرا كه اين احتمال وجود دارد آنها در نهايت متوجه اين سخن چيني و شايعه پراكني شما شوند و شرايط موجود وخيم تر شود.
سعي كنيد كه بر روي علل متمركز شويد، نه بر روي علائم.
با اين وجود، يكي از اعضاي قابل اعتماد خانواده، همانند والدين يا برادر يا خواهر، مي تواند به شما كمك كند تا درك درستي از وضعيت موجود به دست بياوريد؛


بنابراين داشتن يك مكالمه صميمي كه به منظور حل و شناسايي مشكل صورت مي گيرد، يك مورد مناسبي است.
2. براي اينكه متوجه مشكلات موجود شويد، يك سري سوالاتي بپرسيد.يكي از روش هايي كه با استفاده از آن مي توانيد علل ريشه اي مشكلات خانوادگي را شناسايي كنيد، عبارت از اجتناب كردن از اظهار نظر و سوال پرسيدن مي باشد.
ارائه اظهار نظر مي تواند منجر به ايجاد اين احساس در افراد شود كه مورد قضاوت قرار مي گيرند؛ اين حالت مي تواند باعث شود كه آنها حالت دفاعي به خودشان بگيرند.
در نقطه مقابل، سوال پرسيدن منجر به ملايم شدن مكالمه خواهد شد و مي تواند مواردي كه منجر به اذيت شدن فرد مي شوند را از بين ببرد.
سوال پرسيدن باعث خواهد شد كه اعضاي خانواده احساس محكوم شدن نداشته باشند.

منبع:كانون مشاوران ايران-شناسايي كردن ريشه اصلي مشكلات خانوادگي


برچسب: مشكلات خانوادگي,مشاوره خانواده,رفع اختلافات خانوادگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۴:۰۵ توسط:دكتر جلالي موضوع:

دندان درآوردن نوزاد | زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد، زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد
مادران بايد آموزش هاي صحيح و اصولي را در مورد نوزادان ياد بگيرند تا بتوانند سلامت نوزادشان را تضمين كنند. فرآيند رشد دندان و دندان درآوردن نوزاد يكي از مسائلي است كه بايد مادران اطلاعات كافي در اين خصوص داشته باشند تا بتوانند از بروز مشكلات جلوگيري كنند.
مادران بايد از انجام اقدامات هيجاني و غيراصولي خودداري كنند تا فرآيند رشد دندان نوزادان با مشكلي رو به رو نشود در اين شرايط بايد از مشاور كودك كمك بخواهيد تا اطلاعات لازم را در اختيار شما قرار دهد و شما را راهنمايي كند.
دندان درآوردن نوزاداندندان در آوردن نوزادان با خارش لثه شروع مي شود. روند دندان درآوردن در نوزادان متفاوت مي باشد و بر اساس نظر دندانپزشكان روند دندان درآوردن در نوزادان ارثي مي باشد و برخي زودتر و برخي ديرتر دندان در مي آورند.
در اين شرايط مادران بايد اطلاعات خود را افزايش دهند و نكات لازم را بدانند و رعايت كنند تا در اين خصوص با مشكلات كمتري رو به رو شوند. در ادامه اين مقاله به بررسي اين نكات مي پردازيم:
ترتيب رشد دندان ها در نوزادانترتيب رشد دندان ها در نوزادان شبيه به هم نمي باشد در بسياري از نوزادان در ابتدا دو دندان پاييني يا دو دندان بالايي شروع به رشد مي كنند.
در برخي از آن ها ممكن است چند دندان به طور همزمان شروع به رشد كنند اما رايج ترين شكلي رشد دندان ها به تعداد كم يعني دو دندان در پايين يا دو دندان در بالا مي باشد.


علائم فيزيكي دندان در آوردن نوزادزماني كه نوزادان دندان در مي آورند با علائم فيزيكي رو به رو مي شوند كه در بسياري از نوزادان نشانه هاي زير ديده مي شود كه عبارت اند از:
خارش لثهبي قراري در شبتغيير موقت در رنگ مدفوعتبگريه كودك و بي وقتتاول هاي خفيف تا كمي شديد در لثهگونه هاي قرمزبيرون ريزي آب دهانالتهابكاهش خارش لثه در نوزادانبر اساس مطالبي كه بيان شده است نوزادان در دوران درآوردن دندان با علايمي رو به رو مي شوند و به گفته دندانپزشك متخصص آن ها درد زيادي را دريافت نمي كنند اما خارش لثه ها باعث ناراحتي و بي قراري آن ها مي شود.
خارش لثه ها احساس ناخوشايندي در آن ها به وجود مي آورد و اين مسئله باعث مي شود تا نوزادان اشيا را داخل دهانشان قرار داده و فشار دهند البته ژل هاي بهداشتي در داروخانه ها موجود مي باشد كه باعث كم شدن اين احساس ناخوشايند شده و در آرام كردن نوزاد نقش بسيار مهمي دارد و كمك كننده مي باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-دندان درآوردن نوزاد | زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد


برچسب: دندان درآوردن,علائم دندان درآوردن نوزاد,دندان نوزاد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۱:۰۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

ريشه ي خودخواهي كودك شما و راه حل صحيح آن

توجه كودكان به خودشان در سنين پايين امري كاملا طبيعي است؛ ميزان توجه و تمركز كودكان بر خودشان، همزمان با بزرگتر شدن آن ها بيش تر از پيش مي شود، زيرا كودك در جمع هاي مختلف حضور پيدا مي كند و به خودش شناخت پيدا مي كند؛
همچنين براي اين كه بتواند با جمع ارتباط برقرار كند و با آن ها هماهنگ شود، بايد بتواند بر خودش و رفتارش تمركز و تسلط كنند، زيرا كودكان از اين كه رفتار متفاوت از جمع نشان دهند و عجيب و غريب به نظر برسند، بيزار هستند.
اين دوره از رشد كودكان كه آن ها تصور مي كنند در مركز توجه قرار دارند، دوران «مخاطب خيالي» ناميده مي شود و در اين دوران از رشد، توجه بيش از حد كودك به خودش كاملا عادي و طبيعي است. اما اين رفتار و تمركز نبايد به خودخواهي تبديل شود، پس اگر در كودك خود متوجه علائم خودخواهي شويد بايد آن را ريشه يابي كرده و براي اصلاح اين رفتار اقداماتي انجام دهيد.
در اين بخش از مشاورانه به بررسي علل رفتار خودخواهانه ي كودك و راهكارهاي موثر در رفع آن خواهيم پرداخت.
دلايل رفتار خودخواهانه كودكدلايل زيادي براي به وجود آمدن رفتار خودخواهانه در كودك وجود دارد. والدين بايد ابتدا دليل اين رفتار را پيدا كنند و سپس در مورد اصلاح آن اقداماتي انجام دهند. در زير برخي از مهم ترين دلايلي كه باعث بروز خودخواهي در كودك مي شوند را بيان مي كنيم.


محبت بيش از اندازه ي والدين به كودك باعث ايجاد رفتارهاي خودخواهانه در كودك مي شود. والديني كه براي نشان دادن محبتشان به كودك، يا به دليل احساس گناه از اشتباهي كه مرتكب شده اند و جبران آن، بيش از حد به او محبت مي كنند، باعث ايجاد خودخواهي در فرزندشان خواهند شد.يكي از عوامل مهم ديگر در بروز چنين رفتاري در كودك، ناديده گرفته شدن كودك است.كودكي در زمان ناراحتي و عصبانيت به اندازه كافي توجه از ديگران دريافت نكرده باشد، خودش براي رفع نياز به محبت و توجه، تلاش مي كند و اين كار را با تمركز كردن بر آن چه خودش مي خواهد و ناديده گرفتن بقيه انجام مي دهد.تقليد از رفتار والدين نيز يكي از دلايل بروز چنين رفتاري در كودك است. والدين الگوي اصلي كودكان هستند، پس والدين خودخواه، كودكاني خودخواه تربيت خواهند كرد.والديني كه ارزش هاي اخلاقي مثل همدلي و مهرباني را به كودك خود نمي آموزند نيز به صورت غير مستقيم خودخواهي را در آن ها به وجود مي آورند.كودكي كه نسبت به خواهر و برادر خود، حسادت دارد نيز احتمالا رفتارهاي خودخواهانه بروز خواهد داد.كودكي كه هوش عاطفي پاييني دارد نيز نمي تواند رفتار و احساسات درست را شناسايي كند، در نتيجه رفتارهاي نامطلوبي مثل خودخواهي در او به وجود خواهد آمد.زماني كه به همه خواسته هاي كوچك و بزرگ كودك، پاسخ داده مي شود و همچنين او ياد گرفته است كه در صورت شنيدن پاسخ منفي از والدين، با گريه، قهر يا فرياد زدن به خواسته ي خود برسد نيز احتمالا در آينده به كودكي خودخواه تبديل خواهد شد.رفتار مناسب با خودخواهي كودكاگر شما هم فرزندي داريد كه رفتارهايي خودخواهانه دارد، در قدم اول بايد بدانيد كه اين يك مشكل رفتاري است كه براي حل آن صبوري لازم است و اگر اقدامات مناسب براي حل آن را انجام ندهيد، خود به خود رفع نخواهد شد.

منبع:كانون مشاوران ايران-ريشه ي خودخواهي كودك شما و راه حل صحيح آن


برچسب: خودخواهي,خودخواهي كودك,رفتار خودخواهانه كودك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۴۸:۱۵ توسط:دكتر جلالي موضوع:

تاثير استرس بر شير مادر ، استرس چگونه بر شير مادر و نوزاد تاثير مي گذارد

تاثير استرس بر شير مادر ، استرس چگونه بر شير مادر و نوزاد تاثير مي گذارددوران شيردهي بعد از حاملگي و زايمان بسيار مرحله ي حساسي مي باشد كه بايد سعي شود با موفقيت اين مرحله سپري شود و فرد ظرفيت هاي رفتاري خاصي بايد داشته باشد تا دچار استرس نشود و دوران شيردهي را به خوبي به اتمام برساند.
آيا از تاثير استرس بر شير مادر آگاهي و اطلاعاتي داريد؟در اين دوران مادر بسيار حساس است و روحيه لطيف و شكننده اي دارد و ممكن است موضوعات و مسائل كوچك باعث آشفتگي رواني در او شود.
همچنين بايد در نظر داشته باشيد كه استرس دوران شيردهي با استرس روزمره متفاوت مي باشد و گاهي مادران دچار استرس دوران شيردهي مي شوند كه تاثيرات منفي بر روي نوزاد مي گذارد اما گاهي اوقات به اين مسئله توجه نمي كنند و آن را كم اهميت جلوه مي دهند.
در اين مواقع مادر بايد چه مسائل و نكاتي را بداند؟ ديگران به خصوص مرد نسبت به مادر و كودك چه وظايفي دارد؟ چه روش ها و راه حل هايي براي آرامش مادر وجود دارد؟ مادر بايد با آگاهي كامل در مورد استرس به سوالات پاسخ دهد تا بتواند استرس را كاهش دهد و از سلامت كودك خود اطمينان داشته باشد.
مزاياي تغذيه با شيرمادرشير مادر بسيار مفيد است و شيردهي براي هر دو آن ها، مادر و كودك از همه جهات بسيار مفيد مي باشد و براي سلامتي آن ها خوب مي باشد.
اين منبع غذايي بسيار مغذي و مفيد است و اصلي ترين و سالم ترين منبع غذايي مي باشد.تاثير استرس بر شير مادر
شيرخشك و شير آماده نمي تواند جايگزين شيرمادر شود و در صورت امكان نبايد از آن ها استفاده كرد و فقط در مواقع ضروري مورد استفاده قرار مي گيرد.
شيرمادر باعث مي شود تا كوچك رشد سالم و با كيفيتي داشته باشد و در آينده او را از بيماري هاي احتمالي مانند عفونت، ديابت، اگزما، آسم و آلرژي محافظت مي كند.
شيردهي فايده هاي بسيار دارد و باعث مي شود علاوه بر كودك براي مادر مفيد باشد اگر كودك از شير مادر تغذيه كند، كاهش وزن براي مادر روند بهتري خواهد داشت و رحم سريع تر به اندازه اوليه خود بر مي گردد.
همچنين مادر از بيماري هايي نظير سرطان رحم و تخمدان، پوكي استخوان و افسردگي پس از زايمان پيشگيري كرده و در امنيت خواهد بود.


تاثير استرس بر شير مادرهنگامي كه فرد به فشار رواني دچار مي شود از شدت استرس هورمون كورتيزول توسط غده فوق كليه ترشح مي شود.
هنگامي مادر در شرايط استرس  و تنش زا قرار مي گيرد اين هورمون پس از ترشح از طريق خون وارد شير مي شود و كودك با تغذيه كردن شير آن را وارد بدنش مي كند.
اين هورمون هنگامي كه وارد شير مي شود و كودك پس از تغذيه كردن از شيرمادر آن را وارد بدنش مي كند كه در آن هنگام به آن كورتيزول دست دوم مي گويند.
اين ماده وقتي وارد بدن نوزاد مي شود باعث مي شود نوزاد دچار واكنش هايي مانند حساسيت، ترس، خشم، بي قراري و احساس ناراحتي و نگراني در او به وجود آيد.
بر اساس تحقيقات انجام شده نوزادان دختر واكنش بيشتر و سريع تري نسبت به پسران نشان مي دهند هنگامي كه شير حاوي كورتيزول مي خورند.
اين واكنش ها ممكن است به دليل وجود ژن حامل صفت استرس در شيرخوار باشد و به همين دليل در دختران شديدتر است.

منبع:كانون مشاوران ايران-تاثير استرس بر شير مادر ، استرس چگونه بر شير مادر و نوزاد تاثير مي گذارد


برچسب: تاثير استرس بر شير مادر,مزاياي تغذيه با شيرمادر,استرس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۱:۵۸ توسط:دكتر جلالي موضوع:

تاتوره گياهي سمي يا ماده اي مخدر؟

تاتوره گياهي سمي يا ماده اي مخدر؟
تاتوره يك گياه خودرو از خانواده سيب زميني مي باشد كه نام هاي مختلفي مانند طلانور، داتوره و بقم دارد، ساقه هاي اين گياه شاخه زني فراواني دارد و برگ هاي آن بيضي شكل است كه به صورت دندانه دار و بدبو مي باشند، اين گياه خودرو سمي مي باشد و به صورت فرآوري شده در صنايع دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد.
گياه تاتوره باعث مرگ و مير بسياري از افراد شده است و در صورتي كه به مقدار زياد مورد استفاده قرار گيريد به قدري خطرناك است كه مرگ فرد را به دنبال خواهد داشت، برخي از افراد آن را به عنوان داروي مخدر مي شناسند و در صورتي كه آن را استفاده كنند باعث توهم و لذت آن ها مي شود.
به همين دليل قبل از استفاده از اين دارو بايد با ماهيت آن به خوبي آشنا شويد و آگاهي تان را در مورد آن افزايش دهيد، در اين مقاله در مورد گياه تاتوره مطالبي را بيان مي كنيم.
شكل ظاهري گياه تاتورهبرخي از افراد در مورد سمي بودن گياه تاتوره اطلاعي ندارند و به خاطر زيبايي آن را كشت مي كنند اين گياه يكساله از خرداد تا مهر گل مي دهد و به احتمال زياد بومي شمال شرقي آمريكاي شمالي مي باشد.
گل هاي گياه تاتوره بزرگ، قيفي شكل و سفيد رنگ مي باشد كه از كنار شاخه تا انتهاي آن رشد مي كند ميوه اين گياه مانند يك كپسول بزرگ است كه به شكاف طولي باز شده است و سطح ميوه پر از تيغ هاي فراوان مي باشد و درون ميوه دانه هاي سياه رنگ وجود دارد.
مشتقات و موارد مصرف تاتوره چيست؟اين گياه در مصرف پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرد كه در زير نمونه هايي از كارايي آن را بيان مي كنيم.


برگ، گل ها و دانه هاي گياه تاتوره حاوي الكالوئيد هاي هيوسيامين، آتروپين و اسكوپولامين مي باشند كه به عنوان آرام كننده تشنج از آن استفاده مي شود.از اين گياه فرآوري شده به عنوان ضد درد و مسكن استفاده مي شود.ماده آتروپين كه در اين گياه وجود دارد باعث گشاد شدن مردمك چشم شده و بزاق دهان را كاهش مي دهد.گياه تاتوره براي كنترل دفع ادرار، نفخ معده، كاهش بيش تعريقي و تسكين حملات آسم مفيد مي باشد.عصاره دانه و ميوه تاتوره براي رفع شوره سر و جلوگيري از ريزش مو استفاده مي شود.جوشانده اين گياه براي رفع ورم هاي بيماري استسقا استفاده مي شود.پماد اين گياه براي ترميم و تسكين زخم و سوختگي موثر است.

منبع:كانون مشاوران ايران-تاتوره گياهي سمي يا ماده اي مخدر؟


برچسب: گياه تاتوره,ماده مخدر,موارد مصرف تاتوره،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۱۴:۴۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

قرص اكس يا اكستازي چيست | عوارض و پيامدهاي قرص اكس

قرص اكس يا اكستازي چيست؟ عوارض و پيامدهاي قرص اكس
قرص اكس يا اكستازي با نام علمي متيل دي اكسي مت آمفتامين (MDMA) اولين بار با هدف كنترل و مهار اشتها در افراد چاق به وسيله يك شركت آلماني توليد شد اما اين قرص عوارض بسياري داشت و به همين دليل از رده خارج شد.
امروزه از قرص اكستازي براي ايجاد سرخوشي و افزايش انرژي استفاده مي كنند و در ميان جوانان طرفداران زيادي دارد. و به خاطر ساختار شيميايي و تركيبات آن باعث بروز توهم و پيامدهاي ديگري در ميان مصرف كنندگان مي شود.
قرص اكس خاصيت اعتيادآوري بسياري دارد و همين مسئله باعث مي شود بعد از چندين بار مصرف تحمل فرد كاهش يابد و مجبور شود دوز بيشتري را مصرف كند زيرا با مصرف دوز قبلي نمي تواند همان اثرات خوشايند سابق را تجربه كند و اين مسئله سلامت جسمي و رواني فرد را تهديد مي كند و خطر مرگ او را افزايش مي دهد.
با توجه به اهميت اين موضوع به بررسي آن در اين مقاله مي پردازيم و علائم مصرف و عوارض جانبي آن را بيان مي كنيم.
قرص اكس يا اكستازيقرص اكس يا اكستازي در دسته مواد توهم زا قرار دارد و يك نوع مواد اعتياد آور مي باشد، اكس به صورت قرص، كپسول و پودر در دسترس افراد قرار مي گيرد و به صورت خوراكي، استنشاقي و تدخيني مصرف مي شود، اين ماده بر روي سه ماده شيميايي مغز كه شامل سروتونين، دوپامين و نوراپي نفرين است اثر مي گذارد و هيجانات و اعمال فرد را تحت تاثير قرار مي دهد.
بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقيقه بعد از مصرف اثرات قرص اكس مشخص مي شود و حداكثر تا ۶ ساعت باقي مي ماند، خطرناك مصرف اين دارو با اثرات خوشايندي همراه است اما همه مصرف كنده تجربه خوشايندي ندارند و عوارض قرص اكس در افراد مختلف متفاوت مي باشد.
به خصوص اگر با مواد ديگري مانند الكل يا مواد مختلف استفاده شود، هم چنين اين ماده با اصطلاحاتي مانند ريو، اكس پارتي و كنسرت راك شناخته مي شود.
اشكال مختلف قرص اكسبر اساس مطالبي كه بيان شده است قرص اكس به دو صورت قرص يا پودر در ميان مصرف كنندگان عرضه مي شود، شكل پودري اين ماده معمولا به نام MDMA شناخته مي شود و توجه داشته باشيد اين نام صرفا اسم تجاري پودر اكس است و از نظر تاثير و عملكرد بر روي بدن، تفاوتي با آن ندارد.
پودر MDMA سفيد و خاكستري رنگ مي باشد در حالي كه قرص ها و كپسول هاي اكس اشكال و طراحي هاي گوناگوني دارد، متاسفانه در بسياري از موارد توليدكنندگان مواد قرص اكس را در شكل ها و رنگ هاي جذابي عرضه مي كنند كه باعث جذب شدت بيش تر در ميان جوانان مي شود، علاوه بر قرص اكس، ماده مخدر گل هم در ميان جوانان طرفداران بسياري دارند.


انواع روش هاي مصرف قرص اكساشكال مختلف اكستازي به روش هاي مختلفي استفاده مي شود و به طور معمول قرص اكس به دو صورت جويدن يا بلعيدن مورد استفاده قرار مي گيرد اما شكل پودري آن در رول هايي شبيه به سيگار و يا ماده مخدر گل دود شده يا از طريق بيني مورد استفاده قرار مي گيرد.
در برخي از موارد از روش جذب پوستي استفاده مي كنند و اين حالت به صورت گذاشتن پودر اكس بر روي لثه در ميان مصرف كنندگان ديده مي شود، توجه داشته باشيد كه ميزان تاثيرگذاري اين ماده متناسب با روشي كه فرد آن را استعمال مي كند متفاوت مي باشد، به طور نمونه استنشاق به وسيله بيني تاثيرات شديد و سريعي به بار مي آورد و منجر به مشكلات جدي تري مي شود.

منبع:كانون مشاوران ايران-قرص اكس يا اكستازي چيست | عوارض و پيامدهاي قرص اكس


برچسب: قرص اكس,عوارض قرص اكس,قرص اكستازي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۱:۳۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

برگشت بعد از طلاق | رعايت نكاتي براي آشتي و بازگشت بعد از طلاق

برگشت بعد از طلاق، رعايت نكاتي براي آشتي و بازگشت بعد از طلاق
افرادي كه به مرحله طلاق مي رسند، معمولا به ندرت اتفاق مي افتد تا دوباره به زندگي شان برگردند زيرا افراد در اين دوران به يكديگر زخم هاي بسياري مي زنند كه به زودي خوب نخواهد شد، آن ها بعد از جدايي با فرد ديگري ازدواج مي كنند و يا ترجيح مي دهند مدت طولاني به تنهايي زندگي كنند.
گاهي اوقات ترجيح مي دهند به زندگي قبلي شان برگردند و با فردي كه طلاق گرفته اند ازدواج كنند، در صورتي كه شما جز اين افراد هستيد در ادامه اين مقاله چند نكته ارزشمند را بيان مي كنيم كه در اين زمينه مي تواند براي شما مفيد باشد.
هم چنين در اين شرايط مي توانيد با مشاوران روانشناس و متخصصين امور طلاق مشورت كرده تا بهترين راهكارها را در اختيار شما قرار دهند و براي اين كه اطلاعات بيش تري كسب كنيد مي توانيد از مشاوره طلاق كمك بگيريد.
برگشت بعد از طلاقبرگشت بعد از طلاق به زمان زيادي نياز دارد و همان ابتدا نبايد انتظار داشته باشيد كه بلافاصله بعد از طلاق دوباره همسرتان شما را بپذيرد.
در صورتي كه موضوع جدي باعث تصميم براي طلاق و جدايي شما از همسرتان شده است، براي التيام اين زخم بايد اقداماتي را انجام دهيد، در صورتي كه در اين مسير مي خواهيد عملكرد مناسبي داشته باشيد اين مقاله را تا انتها مورد بررسي قرار دهيد تا اطلاعات شما در اين زمينه افزايش يابد.
در نظر بگيريد كه چرا در وهله اول طلاق گرفتيددر زمان طلاق ممكن است با يكديگر آشتي كنيد و در وهله اول بايد به اين نكته توجه كنيد كه امكان دارد دوباره كارتان به طلاق بكشد يا خير. به علت اصلي و عوامل طلاق خود فكر كنيد.
در اين شرايط شما بايد ريشه مشكلات روابط زناشويي را به خوبي مورد بررسي قرار دهيد و فكر كنيد آيا اين مسئله مي تواند دوباره براي شما مشكلاتي را ايجاد كند يا خير؟
به طور مثال ممكن است جدايي شما به خاطر بي اعتمادي به همسرتان باشد به اين موضوع توجه داشته باشيد اگر همسرتان به شما قول دهد كه ديگر اين اتفاق نخواهد افتاد و در اين شرايط شما احساس كرديد كه نمي شود روي حرف او حساب كرد و به او اعتماد كرد، آشتي كردن گزينه ي خوبي براي شما نمي باشد.
شما بايد آشتي كردن را براي موقعي بگذاريد كه اختلافات شما حل شده است، آشتي را آهسته انجام دهيد تا ببينيد در مورد آينده به نتيجه مي رسيد و مي توانيد زندگي خوبي در كنار يكديگر داشته باشيد و يا گذشته به سادگي براي شما تكرار خواهد شد.


برگشت بعد از طلاق، بپرسيد كه آيا چيزي تغيير كرده است يا خيرزماني كه بعد از طلاق به آشتي فكر مي كنيد بايد هدفتان به سمت يك رابطه كاملا جديد باشد و نبايد رابطه قبل از طلاق را بازگرداني كنيد و راهكارهايي براي مسائلي پيدا كنيد كه براي اولين بار منجر به طلاق گرفتن و جدايي شما شده است.
به احتمال زياد در زمان بين طلاق و اكنون، شما و همسرتان تغيير كرده ايد و در صورتي كه همسرتان مي گويد كه تغيير كرده است به او زمان بدهيد و از او بخواهيد كه تغييرات خود را اثبات كند.
شكايت هاي قديمي را مطرح نكنيددر صورتي كه به دنبال آشتي و برگشت به سمت همسرتان هستيد سعي كنيد در مورد شكايت هاي قديمي هيچ مسئله اي را مطرح نكنيد و اگر در مورد اختلافات گذشته خود بحث كنيد، جنگ و جدال در ميان شما بيشتر مي شود.
و اگر تمايل داشتيد كه مشكلات و مسائل گذشته را مطرح كنيد بايد از مشاوره حرفه اي كمك بگيريد و در حضور او به حل مشكلات خود بپردازيد تا صحبت هاي شما به دعوا كشيده نشود.

منبع:كانون مشاوران ايران-برگشت بعد از طلاق | رعايت نكاتي براي آشتي و بازگشت بعد از طلاق


برچسب: طلاق,آشتي كردن,بازگشت بعد از طلاق،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۱۱:۲۲ توسط:دكتر جلالي موضوع:

جدا خوابيدن زن و شوهر | قهر نيستم فقط جدا مي خوابيم!

جدا خوابيدن زن و شوهر، قهر نيستم فقط جدا مي خوابيم!
جدا خوابيدن زن و شوهر به چه دلايلي اتفاق مي افتد؟ اين جدايي در رابطه زناشويي مي تواند پيامدهايي داشته باشد، بسياري از زوجين به دلايل مختلفي مانند اختلال خواب و مشكلات ارتباطي تصميم به جدا خوابيدن مي كنند.
مسئله جدا خوابيدن به مرور زمان مي تواند بر روي روابط جنسي آن ها تاثير منفي بگذارد و منجر به  سردي و فاصله ميان زوجين مي شود.
اگر شما هم از همسرتان دور شده ايد و جدا از او مي خوابيد و در مورد پيامدهاي اين جدايي سوال هايي داريد، بهتر است.
اين مقاله را مورد مطالعه قرار دهيد و اطلاعات آن مي تواند براي شما مفيد باشد و در اين شرايط شما مي توانيد براي شناخت بيشتر خود و همسرتان از مشاوره جنسي كمك بگيريد تا بتوانيد مشكلات خود را رفع كنيد و روابط زناشويي خوبي داشته باشيد.
جدا خوابيدن زن و شوهر: پيامدهاي مثبت و منفيجدا خوابيدن زن و شوهر هميشه بد نمي باشد گاهي اوقات به نفع زن و شوهر است تا جدا از يكديگر بخوابند در ادامه اين مقاله به پيامدهاي مثبت و منفي اين موضوع اشاره  مي كنيم.
جدا خوابيدن زن و مرد، فوايد و مضراتدر بسياري از اوقات جدا خوابيدن زن و مرد مي تواند براي سلامتي آن ها مفيد باشد به عنوان مثال اگر همسر شما در خواب خر و پف مي كند، زيادي تكان مي خورد يا نيمه شب ها از خواب بيدار مي شود و شما را بيدار مي كند.
به طور طبيعي خواب و استراحت شما دچار آسيب مي شود اين مسئله از نظر جسمي و روحي مشكلاتي براي شما به وجود مي آورد، در زير نمونه هايي از اين مشكلات را بيان مي كنيم:
احساس غمگينيتغييرات خلقيبروز مشكلاتي در تمركزايجاد تغييراتي در وزنزماني كه با اين مشكلات رو به رو مي شويد جدا خوابيدن باعث مي شود تا خوابتان كيفيت خوبي داشته باشد اين مسئله در زنان اهميت بسياري دارد.


زيرا زنان اگر كيفيت خواب آن ها پايين باشد و يا خواب كافي نداشته باشند وضعيت خلقي آن ها تحت تاثير قرار خواهد گرفت، در اين حالت ها مي توانيد با استفاده از راهكارهايي براي خود  همسرتان خواب راحت تري داشته باشيد و با او اين مسئله را در ميان بگذاريد.
زماني كه شما جدا مي خوابيد اگر به روابط جنسي و عاطفي همسرتان توجه كنيد و براي نيازهاي او ارزش قائل باشيد جدا خوابيدن مشكل و آسيبي به زندگي شما وارد نمي كند و شما مي توانيد از اين جدايي فيزيكي بهره مثبتي ببريد.
زيرا جدا خوابيدن در اين شرايط باعث مي شود تا احساس دلتنگي نسبت به همسرتان داشته باشيد و ميل جنسي تان افزايش يابد و به همين دليل از اين موضوع مي توانيد در جهت مثبت استفاده كنيد به طور معمول زماني كه انسان از چيزي محروم شود و آن را نداشته باشيد بيشترش قدرش را مي داند.

منبع:كانون مشاوران ايران-جدا خوابيدن زن و شوهر | قهر نيستم فقط جدا مي خوابيم!


برچسب: جدا خوابيدن,جدا خوابيدن زن و شوهر,قهركردن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۹:۱۴ توسط:دكتر جلالي موضوع: