مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

نقش خانواده در انتخاب شغل

نقش خانواده در انتخاب شغل
آيا خانواده در انتخاب شغل تاثير دارد؟ آيا از نقش خانواده در انتخاب شغل آگاه هستيد؟ امروزه بسياري از جوانان زماني كه وارد دهه بيست سالگي زندگي شان مي شوند دغدغه هايي بسياري دارند كه يكي از آن ها انتخاب شغل مي باشد.
خانواده در پارامترهايي مانند علايق، مهارت ها، نگرش به كار و غيره نقش به سزايي دارد و به طور مستقيم و غيرمستقيم بر روي فرد اثر مي گذارد و آينده او را تعيين مي كند.
خانواده ها بر روي آينده فرزندشان حساس هستند و به همين دليل هر كدام به نحوي براي آينده مالي فرزند خود برنامه ريزي كرده اند.
توجه داشته باشيد كه كار و حرفه يكي از محورهاي اصلي تعليم و تربيت مي باشد و بايد مانند ساير مسائل تربيتي از همان كودكي، فرزندتان را با آن آشنا كنيد و مفاهيم درست را به او بياموزيد تا در اين زمينه به خوبي پرورش يابد. هم چنين در اين شرايط بايد از مشاور خانواده كمك بگيريد تا شما را راهنمايي كند.


نقش خانواده در انتخاب شغلمشكلات خانواده ها با فرزندان در حوزه كار چيستبسياري از خانواده ها علاقه دارند فرزندشان را طوري تربيت كنند كه بتواند در آينده روي پاي خودشان باشند و گليم خود را از آب بيرون كشيده و موفق شوند. اما والدين بايد توجه داشته باشند كه دوره نوجواني، دوران پرچالشي مي باشد و بايد قبل از به وجود آمدن چالش ها، به فكر چاره اي براي حل آن ها بود.
در صورتي كه به مشكلات جوانان با خانواده هاي توجه كنيد خواهيد ديد ريشه مشكلات آن ها در زمينه كار و استقلال مالي به نوع نگرش فرزندان نسبت به كار و مسائل اقتصادي مي باشد. نوع نگرش تاثير بسياري دارد و برخي از نگرش ها مي تواند به عنوان سرعت گير در مسير موفقيت عمل كنند كه عبارت اند از:
عدم وجود كاربي مسئوليتي در برابر وظايفتوقع بيش از اندازه از خانواده هاانتظار نتايج درخشان با كم ترين زحماتچه عواملي باعث به وجود آمدن اين نوع نگرش مي شود؟ تمام سيستم هاي خرد و كلان اجتماعي مانند سيستم هاي آموزش و تربيتي تاثير بسياري بر روي نگرش و عقايد شخص مي گذارند. بيشتر عقايد فرزندتان به آموزش هاي دوران كودكي و نوجواني مربوط مي شود كه توسط خانواده و سيستم هاي آموزشي صورت گرفته است.
اگر نگران آينده فرزندتان هستيد بايد بيش از هر چيزي به مسئله تعليم و تربيت توجه كنيد و سعي كنيد نگرش هاي درست و خوبي را در دوره كودكي و نوجواني به فرزندتان آمورش دهيد.

جديدترين اطلاعات براي انتخاب رشته ي موفق و كاربردينقش خانواده در نگرش افراد به شغلنقش خانواده به دو صورت مستقيم و غير مستقيم بر روي نگرش فرزندان تاثير مي گذارد و باعث شكل گيري نگرش آن ها مي شود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-نقش خانواده در انتخاب شغل


برچسب: انتخاب شغل,شغل,نگرش افراد به شغل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۲:۲۹ توسط:دكتر جلالي موضوع:

بهبودي از تجاوز و آزار جنسي

بهبودي از تجاوز و آزار جنسي
بهبودي پس از تجاوز جنسي زمان بر است و روند آن دردناك است. اما شما مي توانيد حس كنترل خود را دوباره به دست آوريد، ارزش خود را بازيابي كنيد، و ياد بگيريد كه خود را درمان كنيد.
عواقب تجاوز و آزار جنسيخشونت جنسي به طرز تكان دهنده اي رايج است. بر اساس گزارش مركز كنترل و پيشگيري از بيماري (CDC)، تقريباً از هر ۵ زن در ايالات متحده، ۱ نفر در مقطعي از زندگي خود مورد تجاوز جنسي يا تجاوز جنسي قرار مي گيرد و اغلب توسط فردي رخ مي دهد كه مي شناسد و به او اعتماد دارد.
در برخي از كشورهاي آسيايي، آفريقايي و خاورميانه، اين رقم حتي بالاتر است. از طرفي تجاوز جنسي به زنان محدود نمي شود. سالانه بسياري از مردان و پسران قرباني تجاوز و آسيب هاي جنسي مي‌شوند.
صرف نظر از سن يا جنسيت، تأثير خشونت جنسي بسيار فراتر از همۀ آسيب هاي فيزيكي است. آسيب ناشي از تجاوز جنسي شخصيت فرد را خرد مي‌كند و باعث مي شود احساس ترس، شرم و تنهايي پيدا كند يا در كابوس ها، فلاش بك ها و ديگر خاطرات ناخوشايند غرق شود.
دنيا ديگر براي اين افراد جاي امني نيست، ديگر به ديگران اعتماد ندارند، حتي گاهي به خودشان هم اعتماد ندارند، خودشان را قضاوت مي‌كنند و ارزش خود و حتي عقلشان را زير سوال مي‌برند.
در اين شرايط ممكن است خودتان را به خاطر اتفاقي كه افتاده سرزنش كنيد يا فكر كنيد كه ديگر مانند قبل نيستيد و اهميت خود را از دست داده ايد و ممكن است به PTSD ، اضطراب و افسردگي مبتلا شويد.
بايد به ياد داشته باشيد كه آنچه تجربه مي كنيد يك واكنش طبيعي به حادثه اي است كه تجربه كرده ايد. احساس درماندگي، شرم، نقص و سرزنش علائم شما هستند، نه واقعيت. هر قدر هم كه دشوار به نظر برسد،
با برخي از نكات و تكنيك ها، مي توانيد با اتفاقي كه افتاده كنار بياييد، احساس امنيت و اعتماد خود را دوباره به دست آوريد و ياد بگيريد كه چگونه بهبود يابيد و به زندگي خود ادامه دهيد.
باورهاي غلط و حقايق در مورد تجاوز جنسيآگاهي به باورهاي غلط و مضر دربارۀ قربانيان خشونت جنسي مي تواند به شما در شروع روند درمان كمك كند.
باورهاي غلط و حقايق در مورد تجاوز جنسيباور غلط:شما مي توانيد يك متجاوز را از روي ظاهر يا رفتار او تشخيص دهيد.
واقعيت:هيچ راه مطمئني براي شناسايي متجاوز وجود ندارد. بسياري از آن ها كاملاً عادي، دوستانه، جذاب و غير تهديد كننده به نظر مي رسند.


باور غلط:شما زياد هم بدتان نيامده وگرنه مقابله مي‌كرديد.
واقعيت:شوكه و منجمد شدن در هنگام تجاوز جنسي، بسيار رايج است. مغز و بدن شما شوكه و خاموش مي شود و هر گونه حركت، صحبت يا حتي فكر كردن را دشوار مي كند.
باور غلط:قربانياني كه مورد تجاوز قرار مي‌گيرند با نوع لباس پوشيدن يا رفتارشان به ديگران سيگنال مي‌دهند كه دنبال رابطه هستند.
واقعيت:تجاوز جنسي جرم فرصت طلبان است. مطالعات نشان مي‌دهد كه متجاوزان قربانيان را بر اساس آسيب‌پذيري‌شان انتخاب مي‌كنند، نه بر اساس جذابيت ظاهري يا خودنمايي آن ها.
باور غلط:تجاوز جنسي اغلب يك سوء تفاهم است.
واقعيت:متجاوزان اغلب با ادعاي اين كه حمله يك اشتباه حاصل از مستي يا سوء ارتباط بوده از خود دفاع مي كنند. اما تحقيقات نشان مي دهد كه اكثر قريب به اتفاق متجاوزان، در اين جرم سابقه دارند و بارها آن را تكرار كرده اند. اين مردان افراد آسيب پذير را هدف قرار مي دهند و اغلب از الكل استفاده مي كنند تا به آن ها تجاوز كنند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-بهبودي از تجاوز و آزار جنسي


برچسب: آزار جنسي,آسيب جنسي,تجاوز جنسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۶:۵۳ توسط:دكتر جلالي موضوع:

روش هاي اعجاز آور كنترل خشم

روش هايي مفيد و موثر براي كنترل خشم
خشم يك احساس كاملا طبيعي و نرمال است كه به خودي خود مثبت است، زيرا به شما كمك مي كند كه از خود در برابر خطرات احتمالي محافظت كنيد. اين احساس زمان و مكان خاصي ندارد و ممكن است در هر زماني به سراغ شما بيايد احساس خشم در مواقعي خطرناك و بحران آفرين مي شود كه منجر به پرخاشگري، درگيري و دعوا شود.
در واقع كنترل خشم شما را ياري مي كند كه كاري نكنيد كه بعدا از انجام آن احساس پشيماني كنيد. پيش از اين كه احساس خشم و عصبانيت بر شما چيره شود مي توانيد از استراتژي هاي خاصي براي كنترل آن استفاده كنيد. در ادامه به معرفي اين استراتژي ها خواهيم پرداخت.
چگونه بايد بر خشم خود كنترل داشته باشيم؟شمارش معكوس:شمردن به صورت معكوس از ۱ تا ۱۰ به شما كمك مي كند تا بيشتر بتوانيد شرايط را بازيابي كنيد. اگر احساس مي كنيد به معناي واقعي عصباني هستيد و از شدت عصبانيت مثل يك توپ در حال انفجار هستيد بهتر است از ۱ تا ۱۰ شروع به شمارش معكوس كنيد.
وقتي شروع به شمردن مي كنيد تپش قلب شما به حالت عادي و نرمال خود بر مي گردد و احساس عصبانيت شما فروكش مي كند.
تنفس آگاهانه:در فرآيند عصبانيت به صورت ناخودآگاه تنفس شما تند تند و كم عمق مي شود. اگر سعي كنيد نفس هاي شمرده شمرده و طولاني بكشيد به مرور احساس آرامش پيدا خواهيد كرد.
سعي كنيد هوا را از بيني هاي خود به داخل بكشيد، اندكي مكث كنيد و سپس بازدم را از دهان خود انجام دهيد. انجام اين تمرين به فروكش كردن حس عصبانيت شما كمك شاياني خواهد كرد.
پرت كردن حواس با فعاليت:فعاليت هاي بدني مي توانند از عصبانيت شما تا حدود زيادي بكاهند. دوچرخه سواري، پياده روي و انجام فعاليت هايي از اين قبيل موجب مي شود مقدار خون بيشتري به بدن شما پمپاژ شود و احساس عصبانيت و گرفتگي رواني خود را از دست بدهيد.
تكرار جملات و تلقين:براي اين منظور لازم است به دنبال عبارت يا جمله اي باشيد كه به شما كمك كند در مواقع عصبانيت آرام شويد.


وقتي احساس عصبانيت و ناراحتي پيدا كرديد اين جمله ها را تكرار كنيد و به معناي آن ها فكر كنيد. اين جمله ها مي توانند ( همه چيز به روال عادي برخواهد گشت )، ( من آرام و خوشحال هستم ) و ( هيچ چيز و هيچ كسي نمي تواند آرامش مرا بهم بريزد ) باشد.
راه هاي مقابله با احساس خشمراه هاي مقابله با احساس خشمفرار ذهني:چگونه بايد بر خشم خود كنترل داشته باشيم؟ شما مي توانيد به يك كنج آرام و دنج برويد و چشمان خود را ببنديد و خود را در يك صحنه آرامش بخش تصور كنيد. براي اين كه در اين تصوير خيالي غرق شويد بهتر است به جزئيات اين صحنه بيش تر تمركز كنيد. تصور رنگ و شفافيت آب رودخانه، ارتفاع كوه ها، تعداد و صداي جير جيرك ها و … مي توانند اين جزئيات را تشكيل دهند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-روش هاي اعجاز آور كنترل خشم


برچسب: خشم,راههاي مديريت خشم,كنترل خشم،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۲۳:۵۸ توسط:دكتر جلالي موضوع:

خوراكي هاي مضر براي كودكان

خوراكي هاي مضر براي كودكان
تنقلات سالم براي كودكان تاثير مستقيم و زيادي در سلامتي آن ها دارد، پس بهتر است در برنامه غذايي بچه ها از مواد غذايي سالم استفاده كرد. براي رشد خوب و نرمال، كودكان بايد يك برنامه غذايي سالم و متنوع كه شامل گروه هاي مختلف غذايي است، داشته باشند.
از آن جا كه اكثر كودكان علاقه بسيار زيادي به خوراكي هايي مثل چيپس، پفك، فست فود ها و غيره دارند كه اكثر آن ها نيز مضر مي باشند، لازم است كه والدين با نظارت مناسب روي غذاي كودك، اين گونه مواد را با تنقلات سالم جايگزين كنند.
در اين مطلب قصد داريم، خوراكي هاي مفيدي كه مي توان جايگزين خوراكي هاي مضر كرد را معرفي كنيم.
خوراكي هاي مضر براي كودكانانواع آب ميوه هاي صنعتي و نوشابهآب ميوه هاي صنعتي به هيچ وجه نبايد در برنامه غذايي كودكان زير يك سال قرار بگيريد، حتي افراد مسن نيز مجاز به نوشيدن آب ميوه نيستند. مواد موجود در نوشابه ها و نوشيدني هاي ورزشي مي تواند باعث مسموميت غذايي شده و هم چنين تاثيرات بدي روي سيستم عصبي، حافظه و پوست كودكان داشته باشد.
اين گونه نوشيدني ها كالري و قند بسيار بالايي دارند اما هيچ گونه مواد معدني ويتاميني را تامين نمي كنند، قند بالاي اين نوشيدني ها مي تواند منجر به پوسيدگي دندان كودك نيز شود.
بهتر است به جاي استفاده از اين نوع نوشيدني ها از اسموتي ميوه اي همراه با ماست يا شير يا آب گازدار استفاده كنيد.
عسلدر حالي كه عسل يك ماده بسيار مغذي براي بزرگسالان است، اما مي تواند براي كودكان زير يك سال بسيار خطرناك باشد. عسل حاوي باكتري هايي است كه باعث ايجاد بيماري بوتوليسم در نوزاد مي شود، اين باكتري بر سيستم ايمني بدن كودك اثر منفي دارد و باعث مشكلات تنفسي و ضعف عضلاني در آن ها مي شود.
براي كودكان زير يك سال بهتر است از ميوه اي خرد شده كه هم منبع ويتامين هستند و هم شيريني طبيعي دارند استفاده شود. كودكان بعد از يك سالگي مي توانند عسل بخورند.


ماست صنعتي كودكانماست صنعتي طعم دار كه مخصوص كودكان توليد مي شود و اغلب آن را با نام دنت مي شناسيم، يكي از انواع خوراكي هاي مضر براي كودكان است،
زيرا در اين گونه ماست ها از رنگ هاي مصنوعي استفاده مي شود كه مي تواند باعث بروز واكنش هاي آلرژيك يا حتي بيش فعالي در كودك شود، هم چنين قند موجود در اين محصولات براي كودك مضر است.
اين در حالي است كه ماست معمولي يك چاشني خوشمزه و سالم براي كودك است. مي توان براي كودكان بالاي يك سال با استفاده از كشمش، عسل يا ميوه، ماست را طعم دار كرده و در برنامه غذايي كودك قرار داد.
پاپ كورن صنعتييكي ديگر از خوراكي هاي مورد علاقه كودكان در ميان وعده ها، پاپ كورن است.
پاپ كورن هاي صنعتي در كيسه هاي پلاستيكي بسته مي شوند كه براي بسته بندي فست فود نيز مورد استفاده قرار مي گيرند، اين پلاستيك ها حاوي ماده شيميايي فلورين هستند كه هنگام گرم شدن، مواد شيميايي توليد مي كنند.
مواد شيميايي توليد شده هم بر رشد كودك تاثير منفي مي گذارد و هم با سرطان ارتباط دارد. بهتر است به جاي پاپ كورن ماكروويوي، آن را با روغن زيتون در تابه آماده كنيد. اين كار زمان زيادي نمي برد و طعم آن هم واقعا خوب است.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-خوراكي هاي مضر براي كودكان


برچسب: خوراكي هاي مضر,كودكان,خوراكي هاي مورد علاقه كودكان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۸:۱۶ توسط:دكتر جلالي موضوع:

بيماري هاي ناشي از ازدواج فاميلي

بيماري هاي ناشي از ازدواج فاميلي ( ۴ خطر اصلي)
آيا در مورد بيماري هاي ناشي از ازدواج فاميلي آگاهي داريد؟ ازدواج فاميلي در بعضي از خانواده ها طرفداران بسياري دارد اما اين نوع ازدواج با مشكلات و بيماري هاي احتمالي همراه مي باشد كه افراد بايد در مورد آن آگاه باشند.
امروزه جواناني كه قصد ازدواج فاميلي دارند به پشتوانه پيشرفت علم، آزمايش هاي بسياري را انجام مي دهند تا از خطرهاي ازدواج فاميلي آگاه شوند و نتيجه ازدواج بسته به جواب آزمايش ها مي باشد. اگر در آزمايش خطري تشخيص داده نشود پس براي ازدواج مشكلي به وجود نمي آيد.
هم چنين با پيشرفت علم پزشكي مي توان از بروز بيماري هاي ناشي از ازدواج فاميلي پيشگيري لازم را فراهم كرد.
قبل از ازدواج كمك گرفتن از مشاوره ازدواج از اهميت بسياري برخوردار است و مشاوره هاي روانشناختي ازدواج نيز در جهت ارتقاء مهارت هاي زندگي مشترك به ويژه در ازدواج هاي فاميلي كه در بعضي از جهات مشكلات خاصي به همراه دارند، ضروري مي باشند.
بيماري هاي ناشي ازدواج فاميلي، خطرات بالقوهازدواج فاميلي يكي از انواع ازدواج ها بوده و ويژگي ها و پيامدهاي خاص خودش را دارد، ازدواج يكي از مهم ترين تصميمات در زندگي هر شخصي مي باشد و نمي توان با قاطعيت نظر داد كه ازدواج با فاميل بهتر است يا غريبه.
تصميم گيري در اين مورد به شرايط شما و خانواده تان وابسته است. اما در ازدواجي كه اشتراك ژنتيكي با آن شخص داريد ممكن است خطراتي ايجاد شود كه قبل از ازدواج بايد آگاهي و شناخت لازم را پيدا كنيد و هم چنين آزمايش هاي لازم را انجام دهيد تا بعد از ازدواج دچار مشكل نشويد.
در بين جامعه اين طور جا افتاده است كه خطر ازدواج فاميلي مي تواند فقط در به دنيا آمدن كودك معلول و عقب مانده ذهني ظاهر شود. در حالي كه ازدواج فاميلي براي زوجين هم خطراتي به همراه دارد.
اگر قصد ازدواج فاميلي داريد و يا زماني كه به اين موضوع فكر مي كنيد از آينده آن مي ترسيد به شما مي گوييم كه اصلا نگران اين مسئله نباشيد.
زيرا امروزه علم پزشكي پيشرفت كرده است و به خوبي خطرات ناشي از ازدواج هاي فاميلي را مورد بررسي قرار داده و ميزان خطر را براي شما مشخص مي كند.

9 تكنيك برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جديدترين روشهاي روانشناسي۹ تكنيك برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جديدترين روشهاي روانشناسيدر اين مقاله به معرفي خطرات ممكن الوقع ناشي از ازدواج فاميلي مي پردازيم:
بيماري هاي ناشي از ازدواج فاميلي: احتمال نقص ايمنيكودكان حاصل از ازدواج فاميلي ممكن است مبتلا به بيماري نقص ايمني باشند، كودكاني كه مبتلا به اين بيماري هستند سيستم ايمني آن ها پايين است و در معرض بيماري هاي عفوني قرار دارند. هر گاه سيستم ايمني بدن به شكل صحيح و درست كار نكند امكان ابتلا به اين وضعيت وجود دارد.
افرادي كه فرزند آن ها درگير اين بيماري ها شده اند بايد هر چه سريع تر فرزند خود را نزد متخصص برده و براي درمان آن ها اقداماتي را انجام دهند البته امروزه نقص ايمني با استفاده از قرص ها و ويتامين ها قابل درمان مي باشد.
يكي از بيماري هاي شايع در ازدواج هاي فاميلي سندروم داون مي باشند اين بيماري علاوه بر تاثير در ظاهر انسان مانند گردن كوتاه، زبان متورم و صورت پهن از لحاظ ذهني نيز باعث بروز علائمي مانند كم تواني ذهني، وسواس فكري و ضعف يادگيري مي شود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-بيماري هاي ناشي از ازدواج فاميلي


برچسب: ازدواج فاميلي,خطر ازدواج فاميلي,ازدواج،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۴۶:۳۰ توسط:دكتر جلالي موضوع:

عادت در روانشناسي چه معني دارد؟ آيا ترك عادت موجب مرض است؟

عادت به كاهش پاسخ به يك محرك پس از تكرار مكرر گويند. يا همانطور كه انجمن روانشناسي آن را تعريف مي كند، عادت كردن شامل “عادت كردن به يك موقعيت يا محرك” است و در نتيجه اثربخشي آن كاهش مي يابد.
به عنوان مثال، يك صداي جديد در محيط شما، مانند آهنگ زنگ جديد، ممكن است در ابتدا توجه شما را به خود جلب كند يا حتي حواس شما را پرت كند. به مرور زمان كه به اين صدا عادت مي كنيد كمتر به آن توجه مي كنيد و پاسخ شما كم مي شود. اين پاسخ كاهش يافته عادت كردن است.
نمونه هاي عادتبراي درك چگونگي كاركرد عادت‌سازي، نگاه كردن به چند مثال مختلف مي‌تواند مفيد باشد. اين پديده در بسياري از زمينه هاي مختلف از يادگيري تا ادراك نقش دارد.
يادگيريعادت كردن يكي از ساده ترين و رايج ترين شكل هاي يادگيري است. اين به افراد اجازه مي دهد تا محرك هاي غير ضروري را تنظيم كنند و روي چيزهايي تمركز كنند كه واقعاً نياز به توجه دارند.
به عنوان مثال، تصور كنيد كه در حال مطالعه با تلويزيون در حال پخش در پس زمينه هستيد. تلويزيون ممكن است در ابتدا حواس‌تان را پرت كند، اما عادت كردن به شما اين امكان را مي‌دهد تا در نهايت سر و صدا را كاهش دهيد و روي چيزي كه مي‌خواهيد ياد بگيريد تمركز كنيد.
در حين يادگيري چيزي است كه به طور منظم در زندگي روزمره شما اتفاق مي افتد، اما احتمالا تا حد زيادي از آن بي اطلاع هستيد.
ادراكتصور كنيد كه در حياط خانه خود هستيد كه صداي كوبيدن بلندي را از حياط همسايه خود مي شنويد. صداي غيرمعمول بلافاصله توجه شما را به خود جلب مي كند و شما تعجب مي كنيد كه چه چيزي در حال وقوع است يا چه چيزي ممكن است باعث ايجاد صدا شود.
طي چند روز آينده، صداي كوبيدن با سرعتي منظم و ثابت ادامه مي يابد. در نهايت، شما فقط نويز را تنظيم مي كنيد. اين نمونه اي از عادت در ادراك است.
اين تنها صدا نيست كه ما را به عادت كردن ترغيب مي كند. حواس ديگر نيز مي توانند تحت تأثير عادت قرار گيرند.


مثال ديگر اين است كه صبح قبل از رفتن به محل كار روي مقداري عطر بپاشيد. پس از مدت كوتاهي، ديگر متوجه بوي عطر خود نمي‌شويد ، اما اطرافيان شما ممكن است بوي عطر را حتي بعد از اينكه از آن بي‌اطلاعيد، متوجه شوند.
آيا مي توانيد به درد عادت كنيد؟ تحقيقات نشان مي دهد كه شما مي توانيد، همچنين نشان مي دهد كه اين عادت ممكن است بيشتر مبتني بر مغز باشد تا حساسيت زدايي واقعي به خود احساس درد.
روان درمانيهمچنين رويكردهاي روان درماني وجود دارد كه بر عادت كردن تكيه دارند. براي مثال، در درمان فوبيا ، عادت دادن افراد به منبع ترس يكي از راه‌هاي كمك به آنها براي غلبه بر فوبيا است. در مواجهه درماني، افراد به تدريج در معرض چيزهايي قرار مي گيرند كه از آنها مي ترسند.
عادت در مواجهه درمانيمواجهه درماني از عادت كردن براي كمك به افراد براي غلبه بر ترس هاي خود استفاده مي كند. نمونه اي از اين نوع درمان در غلبه بر فوبيا تاريكي شامل موارد زير باشد:
در ابتدا، فرد ممكن است به سادگي تصور كند كه در يك اتاق تاريك است.هنگامي كه آنها به اين تجربه عادت كردند، خود را در معرض تقريب‌هاي فزاينده‌اي نزديك‌تر به منبع واقعي اضطراب خود قرار مي‌دهند، مانند ايستادن درست در داخل در يك اتاق تاريك، تا زماني كه در نهايت با خود ترس (ايستادن كامل در داخل) روبرو شوند. يك اتاق تاريك).در نهايت، فرد به محرك (تاريكي كامل) عادت مي كند تا ديگر پاسخ ترس را تجربه نكند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-عادت در روانشناسي چه معني دارد؟ آيا ترك عادت موجب مرض است؟


برچسب: نظريه هاي عادت گرايي,ترك عادت,عادت كردن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۹:۲۹ توسط:دكتر جلالي موضوع:

استرس مفيد يا يوسترس

يوسترس چيست؟ همه استرس ها يكسان نيستند. برخي از استرس‌هايي كه در زندگي با آن مواجه مي‌شويد مي‌تواند براي سلامتي شما مضرتر باشد و برخي از انواع استرس در واقع مي‌توانند سالم باشند. يكي از انواع استرس هاي مفيد به نام Eustress شناخته مي شود.
يوسترس چيست؟يوسترس به استرسي اشاره دارد كه منجر به پاسخ مثبت مي شود. اين برعكس پريشاني است و مي تواند به هر نوع استرس مفيد اعم از جسمي يا رواني اشاره داشته باشد. تمايل به كوتاه مدت دارد و اغلب احساس هيجان دارد. مردم اين نوع استرس را قابل كنترل و حتي انگيزه مي دانند.
از نظر فيزيكي، يوسترس اغلب مي تواند از بسياري جهات شبيه پريشاني باشد. ممكن است عصبي شويد. قلب شما ممكن است تند بزند افكار شما ممكن است مسابقه دهند تفاوت در نحوه درك اين احساسات فيزيكي است.
با پريشاني، آنها ممكن است احساس ناراحتي و غرق شدن كنند. با يوسترس، ممكن است احساس هيجان يا حس انتظار داشته باشيد.
يوسترس مي تواند مفيد باشد و در واقع براي رفاه كلي ضروري است. اين نوع استرس “مثبت” مي تواند به احساس خوش بيني و هيجان در مورد زندگي كمك كند.
استرس مفيد يا يوسترساسترس مفيد يا يوسترسنمونه هايي از يوسترسEustress با نتايج مثبت همراه است. براي درك اين نوع استرس مفيد، در نظر گرفتن چند مثال مختلف از زمان وقوع آن مي تواند مفيد باشد. بر خلاف پريشاني، eustress به طور معمول با احساس هيجان و چالش به جاي اضطراب يا ترس همراه است.
تغييرات زندگي : تغييرات عمده زندگي مي تواند باعث ايجاد eustress شود. نمونه هايي از تغييراتي كه مي تواند اين نوع استرس مفيد را ايجاد كند شامل شروع يك شغل جديد، درگير شدن در يك رابطه و تربيت فرزندان است.چالش هاي كوچكتر : هيجان يك ترن هوايي، يك فيلم ترسناك يا يك چالش سرگرم كننده همگي نمونه هايي از eustress هستند. حتي يك تمرين بسيار سخت نيز مي تواند نمونه اي از اين نوع استرس باشد.تجربيات جديد : سفر همچنين مي‌تواند باعث ايجاد eustress شود. اين مي تواند ناراحتي و ناآشنايي قابل توجهي را به همراه داشته باشد، اما اكتشافات زيادي را نيز به همراه دارد. انتظار اولين قرار ملاقات، اولين روز كاري جديد، يا ساير اولين هاي هيجان انگيز نيز زير چتر eustress قرار مي گيرد.در برخي موارد، پريشاني مي تواند به eustress تبديل شود. براي مثال، از دست دادن شغل يا جدايي در ابتدا ممكن است ناراحت كننده باشد، اما ممكن است به عنوان فرصتي براي تغيير و رشد در طول زمان تلقي شود.
تاثير يوسترس يا استرس مفيدEustress نوعي استرس است كه در واقع براي ما مهم است كه در زندگي خود داشته باشيم. Eustress مي تواند اثرات مثبت مختلفي داشته باشد. به عنوان مثال، ممكن است:
كمك به تمركز و تمركزشما را تشويق مي كند تا چالش هاي جديدي را انجام دهيدبه شما انگيزه مي دهد تا اهداف خود را دنبال كنيد ،به شما كمك مي كند در مواجهه با چالش ها انعطاف پذيري بيشتري داشته باشيدبه زندگي خود معنا و هدف بدهيدبه شما كمك مي كند تا احساس سلامتي و شادي بيشتري داشته باشيدمقدار معيني از استرس مي تواند در مورد انگيزه و عملكرد مفيد باشد. در واقع، قانون يركس-دادسون پيشنهاد مي كند كه سطوح بهينه برانگيختگي (يعني استرس) به بهبود عملكرد كمك مي كند، اما فقط تا يك نقطه خاص. و وظايف مختلف ممكن است از سطوح مختلف استرس و برانگيختگي بهره مند شوند.
Eustress اغلب به عنوان يك نوع استرس مفيد در نظر گرفته مي شود زيرا مي تواند تأثير مثبتي بر زندگي شما بگذارد. با اين حال، مهم است كه به ياد داشته باشيد كه eustress هنوز هم نوعي استرس است. به همين دليل، eustress مي تواند به پريشاني يا حتي استرس مزمن تبديل شود، اگر خيلي شديد شود يا براي مدت طولاني ادامه يابد.
مشاورانه مشاوره خانواده مشاوره ازدواج مشاوره تلفني مشاوره آنلاين تست روانشناسي مشاوره روانشناسي مشاوره جنسي اختلال رواني كليپ روانشناسياسترس مفيد را شناسايي كرده و به آن پاسخ دهيدبراي مديريت سطوح استرس خود، مهم است كه تفاوت بين eustress و ساير انواع استرس را بشناسيد. اين هميشه ساده نيست زيرا آنها گاهي اوقات شبيه يكديگر هستند.
درك eustress مي تواند به شما كمك كند تا به راحتي انواع ديگر استرس را نيز مديريت كنيد. براي مثال، تحقيقات نشان مي‌دهد كه وقتي رويدادي به‌عنوان يك «تهديد» تلقي مي‌شود، مردم به آن واكنش متفاوتي نسبت به «چالش» نشان مي‌دهند.
تهديدها پاسخ استرس بيشتري را برمي انگيزند و سطوح بيشتري از اضطراب ايجاد مي كنند، در حالي كه چالش ها مي توانند هيجان انگيز و حتي لذت بخش باشند. تهديدها ترسناك هستند، در حالي كه چالش‌ها فرصت‌هايي هستند براي اثبات خود و يادگيري اينكه وقتي واقعاً تلاش مي‌كنيد چقدر مي‌توانيد انجام دهيد.


اين درك مي تواند به شما كمك كند بسياري از عوامل استرس زا در زندگي خود را به عنوان چالش ارزيابي كنيد تا تهديد. تعدادي استراتژي وجود دارد كه مي‌تواند به شما كمك كند رويدادها را به‌جاي تهديد به‌عنوان چالش ببينيد:
از خودگويي مثبت استفاده كنيد : اين كار را مي توان با تغيير نحوه صحبت با خود در مورد اين چالش ها انجام داد. سعي كنيد به خودتان بگوييد كه اينها چالش هايي هستند كه مي توانيد با آنها كنار بياييد.روي آنچه مي توانيد كنترل كنيد تمركز كنيد : تمركز بر منابعي كه براي مديريت اين چالش ها داريد نيز مي تواند مفيد باشد. تمركز بر روي آنچه مي توانيد كنترل كنيد به جاي آنچه ممكن است اشتباه باشد، مي تواند به شما كمك كند نسبت به چالش هايي كه با آن روبرو هستيد احساس مثبت تري داشته باشيد.طرز فكر خود را تنظيم كنيد : وقتي روي تغيير ذهنيت خود كار مي كنيد و در صورت امكان به استرس به عنوان يك چالش برخورد مي كنيد، مي توانيد اين چالش ها را با انعطاف پذيري بيشتري مديريت كنيد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-استرس مفيد يا يوسترس


برچسب: استرس,انواع استرس,استرس مفيد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۴۰:۲۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

رفتار انحرافي چيست؟

رفتار انحرافي به عنوان اقداماتي گفته مي شود كه هنجارهاي اجتماعي را نقض مي كند، كه شامل قوانين اجتماعي غيررسمي يا انتظارات و قوانين رسمي تر اجتماعي باشد. از سوي ديگر، رفتار قابل قبول اجتماعي به اعمالي اطلاق مي‌شود كه عموماً براي انجام آن در حضور افراد ديگر مناسب تلقي مي‌شوند.
اين مقاله به بررسي علل رفتار انحرافي و تفاوت آن با رفتار قابل قبول اجتماعي مي پردازد. همچنين انواع مختلفي از رفتارهاي انحرافي و اينكه چگونه برخي از رفتارها، مانند اعتياد، از مقبوليت اجتماعي تا انحرافي را شامل مي شود را پوشش مي دهد.
علل رفتار انحرافينظريه‌هاي مختلفي وجود دارد كه توضيح مي‌دهد چرا افراد درگير رفتارهاي انحرافي مي‌شوند، از جمله تبيين‌هاي روان‌شناختي، بيولوژيكي و جامعه‌شناختي.
در واقعيت، احتمالاً عوامل زيادي در رفتار انحرافي نقش دارند. اينها شامل ژنتيك، شخصيت، تربيت، محيط و تأثيرات اجتماعي است.
همچنين توجه به اين نكته مهم است كه آنچه انحراف تلقي مي شود مي تواند از فرهنگي به فرهنگ ديگر متفاوت باشد. عوامل ديگر – از جمله جنسيت و وضعيت اجتماعي-اقتصادي – نيز بر قوانين و انتظارات اجتماعي غيررسمي و نانوشته اي تأثير مي گذارند كه انتظار مي رود مردم با آنها مطابقت داشته باشند.
رفتار انحرافيتوضيحات روانشناختينظريه‌هاي روان‌شناختي رفتار انحرافي از ديدگاه‌هاي مختلفي سرچشمه مي‌گيرند. به عنوان مثال، رويكرد روانكاوانه ممكن است نشان دهد كه همه مردم تمايلات سركوب شده و ناخودآگاهي دارند كه منجر به انحراف اجتماعي مي شود .
از سوي ديگر، نظريه‌هاي يادگيري ممكن است نشان دهند كه اين رفتارها با مشاهده رفتارهاي انحرافي ديگران آموخته مي‌شوند. در زمينه مصرف مواد، اين نشان مي دهد كه افراد در نتيجه مشاهده مصرف مواد توسط افراد ديگر، شروع به استفاده از مواد مخدر يا سوء استفاده از الكل مي كنند. تحقيقات نشان مي دهد كه تأثيرات اجتماعي مي تواند نقش مهمي در شروع مصرف مواد و اعتياد داشته باشد.
توضيحات بيولوژيكيتوضيحات بيولوژيكي براي انحراف نشان مي دهد كه تأثيرات ژنتيكي نقش مهمي در رفتار انحرافي دارد. براي مثال، وقتي صحبت از اعتياد به ميان مي آيد، تحقيقات نشان داده است كه ژن ها نقش مهمي در ايجاد مشكلات مصرف مواد دارند.


تحقيقات نشان مي دهد كه بين ۴۰ تا ۶۰ درصد از خطر ابتلا به اعتياد به دليل ژنتيك است.
ژنتيك نيز بر خلق و خو و شخصيت كلي تأثير دارد. اين ويژگي ها و ويژگي ها ممكن است بر احتمال انجام رفتار انحرافي تأثير بگذارد.
تبيين هاي جامعه شناختييك توضيح جامعه‌شناختي نظريه كرنش مرتون است كه نشان مي‌دهد بين اهداف جامعه و ابزارهايي كه مردم براي رسيدن به آن اهداف دارند تنش وجود دارد. در نتيجه، مردم اغلب به رفتارهاي انحرافي (مانند دزدي يا فروش مواد مخدر) به عنوان راهي براي دستيابي به آرمان هاي اجتماعي قابل قبول اجتماعي (مانند داشتن ثروت) روي مي آورند.
خلاصهرفتار انحرافي مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. عوامل ژنتيكي، رواني و جامعه شناختي همگي مي توانند بر انواع مختلف انحرافات اجتماعي تأثير بگذارند.
استرس مفيد يا يوسترساسترس مفيد يا يوسترساعتياد و رفتار انحرافياعتياد – از الكل گرفته تا قمار و رابطه جنسي – مي تواند شامل رفتار قابل قبول اجتماعي يا رفتار انحرافي اجتماعي باشد. نوشيدن يك يا دو نوشيدني بعد از كار يك شكل قابل قبول اجتماعي از مصرف الكل است. مست شدن و سپس اقدام به رانندگي به منزل، رفتار انحرافي محسوب مي شود.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-رفتار انحرافي چيست؟


برچسب: رفتار انحرافي,انواع رفتار انحرافي,علل رفتار انحرافي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۳۶:۳۳ توسط:دكتر جلالي موضوع:

شربت ترياك | موارد مصرف | عوارض مصرف و قطع ناگهاني شربت ترياك

شربت ترياك، موارد مصرف، عوارض مصرف و قطع ناگهاني شربت ترياك
شربت ترياك نوعي داروي مسكن مي باشد كه در گروه داروهاي افيوني قرار مي گيرد. از اين دارو به عنوان درمان ترك اعتياد به مواد مخدر استفاده مي كنند. اما اين دارو به علت خاصيت اعتياد آوري به صورت بسيار محدود مورد تجويز و استفاده قرار مي گيرد.
شربت ترياك و موارد مصرف آن
شربت ترياك فرآيند سم زدايي را براي فرد آسان تر مي كند و باعث مي شود دردهاي جسماني به شكل قابل توجهي كاهش يابد. از اين دارو براي ترك مواد افيوني نظير ترياك، مورفين و هروئين استفاده مي كنند تا فرد دوره ترك را با موفقيت به پايان رساند.
اين دارو با عوارض گوناگوني همراه مي باشد كه مصرف خودسرانه و قطع مصرف آن به صورت ناگهاني مشكلات بسياري براي افراد به وجود خواهد آورد. در ادامه اين مقاله در مورد شربت ترياك، كاربرد اين دارو و عوارض آن مطالبي را بيان مي كنيم كه مطالعه آن مي تواند مفيد باشد.
شربت ترياك و موارد مصرف آنشربت ترياك يا تنتور اپيوم نوعي ماده افيوني و مسكن مي باشد كه در هر ۵ ميلي ليتر آن ۵۰ ميلي گرم مورفين وجود دارد.
از اين دارو براي درمان اسهال بزرگسالان استفاده مي كنند اما در زمان ترك مواد مخدر مورد استفاده قرار مي گيرد و يكي از داروهاي ترك اعتياد شناخته شده مي باشد. اما به دليل عوارض آن بسيار محدود مورد تجويز قرار مي گيرد. استفاده آن بيش از هر چيز براي سم زدايي و درمان وابستگي به اپيوئيد ها مي باشد.


يك باور غلط عاميانه در مورد شربت ترياك وجود دارد كه جوشاندن آن منجر به كاهش عوارض آن مي شود، اين كار نه تنها تاثيري در كاهش عوارض ندارد بلكه تبخير آب و الكل باعث مي شود شربت، غليظ شده و آسيب جدي بر دستگاه گوارش افراد وارد كند.، بنابراين از انجام اين كار خودداري كنيد.
علت استفاده از شربت ترياك براي ترك اعتياديكي از روش هايي ترك اعتياد به مواد افيوني نظير ترياك، هروئين و مورفين استفاده از داروهاي نگه دارنده مي باشد. اين داروها كمك مي كند با كمك اين روش فرد درد جسماني كمتري را تحمل كند و علائم ناخوشايند او در اثر محروميت از مواد كاهش مي يابد، در اين شرايط فرد مي تواند در مسير ترك پايداري بهتر و بيشتري را تجربه كند.
داروهايي كه در هنگام ترك به عنوان داروهاي نگه دارنده تجويز مي شوند عبارت اند از متادون، قرص ب ۲ بوپرنورفين و شربت ترياك يا همان تنتور اپيوم.
دوز مصرف شربت ترياك براي ترك اعتيادتوجه داشته باشيد كه شربت ترياك يك ماده افيوني مي باشد و مصرف آن براي ترك اعتياد بايد با احتياط بسيار و تحت نظارت پزشك باشد در غير اين صورت اگر به صورت خودسرانه مورد استفاده قرار گيرد، اعتياد جديدي را در فرد ايجاد مي كند.
هم چنين دوز مصرفي آن براي افراد متفاوت است و بستگي به وضعيت جسماني و ميزان اعتياد آن ها به مواد مخدر دارد. ممكن است دارويي كه براي يك نفر مفيد و كمك كننده است براي شخص ديگر آسيب هايي را به همراه داشته باشد به همين دليل حتما بايد بر اساس دستور پزشك مصرف شود و دوز آن را پزشك تعيين نمايند و از مصرف سرخود تنتور اپيوم جدا بپرهيزيد.
اعتياد به شيرهعلائم و نشانه هاي اعتياد به شيره، عوارض اعتياد به شيرهمصرف شربت ترياك در دوران بارداريمتاسفانه مورفين  قابليت رد شدن از جفت را دارد به همين دليل اگر در دوران بارداري مورد استفاده قرار گيرد مشكل ساز بوده و عوارضي بر روي جنين خواهد داشت.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-شربت ترياك | موارد مصرف | عوارض مصرف و قطع ناگهاني شربت ترياك


برچسب: ترياك,ترك اعتياد,شربت ترياك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۴:۴۶ توسط:دكتر جلالي موضوع:

آسيب هاي عاطفي و رواني

آسيب هاي عاطفي و رواني
وقتي اتفاقات بدي رخ مي دهد، مدتي طول مي‌كشد تا بر درد غلبه و دوباره احساس امنيت پيدا كنيد. اما با تدابير خودياري و پشتيباني مي توانيد سريع‌تر بهبود پيدا ‌كنيد.
آسيب هاي عاطفي و رواني چيست؟آسيب‌هاي عاطفي و رواني نتيجۀ رويدادهاي استرس‌زاي فوق‌العاده‌اي است كه احساس امنيت شما را از بين مي‌برد و باعث مي‌شود احساس كنيد كه در يك دنياي خطرناك و ناامن هستيد.
آسيب رواني شما را با احساسات ناراحت كننده، خاطرات و اضطراب‌هايي درگير مي‌كند كه تمامي ندارند. همچنين احساس بي‌حسي، سِرشدن و ناتواني در اعتماد به ديگران در شما ايجاد مي‌كند.
اگرچه تجارب آسيب زا اغلب وقتي ايجاد مي‌شود كه زندگي يا امنيت شما تهديد شود، اما هر موقعيتي كه باعث شود شما احساس غم و انزوا كنيد، حتي اگر آسيب فيزيكي هم به همراه نداشته باشد مي تواند منجر به حادثه و شوك شود.
تجربۀ ذهني و عاطفي شما از رويداد است كه آسيب زا بودن آن را تعيين مي كند. هر چه بيشتر احساس ترس و درماندگي كنيد، احتمال آسيب ديدن شما بيشتر است.
آسيب هاي عاطفي و رواني ناشي از موارد زير است:رويدادهاي ناگهاني، مانند تصادف، جراحت يا حمله خشونت بار، به خصوص اگر غيرمنتظره باشد يا در دوران كودكي اتفاق افتاده باشد.
استرس مداوم و بي امان، مانند زندگي در منطقه‌اي پر از جنايت، مبارزه با بيماري خطرناك يا تجربه رويدادهاي آسيب زا كه به طور مكرر رخ مي دهند، مانند زورگيري، خشونت خانگي، يا بي‌توجهي در دوران كودكي.
برخي از علل نيز معمولاً ناديده گرفته مي شوند، مانند جراحي (به ويژه در ۳ سال اول زندگي)، مرگ ناگهاني يكي از نزديكان، از هم پاشيدگي يك رابطۀ مهم يا يك تجربه عميقاً نااميدكننده.
مقابله با آسيب‌هاي ناشي از بلاهاي طبيعي يا انسان‌ساز چالش‌هاي منحصربه‌فردي را به همراه مي‌آورد. حتي اگر شما مستقيماً درگير رويداد نباشيد.
در واقع، بسيار بعيد است كه هيچ يك از ما قرباني مستقيم يك حملۀ تروريستي، سقوط هواپيما يا تيراندازي جمعي شويم، اما همۀ ما مرتباً تصاوير وحشتناكي از قربانيان اين گونه حوادث را در رسانه هاي اجتماعي و منابع خبري مي‌بينيم. مشاهدۀ مكرر اين تصاوير بر سيستم عصبي شما غلبه و استرس آسيب زا ايجاد مي كند.
علت اين حوادث هر چه كه باشد، زمان آن چه نزديك باشد چه مربوط به سال هاي دور، با درمان مي‌توانيد بر آن غلبه كرده و به زندگي خود ادامه دهيد.
حوادث دوران كودكي و خطر آسيب در آيندهاگرچه رويدادهاي آسيب زا ممكن است براي هركسي اتفاق بيفتد، اما اگر شما در گذشته به خاطر وقوع يك رويداد خاص تحت فشار استرس سنگيني قرار گرفته باشيد، احتمال اينكه در مواجهه با رويداهاي مصيبت ‌بارِ زمان حاضر دچار آسيب شويد بيشتر مي‌شود. آسيب دوران كودكي مي تواند ناشي از هر چيزي باشد كه احساس امنيت كودك را مختل كند، از جمله:
محيط ناپايدار يا ناامنجدايي از پدر و مادربيماري جديروش هاي پزشكي آسيب‌زاآزار جنسي، فيزيكي يا كلاميمشكلات درسي و رفتاري در مدرسهخشونت خانگيبي توجهيتجربۀ تلخ در دوران كودكي مي تواند منجر به يك اثر شديد و طولاني مدت شود. اگر مشكلات دوران كودكي حل نشود، احساس ترس و درماندگي به بزرگسالي منتقل مي شود و زمينه را براي آسيب هاي بيشتر فراهم مي كند.
با اين حال، حتي اگر آسيب‌هاي روحي شما سال‌ها پيش اتفاق افتاده باشد، راهكارهايي وجود دارد كه مي‌توانيد براي غلبه بر درد از آن ها كمك بگيريد. ياد بگيريد كه به ديگران اعتماد كرده، با آن ها ارتباط برقرار كنيد و به اين شكل تعادل عاطفي خود را به دست آوريد.


علائم آسيب هاي عاطفي و روانيهمه ما به طرق مختلف به اتفاقات وحشتناك واكنش نشان مي دهيم و طيف وسيعي از واكنش هاي فيزيكي و احساسي را تجربه مي كنيم. هيچ كدام از احساس‌ها، افكار يا پاسخ‌ «درست» يا «نادرست» نيستند، بنابراين واكنش هاي خود يا ديگران را قضاوت نكنيد. پاسخ‌هاي شما واكنش‌هاي عادي به رويدادهاي غيرعادي هستند.
علائم عاطفي و رواني:شوك، انكار يا ناباوريگيجي، مشكل در تمركزعصبانيت، تحريك پذيري، نوسانات خلقياضطراب و ترسگناه، شرم، سرزنش خودكناره گيري از ديگراناحساس غم يا نااميدياحساس قطع ارتباط يا بي حسيعلائم فيزيكي:بي خوابي يا كابوسخستگيزود به زود مبهوت شدنمشكل در تمركزضربان قلب تندسرگيجه و بي قراريداشتن دردتنش عضلاني

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-آسيب هاي عاطفي و رواني


برچسب: آسيب هاي عاطفي,درمان آسيب هاي عاطفي,علائم عاطفي و رواني،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۹:۰۸ توسط:دكتر جلالي موضوع: