مركز مشاوره مركز مشاوره .

مركز مشاوره

ژنوفوبيا (ترس از زنان) چيست؟

ژنوفوبيا (ترس از زنان) چيست؟
ترس از زنان نوعي از فوبياهاي خاص است كه فرد مبتلا به آن، با ديدن و نزديك شدن به يك زن به شدت مضطرب مي شود و مي ترسد. فوبياهاي خاص از اين قبيل غير منطقي به نظر مي آيند زيرا محركي كه نسبت به آن فوبيا دارند خطري ندارد و اين خطر فقط به علل دروني و ذهني در خود فرد انجام مي پذيرد.
البته بايد در نظر داشته باشيد كه ژنوفوبيا با مردسالاري و زن ستيزي كاملا متفاوت است. ژنوفوبيا  اضطراب و ترس از ديدن و نزديك شدن زنان است.
ولي مرد سالاري و زن ستيزي حاصل فرهنگي فقير و بي منطق است كه در آن حقوق زنان را به رسميت نمي شناسند و نسبت به آن خشمگين هستند.
علل محركها و ريسك فاكتورهاي ژنوفوبياژنوفوبيا نيز مانند ديگر فوبياهاي خاص هنوز علت يابي نشده اند اما عوامل محيطي و ژنتيكي در ايجاد آن بسيار پررنگ و تاثيرگذار هستند.
عوامل محيطي و تجارب تلخ گذشته نسبت به زنان ممكن است اين فوبيا را در فرد بيدار كند. به عنوان مثال افرادي كه در گذشته نسبت به زني تعرض جنسي، رواني و كلامي داشته اند ممكن است در آينده نسبت به آنها حس استرس و اضطراب داشته باشند.
البته ريسك فاكتورهايي نيز وجود دارند كه قادرند احتمال ابتلا به ژنوفوبيا را افزايش دهند عواملي از قبيل:
سن: به طور معمول كودكان نسبت به بزرگسالان بيشتر در معرض ابتلا به فوبياهاي خاص هستند.
ژنتيك: افرادي كه خويشاوندان مبتلا به اختلالات اضطرابي دارند از نظر ژنتيكي بيشتر مستعد ابتلا به ژنوفوبيا هستند.


مزاج: معمولا افرادي كه بدبين و حساس هستند بيش تر از ساير افراد شانس ابتلا به فوبياهاي خاص را دارند.
علائم ژنوفوبياترس و اضطراب شديد به هنگام قرار گرفتن در كنار يك زن و يا حتي فكر كردن به آن هاپرهيز از موقعيت هاي اجتماعي به دليل پيشگيري از تعامل اجتماعي با زن هاحملات پانيك حين ژنوفوبياتعريق شديددرد در قفسه سينهحالت تهوع و يا احساس درد در معدهمشكلات تنفسياحساس ضعف و سرگيجهتپش قلباين علائم ممكن است به قدري شديد باشد كه فرد از بسياري از موقعيت هاي اجتماعي و حتي فعاليت هاي روزمره مانند ادامه تحصيل و رفتن به محل كار امتناع كند. اين علائم معمولا در حدود سنين ۱۰ سالگي ظاهر مي شوند اما اگر ريشه يابي و درمان نشوند ممكن است تا بزرگسالي ادامه داشته باشند.

منبع:كانون مشاوران ايران-ژنوفوبيا (ترس از زنان) چيست؟


برچسب: ژنوفوبيا,علائم ژنوفوبيا,ترس از زنان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۱:۲۱ توسط:دكتر جلالي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :