مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

بي خوابي در نوجوانان ✔️ خطراتي كه نمي دانيد

بي خوابي در نوجوانان يك اختلال خواب شايع است كه مي تواند در هر سني رخ دهد. با اين حال، نوجوانان به ويژه در معرض خطر ابتلا به بي خوابي هستند. دلايل بي خوابي در نوجوانان مي تواند متفاوت باشد، اما برخي از عوامل شايع عبارتند از:
استرستغييرات هورمونياختلالات عصبيمشكلات پزشكياستفاده از كافئين و الكلعلائم بي خوابي در نوجوانانعلائم بي خوابي در نوجوانان مي تواند شامل موارد زير باشد:
مشكل در به خواب رفتنبيداري مكرر در طول شبخواب سبك و بي كيفيتاحساس خستگي و خواب آلودگي در طول روزتمركز ضعيفخلق و خوي بدعلت بي خوابي در نوجوانانچرا نوجوانان در خواب مشكل دارند؟ نوجوانان بايد بين ۸ تا ۱۰ ساعت خواب مفيد داشته باشند. متاسفانه بسياري از نوجوانان در زود به خواب رفتن مشكل دارند. در سال هاي نوجواني، ساعت داخلي بدن به گونه اي است كه شب ديرتر بخوابد و صبح ديرتر از خواب بيدار شوند و احساس مي كنند كه مشكلي وجود ندارد. اين تغيير به اين دليل اتفاق مي‌افتد كه مغز نوجوانان هورمون ملاتونين ( كه به تنظيم خواب كمك مي كند را) را ديرتر از مغز كودكان و بزرگسالان مي‌سازد. بنابراين، نوجوانان به سختي به خواب مي روند و خواب كافي را ندارند. علت بي خوابي در نوجوانان ممكن است موارد زير باشد:
سندرم پاهاي بي قرار: تمايل به حركت دادن پاها در هنگام شب. ممكن است احساس گزگز، خارش، گرفتگي يا سوزش داشته باشند.آپنه انسدادي خواب: آپنه انسدادي خواب زماني است كه فرد در طول خواب براي مدت كوتاهي نفس خود را متوقف مي كند. نوجوانان مبتلا به اين اختلال معمولاً در طول روز احساس خواب آلودگي مي كنند و ممكن است در كلاس ها به خواب بروند يا چرت بزنند. آپنه انسدادي خواب زماني اتفاق مي افتد كه چيزي راه هوايي را مسدود كند و بايد زير نظر دكتر درمان شود.كابوس ها: بيشتر نوجوانان هر چند وقت يكبار كابوس مي بينند، اين رخداد ممكن است علت هاي متفاوتي داشته باشد كه بايد زير نظر روانشناس علت كابوس مشخص و درمان شود. كابوس‌هاي شبانه مي‌توانند فرد را در طول شب از خواب بيدار كنند و دوباره خوابيدن را سخت كنند.راه رفتن در خواب: اكثر خوابگردها كودك هستند، اما برخي از نوجوانان و بزرگسالان نيز در خواب راه مي روند. راه رفتن در خواب اغلب زماني اتفاق مي افتد كه فرد بيمار است، تب دارد، به اندازه كافي نمي خوابد يا استرس دارد.ناركولپسي: ناركولپسي يك اختلال نادر است، اما علائم اغلب در دوران كودكي و نوجواني شروع مي شود و در آينده ممكن است تشديد يابد. افراد مبتلا به ناركولپسي در طول روز بسيار خواب آلود هستند. آنها ممكن است احساس خواب آلودگي كنند يا به طور ناگهاني بدون هشدار به خواب بروند. علاوه بر اين ممك است كنترل ماهيچه هاي خود را از دست بدهند.
بي خوابي در نوجوانان


عوارض دير خوابيدن در كودكانعوارض بي خوابي در نوجوانان در كودكان و نوجوانان شامل موارد زير مي شود. از جمله عوارض كوتاه مدت بي خوابي در نوجوانان مي توان به موارد زير اشاره كرد:خستگي و خواب آلودگي در طول روزكاهش تمركز و توجهكاهش عملكرد تحصيليافزايش تحريك پذيري و اضطرابافزايش خطر ابتلا به حوادثاز جمله عوارض بلند مدت بي خوابي در نوجوانان مي توان به موارد زير اشاره كرد:
افزايش خطر ابتلا به چاقيافزايش خطر ابتلا به ديابت نوع ۲افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقيافزايش خطر ابتلا به افسردگي و اضطرابكاهش عملكرد شناختي در بزرگساليبي خوابي نشانه چه بيماري استبي خوابي در نوجوانان مي‌تواند نشانه بسياري از بيماري‌ها باشد، از جمله:
درد مزمن مانند آرتروز، كمردرد، سردرد و فيبروميالژياسرطان، به ويژه سرطان‌هاي پيشرفتهديابت، به ويژه ديابت نوع ۲آسمبيماري قلبيپركاري تيروئيدبيماري پاركينسونآلزايمراضطراب و افسردگياختلالات خواب مانند آپنه خواب و سندرم پاي بي‌قرارعوارض جانبي برخي داروها، مانند داروهاي ضدافسردگي، داروهاي ضدبارداري و داروهاي فشار خونعوارض دير خوابيدن بر مغزخواب نقش مهمي در سلامت جسمي و رواني افراد دارد بنابراين بايد حتما در مورد خواب نوجوان خود دقت داشته باشيد. كمبود خواب يا دير خوابيدن مي‌تواند عوارض مختلفي بر مغز داشته باشد.

منبع:كانون مشاوران ايران-بي خوابي در نوجوانان ✔️ خطراتي كه نمي دانيد


برچسب: بي خوابي,دير خوابيدن در كودكان,بي خوابي در نوجوانان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۱:۵۴ توسط:دكتر جلالي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :