مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

آيا در رابطه از من سو استفاده مي شود؟ | سوء استفاده در رابطه

سوء استفاده در رابطه
آيا در رابطه از من سو استفاده مي شود؟آزار خانگي تقريباً يك سوم زنان جهان را تحت تأثير قرار مي دهد. مردم آن را مي بينند، در مورد آن مي شنوند اما متأسفانه، تنها تعداد كمي جرات مبارزه و دفاع در مقابل خشونت خانگي را دارند.
حتي امروزه نيز بسياري از مردم هستند كه ترجيح مي دهند در مورد اين وضعيت ساكت بمانند. آزار خانگي مي تواند اثرات نامطلوبي بر كساني كه آن را تجربه كرده اند و كل جامعه به همراه داشته باشد. برخي از متخصصان زندگي خود را وقف افزايش آگاهي و مبارزه در مورد اين موضوع قريب الوقوع كرده اند كه هم مردان و هم زنان را نگران مي كند.
آزار خانگي به رفتاري گفته مي شود كه در آن يك فرد يا افراد ديگري به شيوه اي خشونت آميز يا توهين آميز در محيط خانگي رفتار مي كند. سوء استفاده كنندگان و بازماندگان مي توانند هم مرد و هم زن باشند. با اين حال، اكثريت زيادي از افرادي كه آزار خانگي را تجربه مي كنند، زنان هستند.
درمان مي تواند به شما كمك كند تا با ترس هاي خود روبرو شويد.
در چند دهه اخير، مفهوم خشونت خانگي مورد توجه قرار گرفته است و در سرتاسر جهان هم به عنوان يك موضوع بسيار جدي و حتي جرم شناخته مي شود. با اين حال، قوانين عليه آزار خانگي از كشوري به كشور ديگر بسيار متفاوت است كه يافتن راه درست براي از بين بردن اين موضوع را چالش برانگيز مي كند.
سوء استفاده در رابطهعلل سوء استفاده خانگيهيچ دليل يا پاسخ واقعي در مورد اينكه چرا كسي از همسر يا فرزندان خود سوء استفاده مي كند وجود ندارد. اما مي توان گفت اين به ميل به قدرت و كنترل توسط سوءاستفاده‌گر خلاصه مي‌شود. افراد سوء استفاده گر براي به دست آوردن و حفظ قدرت و كنترل هر كاري لازم را انجام خواهند داد.
وجه اشتراك اساسي ديگر بين سوء استفاده كنندگان اين است كه آن ها معتقدند هميشه حق با آن هاست و كار اشتباهي انجام نمي دهند. اين باور اغلب با عوامل ديگري مانند مشكلات سلامت روان يا اختلال مصرف مواد همراه است.
با گذشت زمان، برخي افراد ممكن است در چرخه سوء استفاده به دام بيفتند و باور كنند كه مقصر شرايطي هستند كه در آن قرار دارند.
چرخه سوء استفاده:جدول زماني و دفعات مراحل درون چرخه مي تواند در هر رابطه متفاوت باشد. اما، هميشه از يك الگوي خاص پيروي مي كند كه شامل مراحل زير مي شود:
مرحله ۱: تشديددر اين مرحله، استرس ناشي از زندگي روزمره (يعني كار، بچه‌ها، نگراني‌هاي مالي و غيره) شروع به افزايش كرده و باعث ايجاد فشار و تنش مي‌شود. اين باعث مي شود كه افراد سوء استفاده گر نسبت به اطرافيان خود احساس رنجش پيدا كرده و تصور كنند كه نيازهايشان برآورده نمي شود.
در اين مرحله، آن ها شروع به جستجوي هر بهانه اي براي دعوا مي كنند. طول اين مرحله مي تواند به كوتاهي چند ساعت يا تا چند ماه برسد.
مرحله ۲: خشونتهنگامي كه تنش طي مدتي از طريق يك سلسله آزار رواني يا كلامي به نقطه شكست رسيد، به رفتار خشونت آميز نسبت به شريك زندگي يا فرزندانشان دست مي زنند. اين مرحله همچنين مي تواند از چند ساعت تا چند هفته يا ماه ادامه يابد و شامل طغيان هاي خشونت آميز، دعوا و درگيري هاي فيزيكي است.
مرحله ۳: ماه عسلهنگامي كه خشونت از بين مي رود، آزارگر وارد مرحله پشيماني مي شود. در برخي موارد، سوء استفاده كننده به سادگي آنچه را كه اتفاق افتاده ناديده مي گيرد. اما به طور كلي، آن ها نسبت به اعمال خود احساس گناه شديدي نشان مي دهند و قول مي دهند كه ديگر اين كار را انجام ندهند!
آن ها حتي ممكن است براي بخشش التماس كنند و از عشق، محبت، هديه يا از تهديد به خودكشي استفاده كنند تا آن ها را متقاعد كنند كه فرصتي دوباره به رابطه بدهند. افراد سوء استفاده گر ممكن است در مورد آنچه اتفاق افتاده احساس سردرگمي يا گناه كنند و بارها بيان كنند كه ديگر هرگز تكرار نخواهد شد.


پس از اين، دوره اي از صلح و ثبات نسبي آغاز مي شود. با اين حال، اين مرحله آرامش قبل از طوفان است. با گذشت زمان، مرحله ماه عسل شروع به كوتاه‌تر و كوتاه‌تر شدن مي‌كند تا زماني كه كاملاً از بين برود.
بهبودي از تجاوز و آزار جنسيبهبودي از تجاوز و آزار جنسيانواع خشونت خانگيوقتي صحبت از آزار خانگي به ميان مي‌آيد، نمي توان قانوني براي همه صادر كرد. برخلاف تصور عمومي، خشونت خانگي هميشه به اين معني نيست كه كبودي يا جاي زخم بر روي بدن ديده شود بلكه خشونت و سوء استفاده در همه اشكال و اندازه ها وجود دارد. انواع معمول‌تر سوء استفاده در دسته‌هاي زير قرار مي‌گيرند:
فيزيكي:آزار فيزيكي، مانند: كتك زدن، مشت، لگد، سوزاندن، خفه كردن و غيره. همچنين مي تواند شامل حبس كردن شريك زندگي خود در خانه يا رها كردن او در مكان هاي دورافتاده بدون راه برگشت باشد.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-آيا در رابطه از من سو استفاده مي شود؟ | سوء استفاده در رابطه


برچسب: سوء استفاده در رابطه,انواع خشونت خانگي,خشونت خانگي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۸:۵۹ توسط:دكتر جلالي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :