مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

نكات خواب براي افراد مسن

نكات خواب براي افراد مسن كه آن ها را آزار مي دهد آيا با بالا رفتن سن بدخوابي را تجربه مي كنيد؟ نكات زير مي تواند به شما در مقابله با بي خوابي، غلبه بر مشكلات خواب مرتبط با سن و داشتن خواب شبانه خوب كمك كند.
خواب و پيريبا افزايش سن، اغلب تغييرات طبيعي در الگوي خواب خود را تجربه مي كنيم، مانند خواب آلودگي، زودتر بيدار شدن يا تجربه خواب عميق كمتر. با اين حال، اختلال در خواب، بيدار شدن با خستگي هر روز و ساير علائم بي خوابي جزء طبيعي پيري نيستند. خواب به اندازه دوران جواني براي سلامت جسمي و روحي شما مهم است.
خواب خوب شبانه به بهبود تمركز و شكل گيري حافظه كمك مي كند، به بدن شما اجازه مي دهد هر گونه آسيب سلولي را كه در طول روز رخ داده است ترميم كند و سيستم ايمني بدن شما را تازه مي كند، كه به نوبه خود به جلوگيري از بيماري كمك مي كند.
افراد مسن‌تري كه خوب نمي‌خوابند، بيشتر از افسردگي، مشكلات توجه و حافظه، خواب‌آلودگي بيش از حد در طول روز رنج مي برند. خواب ناكافي همچنين مي تواند منجر به مشكلات جدي سلامتي از جمله افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي، ديابت، مشكلات وزن و سرطان سينه در زنان شود.
براي بهبود كيفيت خواب، مهم است كه دلايل اصلي مشكلات خواب خود را درك كنيد. نكات زير مي تواند به شما در شناسايي و غلبه بر مشكلات خواب مرتبط با سن، استراحت شبانه خوب و بهبود كيفيت بيداري كمك كند.
نكات خواب براي افراد مسنسالمندان چقدر به خواب نياز دارند؟در حالي كه نياز به خواب از فردي به فرد ديگر متفاوت است، اكثر بزرگسالان سالم به هفت تا نه ساعت خواب در شب نياز دارند. با اين حال، احساس شما در صبح مهمتر از تعداد ساعات مشخص خواب است. بيدار شدن مكرر با احساس خستگي در طول روز بهترين نشانه اين است كه شما به اندازه كافي نمي خوابيد.
بي خوابي و پيرينكته ۱: بدانيد كه چگونه خواب با افزايش سن تغيير مي كندبا افزايش سن، بدن شما سطوح پايين‌تري از هورمون رشد توليد مي‌كند. وقتي اين اتفاق مي افتد، ملاتونين كمتري توليد مي كنيد، به اين معني كه اغلب خواب پراكنده تري را تجربه كرده و در طول شب بيشتر از خواب بيدار مي شويد. به همين دليل است كه بسياري از ما با بالا رفتن سن خواب خود را سبك تر تصور مي كنيم. به طور مثال ممكن است:
مي خواهيد عصرها زودتر بخوابيد و صبح زودتر از خواب بيدار شويد.
براي اينكه ساعات خواب مورد نياز خود را داشته باشيد، بايد شب ها مدت بيشتري را در رختخواب بگذرانيد يا با چرت زدن در روز كمبود را جبران كنيد.
در بيشتر موارد، چنين تغييراتي در خواب طبيعي است و نشان دهنده مشكل خواب نيست.
مشكلات خواب كه به سن مربوط نمي شود


در هر سني، تجربه گاه به گاه مشكلات خواب معمول است. با اين حال، اگر هر يك از علائم زير را به طور منظم تجربه مي كنيد، ممكن است با اختلال خواب مواجه باشيد :
با وجود اينكه احساس خستگي مي كنيد در به خواب رفتن مشكل داريد.وقتي بيدار مي شويد در به خواب رفتن مشكل داريد.بعد از يك خواب شبانه احساس شادابي نكنيد.در طول روز احساس تحريك پذيري يا خواب آلودگي مي كنيد.در بيدار ماندن در هنگام نشستن، تماشاي تلويزيون يا رانندگي مشكل داريد.در طول روز در تمركز مشكل دارند.براي به خواب رفتن به قرص هاي خواب يا الكل اعتماد كنيد.در كنترل احساسات خود مشكل داريد.نكته ۲: علل زمينه اي بي خوابي خود را شناسايي كنيدبسياري از موارد بي خوابي يا مشكلات خواب ناشي از علل زمينه اي اما قابل درمان است. با شناسايي همه علل احتمالي، مي توانيد درمان را متناسب با آن انجام دهيد.
آيا تحت استرس زيادي هستيد؟آيا افسرده هستيد؟ آيا از نظر عاطفي احساس خستگي يا نااميدي مي كنيد؟آيا با اضطراب يا نگراني مزمن مبارزه مي كنيد؟آيا اخيراً يك تجربه آسيب زا را پشت سر گذاشته ايد؟آيا از داروهايي استفاده مي كنيد كه ممكن است بر خواب شما تأثير بگذارد؟آيا مشكلات سلامتي داريد كه خواب را مختل كند؟علل شايع بي خوابي و مشكلات خواب در افراد مسنعادات خواب بد و محيط خوابعادات خواب بد شامل ساعات خواب نامنظم، مصرف الكل قبل از خواب و به خواب رفتن با تلويزيون روشن است. اطمينان حاصل كنيد كه اتاق شما راحت، تاريك و ساكت است و مراحل قبل از خواب شما براي خواب مفيد است.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-نكات خواب براي افراد مسن


برچسب: خواب,بي خوابي و پيري,خواب افراد مسن،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۸:۵۷ توسط:دكتر جلالي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :